Byggahus.se

Tvättmaskin med stickkontakt, vägguttag för fast installation

1. B
    Medlem · Stockholm · 29 inlägg

Björn81

Medlem
    Hej

Idag har jag en tvättmaskin med stickkontakt som vi stoppar i uttaget som finns i belysningen för spegeln. Det finns även en dosa för fast installation som inte används. Vi ska bygga om lite och då kommer sladden inte att nå till uttaget längre, vet inte om det ens kommer finnas kvar då vi byter belysning. Så min fråga är, kan en behörig elektriker kapa stickkontakten och koppla den i fasta dosan? Eller ännu hellre byta den fasta dosan till ett uttag som vi kör tvättmaskinen på istället.

Det är ca 3m från duschen till vägginstallationen om det spelar någon roll för att få sätta vägguttag. Sitter på ca 1,7m höjd.

Redigerat 23 jul 2017 16:35
    • Laddar…
  2. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Ja på båda frågorna men om ni vill ha ett uttag gäller det att det sitter på rätt ställe och inte för nära dusch eller badkar. Dessutom krävs att den är skyddad av jordfelsbrytare.
    Klippa kabeln och koppla in den fast lär dock fungera utmärkt, under förutsättning att rätt trådar är framdragna. En del påstår att garantin på tvättmaskinen riskeras om man klipper kabeln men jag tvivlar starkt på att det är så i praktiken.

3. B

Björn81

Medlem
    Ok. Redigerade precis frågan med svar på vart det sitter. Tvättmaskinen har kanske 2-3 år på nacken så det spelar ingen roll.

4. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Då ska det inte vara några problem att sätta ett vägguttag under förutsättning att den är skyddad av en jordfelsbrytare.

• Laddar…
  5. B

Björn81

Medlem
    Har pratat med en elektriker och det är helt ok att byta ut till eluttag. Jordfelsbrytare finns och funkar.
    Uttaget är 3-fas, säkrat med 10a. Om jag byter till det uttaget jag köpt så tänker jag att jag kopplar så här:
    Jord=Grön/gul
    Nolla=Blå
    Fas=Svart, vit eller brun. Tar den som kommer som nr1 i säkringsskåpet.
    Övriga två faser plomberas?
    Uttaget sitter 3m från dusch, det är IP21 och med gummikoppen bakom blir det IP44.

Tänker jag rätt?

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 929 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det finns ingen anledning att sätta någon gummitätning. Uttag i badrum får inte sitta så att de skulle behöva IP44.

Välj den fasen som har minst tunga förbrukare. Det kan vara L1 men det kan också vara annan fas. Markera noga i gruppförteckningen vilken som används. Avsluta de andra två med ubåt/wago.

• Laddar…
  7. B

Björn81

Medlem

Ok. I nuläget kör vi tvättmaskinen i uttaget som sitter i belysningen ovanför spegeln, om jag kollar vilken som går dit så kan jag ju välja den fasen även till vägguttaget då vi vet att det funkar i dagsläget.

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 929 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Utmärkt idé

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.