Hej!

Jag och min sambo går i husköpartankar, och är helt och hållet nya inom detta område. Vi har hittat en intressant fastighet där det klart och tydligt står att det är "2 st fungerande 1-kammarbrunnar med infiltration." Men som den rookie man är inom detta säger det mig inte mycket. Kan någon förklara lite enkelt vad det innebär, och säga mig om det är bra eller dåligt? :surprised:

Är det godkänt nyligen? Känns som en konstig lösning men det kan ju funka är olika krav mellan kommuner men man ska nog budgetera för en uppgradering för eller senare

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är det godkänt nyligen? Känns som en konstig lösning men det kan ju funka är olika krav mellan kommuner men man ska nog budgetera för en uppgradering för eller senare
Tack för ditt svar! Det vet jag inte riktigt, men har mejlat ansvarig på kommunen och hoppas på att få info om eventuella avvikelser osv.

Finns ju inte någon garanterad livslängd på ett avlopp för eller senare skärps ju kraven på dom

Enkammarbrunnar har man inte anlaggt nya på länge, så räkna med att avloppsanläggningens tekniska livslängd har passerat och att ni kommer att behöva bygga en ny.
Frågan är inte om nuvarande anläggning är godkänd, utan om kommunen fortfarande tillåter slamavskiljare+infiltration, eller om ni måste bygga en mer komplicerad och dyrare lösning när ni byter ut den.

useless useless skrev:
Enkammarbrunnar har man inte anlaggt nya på länge, så räkna med att avloppsanläggningens tekniska livslängd har passerat och att ni kommer att behöva bygga en ny.
Frågan är inte om nuvarande anläggning är godkänd, utan om kommunen fortfarande tillåter slamavskiljare+infiltration, eller om ni måste bygga en mer komplicerad och dyrare lösning när ni byter ut den.
Låter ju sisådär kul. :rolleyes: Tack för info!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.