Hej,
Jag har redan anlitat en elektriker för att att dra el in till badrummet för att koppla tvättmaskin. Men nu är jag osäker om det går att installera det om avståndet är mindre än 60cm. Från skiljeväggarna så kommer det vara ca 20-25cm.
Samt är tanken att jag kopplar vattnet via tvättställets avloppsrör.
Hjälp mig med er expertis här snälla - kommer det gå ändå?
Jag har redan anlitat en elektriker för att att dra el in till badrummet för att koppla tvättmaskin. Men nu är jag osäker om det går att installera det om avståndet är mindre än 60cm. Från skiljeväggarna så kommer det vara ca 20-25cm.
Samt är tanken att jag kopplar vattnet via tvättställets avloppsrör.
Hjälp mig med er expertis här snälla - kommer det gå ändå?
Ja, den måste upp minst 10 cm över golvet.
Ett knep är att knyta fast ett snöre i röret till takduschen, fri änden ska vara 120 cm lång.
Allt utrymme som snöret kan täcka oberoende av hur duschdörrarna står räknas som område 0 & 1.
För dusch gäller följande:
Område 0 är från golvet och 10 cm upp.
Område 1 är från 10 cm över golvet upp till 225 cm över golvet.
För badkar gäller följande:
Område 0 är innanmätet av hela badkaret.
Område 1 är under och över badkaret upp till 225 cm över golvet.
Område 2 är utanför badkaret upp till 60 cm från badkaret.
Ett knep är att knyta fast ett snöre i röret till takduschen, fri änden ska vara 120 cm lång.
Allt utrymme som snöret kan täcka oberoende av hur duschdörrarna står räknas som område 0 & 1.
För dusch gäller följande:
Område 0 är från golvet och 10 cm upp.
Område 1 är från 10 cm över golvet upp till 225 cm över golvet.
För badkar gäller följande:
Område 0 är innanmätet av hela badkaret.
Område 1 är under och över badkaret upp till 225 cm över golvet.
Område 2 är utanför badkaret upp till 60 cm från badkaret.
Tack för det!Demmpa skrev:
Då är det förhöjningssockel på 30cm som den ska vara på? Funkar denna;
https://www.ahlsell.se/products/vit...sockel-med-korg-h-30cm-for-tvattmaskintorktum
Är er tvättmaskin verkligen 60 cm djup vid golvet? De flesta brukar vara något mindre på djupet där, men du bör mäta den maskin ni har för att vara på den säkra sidan.K kaddee10 skrev:
Tack för svaren!
En annan fundering är ifall elektrikern har gjort rätt med att dra om elen in till badrummet:
De har tagit el från takuttaget i klädkammaren och borrat in hål till badrummet. Elektrikern sa att det fanns 230V som han kunde dra från? Är det här något som låter OK ut?
En annan fundering är ifall elektrikern har gjort rätt med att dra om elen in till badrummet:
De har tagit el från takuttaget i klädkammaren och borrat in hål till badrummet. Elektrikern sa att det fanns 230V som han kunde dra från? Är det här något som låter OK ut?
En tvättmaskin bör ha sin egna grupp ifrån gruppcentralen.
Var i förhållande till duschen är hålet borrat?
Hur har elektrikern gjort för att få det tätt mellan tätskiktet och rör/slang/etc?
https://www.bkr.se/regler-material/fortydligande/fortydligande-av-punkt-5-2-2-i-bbv211
Var i förhållande till duschen är hålet borrat?
Hur har elektrikern gjort för att få det tätt mellan tätskiktet och rör/slang/etc?
https://www.bkr.se/regler-material/fortydligande/fortydligande-av-punkt-5-2-2-i-bbv211
Det är borrat genom längst hörnet och han ska ha fått det tätt med speciell kakelfog har han sagtDemmpa skrev:
Slutresultatet! Det fick bli utan sockeln då flera elektriker inte visste om detta..BirgitS skrev:
Klicka här för att svara