Mikael_L
De två främsta problemen, riskerna och felen är risken att det finns spänning kvar på en eller två faser när någon börjar rota för att byta strömbrytare eller vägguttag.
Det andra stora problemet är effekten av ifall nollan bryts.

Mer problem än så behöver inte framläggas, tillräckligt problematiskt redan, tycker jag.

R rävlyan skrev:
Då går vi en annan väg och kopplar ihop det bakom vägguttaget med lämpliga kopplingsklämmor , med förbigång av de andra faserna
Detta är bättre, särskilt ifall man även lägger nollan på kopplingsklämma bakom uttaget, inte kopplad på uttagets plint. Och sen en kort stump FK för nollan till uttaget.

Då blir det i alla fall ganska bra, helst inte såhär heller, men om man absolut inte har någon annat alternativ än att dela upp gruppen bakom en apparat så är det så man ska göra . göra alla uppdelningar på kopplingsklämmor bakom apparaten.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
De två främsta problemen, riskerna och felen är risken att det finns spänning kvar på en eller två faser när någon börjar rota för att byta strömbrytare eller vägguttag.
Det andra stora problemet är effekten av ifall nollan bryts.

Mer problem än så behöver inte framläggas, tillräckligt problematiskt redan, tycker jag.
Nu var det inte du som skulle svara , men eftersom du verkar ha intresse av att försöka gå i försvar för någon , så får du svara i stället . Är det fel med det jag sagt , samt vad det ev felet ska vara implementerat i mitt svar så säg det då och gå inte som katten kring het gröt

Mikael_L
Du har all info i de inlägg jag redan gjort, jag ids inte upprepa mig.

• Gilla
Macce och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett trefasledningar som vidarekopplas från uttag till uttag... Rätt eller fel, uttagen klarar det säkert map isolation men tillverkaren bör nog ge sitt godkännande. Förutom detta har vi ju de säkerhetsmässiga frågorna - ett trepoligt överströmsskydd blir nästan ett måste här.

Men av TS skiss verkar det ju som om trefasledningen kommer att fördelas i en kopplingsdosa och då är det ju lugnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.