Hej. Tidigare lägenhets ägare byggde om badrummet och lämnade möjlighet att ansluta tvättmaskin under handfat men anslutningen är efter vattenlås.
Jag har köpt en ny Samsung tvättmaskin och undrar om jag kan ansluta som inplanerat eller behöver jag bygga om avlopp i badrummet?
Tack alla på förhand.

• Vitt avloppssystem under handfat med möjlighet för tvättmaskinsanslutning efter vattenlås, synligt mot mörka kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör och slangar under ett handfat i ett badrum, med möjlighet att ansluta en tvättmaskin.
    Skapa konto
F
Ingen expert men borde ju sitta innan vattenlåset kan jag tycka. Sen borde slang komma högre upp om det blir stopp så slipper få äckelvatten i maskinen.

Kan böja slangen så det blir ett extra vattenlås? 🤑

• Gilla
Zokinho
  • Laddar…
Lite delat beroende på vilken man pratar med men efter vattenlåset verkar vara vanligast för att undvika att maskinen spolar undan vattnet i vattenlåset.

Blir ett litet naturligt vattenlås i maskinens egna slang om du har rätt nivå på böjen

• Gilla
Zokinho
  • Laddar…
Slangens högsta punkten ligger på 68 cm ovan golvet.
Enligt manualen är 60 cm minimum höjd.
Jag också tycker att slangen egentligen funkar som vattenlås om man installerar rätt :-)

F
Z Zokinho skrev:
Slangens högsta punkten ligger på 68 cm ovan golvet.
Enligt manualen är 60 cm minimum höjd.
Jag också tycker att slangen egentligen funkar som vattenlås om man installerar rätt :)
Ja det där med höjden är ju mest om det blir stopp i handfatet, då kan det börja rinna ut. I bästa fall ska slangen vara ovanför handfatet i princip men blir ju inte så snyggt eller praktiskt.

Såhär är min diskmaskin t ex, samma princip. Men slangen är alldeless för låg. Ska fixa det vid byte. Och det blir dubbla vattenlås här. 😅

• Diskmaskinsinstallation med avlopps- och vattenslang under diskbänk, felaktigt placerad med låg höjd, bredvid eluttag och avloppsrör.
    Skapa konto
  • Gilla
Zokinho
  • Laddar…
Slangen går ut från maskinen på 70 cm nivån from golvet sedan drar jag slangen på 25 cm ovan golvet tillsammans med vattenrör. Och sedan ansluter jag på 70cm nivå.
Jag resonerar att hela slangen är vattenås i princip. :-)

Claes Sörmland
Jag har också funderat över denna design med anslutningsmöjlighet för tvättmaskin efter vattenlåset på just dessa avloppsdelar. Efter lite tvekande och insikten att det inte finns vattenlås för den smala dimensionen som utloppsledningar för tvättmaskin har så anslöt jag min tvättmaskin där. Inga problem med lukt. Tydligen ligger vatten kvar i tättmaskinenspump/ den lägre delen av utgående ledning att den i praktiken fungerar som ett vattenlås.

• Gilla
Zokinho
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.