5 304 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Två uttag på blandare
Hej!
Jag har en FM blandare "modell vanlig" som jag inte kan se att det finns någon möjlighet att koppla in en extra slang till, måste jag köpa ny blandare eller hur kan man göra?
Jag behöver det pga installasion av bänkdiskmaskin.
Jag har en FM blandare "modell vanlig" som jag inte kan se att det finns någon möjlighet att koppla in en extra slang till, måste jag köpa ny blandare eller hur kan man göra?
Jag behöver det pga installasion av bänkdiskmaskin.
Jag har ingen aning om det är förbjudet och i så fall varför eller av vem, men blir det inte oerhört opraktiskt. Jag antar att du med "vanliga uttaget" menar "röret där vattnet kommer ut normalt". I så fall måste du ju koppla på och av slangen varje gång du vill diska. Men jag kanske missförstår dig...jokar skrev:
Jag fattar inte vad han kan syfta på. Bortsett från det opraktiska kan jag inte se några problem men hoppas att någon som vet bättre kan kommentera. Fram tills dess har jag svårt att ta argument som "packningarna inte är byggda för det" på allvar.... :xjokar skrev:
ELKO eller ELJO? Torix eller Wago? Varmvatten eller kallvatten?Tune skrev:
Frågan om kallvatten eller varmvatten till diskmaskinen har varit uppe några gånger och båda sidor verkar ha kloka argument för sin åsikt och vara nöjda med sin lösning. Själv kör jag med varmvatten och är nöjd med det.
Det jag kan tänka mig att fastighetsskötaren tänker på är det skulle finnas en risk för varmvatten att komma in kallvattensystemet om utloppet (pipen) på din blandare är kopplad till DM och både KV och VV kranen är öppna i blandaren. Risk för bakterier från VV som kommer in i KV.
Medlem
· Västra Götaland
· 498 inlägg
Jopp, det är just så. Iom att det inte finns några backventiler i blandaren kan ett tryckfall på kallvattensidan göra att varmvattnet går tillbaka i kallvattenledningen om spaken står i läge "ljummet" och maskinen inte tappar på vatten. Varit och felsökt sånna fel mer än en gång och då har det varit nån som kopplat en bänkdiskmaskin på diskbänksblandaren eller en tvättmaskin på tvättställsblandaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fråga om FMM-blandare med duschuttag både uppe och nere.
Vatten & Avlopp -
vattenuttag på morablandare?
Vatten & Avlopp -
Blandarfäste eller duschblandare med uttag för utanpåliggande ledning
Badrum -
Kan jag tappa av köksblandarens Diskmaskinuttag?
Vatten & Avlopp -
Dusch blandare behöver extra uttag
Badrum