Hej på er,

Vi har en pågående ombyggnation hemma i ett gavelradus byggt på 1970 talet. När byggfirman bilade i golvet så träffade dem ingjutna tjockare svarta kablar som löpte i plattan längs med yttervägg på radhusgaveln.

Nu säger elektrikern att dem inte har någon aning om vad det kan vara för kabel och därav utmanande att skarva något man inte vet vad det är.

Ingen har direkt kunnat klargöra en teori om vad det är heller och de lägger det på mig att fortsätta undersökningen om jag önskar ha det löst..

Jag har sökt runt och anser det vara gamla telekablar? Vi har i radhuslängan comhem (nu tele2) sedan ett gäng år tillbaka och internet mm har ingen problematik så antar dessa kablar inte är kopplat till något sådant iaf?

Ja ni hör ju… Jag spekulerar och är inte utbildad inom området så alla inspel är välkomna här då detta ska gjutas igen på nytt så vill jag säkerställa:

- Vad är det för kablar?
- Behöver man lösa kopplingen?
- Om gamla telekablar, så fyller dem ingen funktion här idag - kan man låta det vara?

Stort tack på förhand.

• Svarta kablar i betonggolv, omgivna av stenar och grus under ombyggnation i ett gavelradhus. En synlig skruv sticker upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kabel som sticker ut från betongvägg med flera mindre och exponerade koppartrådar.
    Skapa konto
  • Ingjutna svarta kablar synliga i bilat betonggolv längs yttervägg i radhus under ombyggnation, oklart deras funktion eller ursprung.
    Skapa konto
Ser inte ut som telekablar för fast telefoni. Dessa brukar inte vara ingjuta i grunden utan komma in vid någon yttervägg.

Har du något gammalt telejack kvar så kan du testa med att öppna det eller de och se vilken kabeltyp som där används och jämföra med den ni nu har hittat. Kan ge en ledtråd.

Hyr kabelsökare på Cramo/Ramirent och se vart dom tar vägen om det kan ge en ledtråd?

Jag skulle gissa på någon form av värmekabel.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Fick också höra från en byggarkitekt som var förbi och tittade på en helt annan sak, att han förundrade sig över vad det kunde vara men gissade det kanske kunde vara någon form av värmeslings-funktion för att motarbeta kylan som kan bli koncentrerad i plattan likt denna. Men han kunde inte lova och var där i annat syfte som sagt, så var mest en snabb kommentar.

Elektrikern & andra sidan förundrar sig över att det ens kan vara något sådant då han anser att det borde se annorlunda ut i kabeln i sådant fall. Däremot är han ju yngre gentemot årtalet huset byggdes, så kan anta att ”tekniken” och konstens regler anpassats sedan dess?

Någon som kan gissa vad kabeltypen kallas om det har med ”värmekabel” att göra?

Tack igen 🙏

Jag tänker att en sån kabel måste vara inkopplad någonstans, kolla om du kan hitta en brytare eller liknande med okänd funktion.

• Gilla
Glimz
  • Laddar…
Det är en armerad kabel med en mängd ståltrådar runtom. Ser nästan ut som en undervattenskabel. Brukar normalt inte användas i villasammanhang.
Det enda jag kan tänka mig är att förste byggaren ville ha en kabel där till vilket ändamål det kan vara, och tog första bästa kabel han hade i sitt förråd.
Din elektriker kommer inte att vilja skarva den, han har helt enkelt inte vare sig utrustning eller kunskap.
Så om allt i ditt hus fungerar kan du bara överge kabeln. Men ta en mängd bilder med referenspunkter till omgivningen så att man kan hitta senare om det behövs.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är säkert inget annat än värmekablar som Marinen var inne på absolut inga tele eller normalt använda elkablar. Sen är det inte säkert att de har använts mer än under byggtiden och därför inte har någon inkopplingspunkt kvar. Men kolla efter säkringar, brytare övergångsdosor osv så klarnar det nog annars får du kanske be någon mer erfaren söka efter det än de du har på plats.

• Gilla
Glimz
  • Laddar…
Det var vanligt med en värmekabel i kanten på betongplattan på 70-80 talet. Den skulle motverka den köldbrygga som kanten är. Innan man började isolera kanten utifrån.

Bilderna är otydliga, men uppbyggnaden liknar en modern värmekabel av serieresistiv typ. I så fall är det en elementtråd i mitten, alltså en tråd med relativt hög resitsans per meter. Och en returledare utanpå, och sedan en skyddsjordstrumpa. strömmen går alltså igenom elementtråden som värmer. I änden är elementtråden ihopkopplad med returledaren, strömmen går tillbaka igenom den. Det som skiljer mot värmekablar som jag har sett är att jordstrumpan har så grova trådar. Men gissningsvis vill man att den dessutom skall skydda kabeln mekaniskt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Börjar bege mig på upptäcksfärd för att hitta rimliga kopplingar till vart dem kan härledas från 👍

Men en sista fundering, om det nu skulle vara värmekablar - bör det då ge utslag på elpenna eller liknande? Iom att dem är strömförande? Ska dubbelkolla men har för mig att ingen av skarvarna ger någon form av utslag av ström.

Ja "elpenna", multimeter i NC-mode bör ge utslag på spänning (betvivlar starkt att det förekommer), verifieras via multimeter med kontakt mellan ledare-jord.

Logiskt sett så borde någon säkring smällt om man bilar sönder en ledning som faktiskt är spänningssatt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu är det troligen en elementtråd i kabeln. Den begränsar strömmen. Det är inte säkert att säkringen löser ut om man bilar sönder den. Men i många fall har de här värmeslingorna kopplats ur för många år sedan. Rätt dyra i drift.

• Gilla
Glimz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.