83 426 läst ·
54 svar
83k läst
54 svar
Tvätta alg-angripen trall, med vad?
Om man inte använt ogräsättika innan så bör man veta att det luktar mycket och att man får leva med lukten ett tag. Om man har grannar nära inpå så kan även de tycka att lukten är jobbig. Använde det i fogarna på markstenen och det fungerade jättebra, men man ska nog göra det när man inte tänkt vara ute på en vecka eller så. Inte när solen tittar fram och man har tänkt sitta ute och äta på altanen senare på kvällen. Har aldrig använt någon trallvariant så det kan ju vara en annan sorts produkt där lukten försvinner snabbare?
Tänk på att undvika trallrent och andra starka produkter om era trallskruvar är ytbehandlad kolstålskruv, är den däremot rostfri då går det bra.
Annars löser man upp ytbehandlingen och rosten får snabbt fäste.
Annars löser man upp ytbehandlingen och rosten får snabbt fäste.
Stämmer bra att ogräsättika luktar i ca en vecka, men i vanligt villa område med lite avstånd mellan husen ska det inte störa grannen. Kedje/radhus med bredvidliggande uteplats kommer att märka doften eller lukten hur man uppfattar den
Det är ingen speciell trallvariant utan den vanlig ogräsättikan.
Självklart ska man inte använda starkare medel än vad som krävs, så blir det rent med såpa så räcker det. Har man oturen att det inte gör det så är ättikan bland de snällare medlen.
Det är ingen speciell trallvariant utan den vanlig ogräsättikan.
Självklart ska man inte använda starkare medel än vad som krävs, så blir det rent med såpa så räcker det. Har man oturen att det inte gör det så är ättikan bland de snällare medlen.
Kärcher trallrent kör jag varje år. Sen oljar jag in trallen (135kvm) varje år med Flugger vit pigmenterad olja. Ser fint och rent ut 
Sen kan man underhålla med Grönfri, dyrt men jävligt effektivt. Brukar ta det på staketet som är runt altanen.
Sen kan man underhålla med Grönfri, dyrt men jävligt effektivt. Brukar ta det på staketet som är runt altanen.
Redigerat:
Åttika är väl mera miljövänligt och har ingen tvättande effekt, dvs den tar dör på det som växer.
Så kombinationen tvätta med såpa och sedan ättika är nog det mest miljövänlia.
Sedan får du söka på vad som alg/mögeltvätt innehåller utifrån fabrikat då det kan vara precis vad som helst under det namnet.
Finns säkert medel med natriumhydroxid i vissa av dem som bryter med trä beroende av mängd.
Så kombinationen tvätta med såpa och sedan ättika är nog det mest miljövänlia.
Sedan får du söka på vad som alg/mögeltvätt innehåller utifrån fabrikat då det kan vara precis vad som helst under det namnet.
Bensalaltensid är det jag kör med både på tak, betongplattor och altan. Spädes 1+29. En liter ger alltså 30 liter färdig blandning. Högkoncetrerat i flaskan och skall hanteras därefter. Jag lägger på det med spruta från nära håll en relativt stilla dag för att få lite precision på apliceringen.
Trallen skall vara torr när man gör det och det är bra om det inte regnar på,ett dygn. Sen låter jag inte barnen springa på altanen på nån dag (för jag tror inte skiten är nyttig).
2 år och inga alger. Tror det klarar aig ett helt år till.
http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-25-liter-4122.html
Har skrivit om denna produkt i andra trådar här, om det var om alger på altan eller mossa på tak minns jag inte.
Trallen skall vara torr när man gör det och det är bra om det inte regnar på,ett dygn. Sen låter jag inte barnen springa på altanen på nån dag (för jag tror inte skiten är nyttig).
2 år och inga alger. Tror det klarar aig ett helt år till.
http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-25-liter-4122.html
Har skrivit om denna produkt i andra trådar här, om det var om alger på altan eller mossa på tak minns jag inte.
Hmm, hur är benslatensiden mot trallskruven? Tänker på tidigare varning i tråden om andra medel som onte var så bra om man inte hade rostfri trallskruv...
Har ju en stor skvätt bensaltensid kvar sen fasadrengöringen
Har ju en stor skvätt bensaltensid kvar sen fasadrengöringen
Bara spruta på ättika, vanlig 12% som du köper i affären. Använd en blomspruta eller tryckspruta. Inget gnuggande behövs, det gröna försvinner efter ett halvt dygn.Thyro89 skrev:
Tjena alla Byggahus:are
Mitt drygt 120kvm tralledäck behöver tvättas, då det är ganska grönt.
Förra året när jag tvättade trallen körde jag med grönsåpa samt rotorborste på högtryckstvätt.
Jag ska ärligt säga att jag bara hann tvätta trallen, och alltså inte han gå över med en starkare grönsåpe-vätska för att på så sätt "skydda/olja" trallen.
Läste här om dagen att man kunde ta vanlig ogräsättika och rolla på, och efter någon vecka (beroende på hur angripet det är) skulle algerna vara försvunna.
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta, kan ni rekommendera någon annan lösning?
Behöver göra rent trädäck ca 40 kvm, algtvätta , olja etc. Vet någon om mam ska algtvätta innan man tvättar med borste-högtryck eller tvärtom? Funderar även på att slipa innan oljning.
Har använt ogräsättika (obs 12%) i flera år både på balkongtrall och på tegel. Detta fungerar utmärkt. Jag sprutar ut det med en handspruta. Det får inte regna på 4-5 dagar. Du behöver inte göra något efteråt kanske borsta med lite vatten, om du som jag är lite pedant. Finns att köpa på Bauhaus för ca. 150:- för 3 liter. Det skall inte spädas och är ganska drygt. A la bon heur.Thyro89 skrev:
Här har ni bra tips och svar. Dels användning med endast ättika men också med bikarbonat och grönsåpa.
https://cattisocheira.blogspot.com/2020/03/sa-far-du-bort-det-svarta-och-grona-pa.html
https://cattisocheira.blogspot.com/2020/03/sa-far-du-bort-det-svarta-och-grona-pa.html
Redigerat: