Hej, jag är nyinflyttade och har märkt att jag inte kan köra mer än en vattenspridare åt gången innan säkringen till vattenpumpen går. Jag får ha hit någon som ser över det men undrar var felet kan ligga, kan det vara elen, pumpen eller någon inställning jag missar. Jag har en annan frågan angående pumpen i en annan tråd.
Upplägget är att pumpen (bild 1/2) står i en brunn med en zilmet hydropress (antar jag, bild 1/2) intill sig. Den pumpar upp till ett visst tryck på bild 3 och sedan slår den av. Jag har inte luskat ut hur man kan få den att inte gå på/av utan att bara tillhandahålla ett jämnt tryck. Men den frågan har jag som sagt i en annan tråd, chippa in om ni har input på det
Det jag undrar över här är, varför i hela friden kan jag bara använda en vattenspridare åt gången utan att säkringen (bild 4) skall slå av. Jag är inte alls kunnig inom det här och undrar var felet kan ligga för att få hit rätt hantverkare. Blir trycket för lågt då två vattenspridare är igång för att pumpen skall klara av det, är det hydrofonen som inte gör sitt jobb eller är underdimensionerad. Eller är det säkringen som det är knas på?
Tack för visat intresse
Upplägget är att pumpen (bild 1/2) står i en brunn med en zilmet hydropress (antar jag, bild 1/2) intill sig. Den pumpar upp till ett visst tryck på bild 3 och sedan slår den av. Jag har inte luskat ut hur man kan få den att inte gå på/av utan att bara tillhandahålla ett jämnt tryck. Men den frågan har jag som sagt i en annan tråd, chippa in om ni har input på det
Det jag undrar över här är, varför i hela friden kan jag bara använda en vattenspridare åt gången utan att säkringen (bild 4) skall slå av. Jag är inte alls kunnig inom det här och undrar var felet kan ligga för att få hit rätt hantverkare. Blir trycket för lågt då två vattenspridare är igång för att pumpen skall klara av det, är det hydrofonen som inte gör sitt jobb eller är underdimensionerad. Eller är det säkringen som det är knas på?
Tack för visat intresse
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Det är inte en säkring. Det är ett motorskydd. Det går sannolikt att ställa om. Pumpen kommer att jobba hårdare när flödet ökar och drar då mer ström. Det leder till att motorskyddet löser ut.
OCH ett problem som brukar vara rätt vanligt är att "tankens luftblåsa" är tom eller nästan tom. Då kommer pumpen att starta och stanna med mycket kort intervall och eftersom pumpen drar mycket mer ström just i startmomentet än i drift kan motorskyddet lösa även om det är rätt inställt.
Med två vattenspridare går pumpen kontinuerligt om den är vettigt ställd.
Ok, motorskydd. Den är inställd på 3 (med 4 som max), vågar man skruva upp den till 4 eller måste man ta hänsyn till pumpens specs på något sätt?D Daniel 109 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Motorskyddet ska vara inställt på pumpen märkström. Då pumpen verkar dold i brunnen eller ett borrhål så ska du ha papper på pumpens märkdata. Motorskyddet är till för att skydda pumpen och för att ge en varning att pumpen är överbelastad eller är på väg att gå sönder. Om du skruvar upp motorskyddet på en frisk pump och därmed tillåter att den överbelastas så finns det risk för haveri.
Motorskyddet bör aldrig ställas högre än motorns märkström, med risk för att motorn går varm och skär om det ändå görs.
elmont gav ett bra tips tidigare. Kolla trycket i hydroforens luftblåsa. Det görs enklast med (luft)kompressor och luftpåfyllare med manometer.
elmont gav ett bra tips tidigare. Kolla trycket i hydroforens luftblåsa. Det görs enklast med (luft)kompressor och luftpåfyllare med manometer.
Det ingen av skribenterna i tråden har reflekterat över är att motorskyddet är trepoligt medans pumpen är ansluten i en tvåplog brytare.
Antingen har man anslutit en trefas pump via fel typ av brytare, eller mer troligt, bytt från en trefasig pump till enfasig pump utan att koppla om/bort motorskyddet.
Ett motorskydd som bara belastas på en fas kommer att lösa ut eftersom det är konstruerat för att just bryta strömmen om obalans mellan faserna uppstår, Och drar man bara ström på en fas blir just obalans i skyddet.
Att det håller för en spridare men inte två beror nog på att pumpens effekt är så låg att den vid låg belastning inte räcker för att värma upp bimetallen i motorskyddet, Men att belastningen på pumpen vid högre vattenuttag ökar såpas att strömmen blir så mycket högre att bimetallen värms nog mycket för att lösa ut skyddet.
Hoppas det blev begripligt.
Någon mer pedagogiskt lagd person kanske kan förklara så man fattar...
Antingen har man anslutit en trefas pump via fel typ av brytare, eller mer troligt, bytt från en trefasig pump till enfasig pump utan att koppla om/bort motorskyddet.
Ett motorskydd som bara belastas på en fas kommer att lösa ut eftersom det är konstruerat för att just bryta strömmen om obalans mellan faserna uppstår, Och drar man bara ström på en fas blir just obalans i skyddet.
Att det håller för en spridare men inte två beror nog på att pumpens effekt är så låg att den vid låg belastning inte räcker för att värma upp bimetallen i motorskyddet, Men att belastningen på pumpen vid högre vattenuttag ökar såpas att strömmen blir så mycket högre att bimetallen värms nog mycket för att lösa ut skyddet.
Hoppas det blev begripligt.
Någon mer pedagogiskt lagd person kanske kan förklara så man fattar...
Det är väl tämligen uppenbart att den inte löser på snedfördelen mellan faserna. Då skulle det inte funka alls. Men om man kör all effekt på en fas blir den ju tre gånger så stor. Så det behöver ju ställas upp om man bytt från trefas till något liknande på en fas.
Det ser ut att vara ett sådant här motorskydd TS har.
https://www.liljenbergs.com/Valkomm...ec/Motorskydd___2,5-4,0A_Schneider?id=GV2ME08
Det finns inget i beskrivningen som tyder på att det detekterar snedlast.
Det stämmer även med TS beskrivning.
https://www.liljenbergs.com/Valkomm...ec/Motorskydd___2,5-4,0A_Schneider?id=GV2ME08
Det finns inget i beskrivningen som tyder på att det detekterar snedlast.
Det stämmer även med TS beskrivning.
Ett motorskydd bryr sig inte om ifall överbelastningen är på en, två eller 3 faster.
Det mäter inte någon skillnadsström mellan faserna. Det finns bara en inställning för Max ström per fas, inget annat.
Ett klassiskt motorskydd har 3 separata bimetaller som var och en rent mekaniskt kan lösa ut motorskyddets brytmekanism.
Visst kan motorskyddet lösa ut när det är skillnad på strömmen mellan faserna, men det beror på överbelastningen, inte på skillnaden i ström.
Det mäter inte någon skillnadsström mellan faserna. Det finns bara en inställning för Max ström per fas, inget annat.
Ett klassiskt motorskydd har 3 separata bimetaller som var och en rent mekaniskt kan lösa ut motorskyddets brytmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan motorskyddet lösa ut när det är skillnad på strömmen mellan faserna, men det beror på överbelastningen, inte på skillnaden i ström.