Hej
Jag funderar på att köpa en stuga.
Det finns en tvåkammarbrunn där, fungerar perfekt enligt ägaren.
Det gör det säkert, men kan jag få kommunen på mig i framtiden. Krav på utbyte eller tillkoppling på det kommunala avloppet?
Vad kostar det i såna fall ?
Jag vågar inte direkt fråga kommunen heller, ifall jag köper så har jag redan väckt den björnen som kanske sover gott.

Claes Sörmland
R Roppi skrev:
Hej
Jag funderar på att köpa en stuga.
Det finns en tvåkammarbrunn där, fungerar perfekt enligt ägaren.
Det gör det säkert, men kan jag få kommunen på mig i framtiden. Krav på utbyte eller tillkoppling på det kommunala avloppet?
Vad kostar det i såna fall ?
Jag vågar inte direkt fråga kommunen heller, ifall jag köper så har jag redan väckt den björnen som kanske sover gott.
Ja du kan behöva byta avlopp. Det kostar vanligen hundratusentals kronor att åtgärda. Hur mycket beror på kravet för rening och hur dyra entreprenören är. Priset för grävning/anläggning varierar ju stort över landet och med hur mycket man kan tänka sig göra själv.

I princip kan en slamavskiljare av tvåkammartyp med en infiltration vara OK för BDT-avlopp. Men högst troligt är det inte OK om WC är påkopplat (finns undantag). Du kan anonymt begära ut handlingarna kring avloppet från kommunen via email (fråga efter avloppstillståndet om WC är påkopplat). Finns inga handlingar - inget avloppstillstånd - så finns inget lagligt avlopp till huset utan det är något äldre eller olagligt anlagt.

Som ägare blir du skyldig enligt miljöbalken att åtgärda ditt avlopp om avloppsvattnet inte renas enligt kraven. Åtgärdar du inte så kommer du tvingas av kommunen att göra det när de upptäcker att du inte följer lagen. Det kan ske t ex vid en anmälan eller när de gör en inventering.

Tack för bra svar.
Det kanske är lika bra att hoppa över den stugan.
Det känns som det kan bli problem och dyrt i framtiden.
Visst man kan säkert köra på nåt år och inget händer.
Men jag gissar att kommunen kommer ta tag i det, så fort en ny ägare är på plats.
Idag bor det en gammal man där, nu ska han in på ålderdomshem och vill sälja innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.