Du skulle inte mäta mot det uttag som TM sitter ansluten i, utan mot ett uttag i ett annat rum, med TM ipluggad i uttaget i badrummet. Detta för att kontrollera att TM är skyddsjordad efter ordning.

Och när det gäller handdukstorken kan det mycket väl vara så att den är dubbelisolerad och därmed INTE får anslutas till jord.

U
E elmont skrev:
Och när det gäller handdukstorken kan det mycket väl vara så att den är dubbelisolerad och därmed INTE får anslutas till jord.
Den ser ut att endast vara vattenburen

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är endast vatten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du skulle inte mäta mot det uttag som TM sitter ansluten i, utan mot ett uttag i ett annat rum, med TM ipluggad i uttaget i badrummet. Detta för att kontrollera att TM är skyddsjordad efter ordning.
OK. Då tar vi det ikväll när jag är på plats igen :-) Tack.

Mellan tm, ikopplad i jordat uttag i badrum, mätt motstånd mot jord på annat uttag via förl sladd är fullt motstånd. Samma mätning mellan jord i annat uttag mot skruvarna jag visat tidigare är mycket lågt motstånd. 0,1 på mätaren med 200 ohm inställt.

• Multimeter BS1901W visar 0,1 ohm inställd på 200 ohm, mäter motstånd i ett badrumsuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med "fullt motstånd"? Ditt instrument visar 1 ohm och det är bra. 0.1 ohm är mycket bättre än vad man kan önska.

Vad menar du med "fullt motstånd"? Ditt instrument visar 1 ohm och det är bra. 0.1 ohm är mycket bättre än vad man kan önska.
Om motståndet är 1. Är det motstånd. Fullt. Dvs det kommer inget igenom. Alls.

F Fredrik Edendahl skrev:
Om motståndet är 1. Är det motstånd. Fullt. Dvs det kommer inget igenom. Alls.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
1. betyder att det är utanför instrumentets (inställa) mätområde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men 1.0 betyde en ohm

H hempularen skrev:
Men 1.0 betyde en ohm
Enig. Därför jag angett 1 och inte 1.0

Mellan tm, ikopplad i jordat uttag i badrum, mätt motstånd mot jord på annat uttag via förl sladd är fullt motstånd.
Då ha du ett fel här. Du borde mäta nära noll ohm. Om nästa mätning nedan avser ett annat uttag än det som användes ovan så är det fel på uttaget du använde ovan.
Samma mätning mellan jord i annat uttag mot skruvarna jag visat tidigare är mycket lågt motstånd. 0,1 på mätaren med 200 ohm inställt.
Så ska det vara, mycket bra, dock alltför bra om du haft en skarvsladd som förlängare av "mätledningen".

Då ha du ett fel här. Du borde mäta nära noll ohm. Om nästa mätning nedan avser ett annat uttag än det som användes ovan så är det fel på uttaget du använde ovan.

Så ska det vara, mycket bra, dock alltför bra om du haft en skarvsladd som förlängare av "mätledningen".
Borde det inte vara bra med fullt motstånd? Dvs ingen kontakt? Undrar om vi pratar om ohm på olika sätt. Jag är läste el i gymnasiet men det är ett tag sen 😆 fullt motstånd borde väl betyda max bra? Även 0.0001 betyder jag att det kan gå liiite ström igenom. Max motstånd betyder som jag ser det inte en volt tar sig igenom?! Tack

A
Nä det borde vara ett lågt motstånd mellan en utsatt del och en annan. Endast resistansen i ledningarna mellan dessa.

Så ett vettigt förväntat motstånd är ungefär 0,012 ohm/m gånger den riktiga kabellängden mellan det du mäter. Dvs inte mycket alls.

• Gilla
Fredrik Edendahl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.