R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Tjejens bror har ett kök som han gör om. Han har idag ett 3-fas uttag till ugn/spis. Nu har han köpt nytt och ska driva hällen på 220V och ugnen likaså på 220V. Kan man därmed skapa två stycken singeluttag av detta 3-fas uttag? Dvs låta nollan och jordkabeln löpa mellan båda uttagen och sedan låta en fas förse varje uttag med ström?
Säkringen för spis/ugn är idag på 20A och kabeln är 4mm2.
Säkringen för spis/ugn är idag på 20A och kabeln är 4mm2.
Om det är ett trefasuttag idag så går det att koppla häll på en fas och ugn på en. Vanligare är dock att man låter hällen få två faser och ugnen den tredje. Då kan man belasta hällen fullt ut.
Den sista meningen får mig dock att undra om det är trefas. Det brukar vara tre säkringar om 16A och 2,5 mm² kabel. Alternativ till tre säkringar kan vara en trepolig säkring. Eller om det är en enfasinstallation så är det en 20A säkring och 4 mm² kabel. Är du säker på att det är trefas framdraget?
Den sista meningen får mig dock att undra om det är trefas. Det brukar vara tre säkringar om 16A och 2,5 mm² kabel. Alternativ till tre säkringar kan vara en trepolig säkring. Eller om det är en enfasinstallation så är det en 20A säkring och 4 mm² kabel. Är du säker på att det är trefas framdraget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Det är så man brukar göra, eller enklare koppla in spis och ugn fast i kopplingsdosan som jag antar finns där just nu. Om du verkligen pratar om uttag så är det i så fall Norwescos enfasuttag för 25 A som du menar?

Du har ju dessutom bara en enda fas här.

Du har ju dessutom bara en enda fas här.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Ja, om du har trefas. Här har du troligen bara en fas, så ugnen blir parallellkopplad med hällen på samma fas. Enfas och 20 A innebär ju begränsningar, men det blir inte värre än förut då han hade en fullstor spis antar jag.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jaha så det är ett enfas uttag på 220V men med 4mm2 kabel och därmed har man kunnat sätta en 20A säkring på denna tåt.
Då borde man väl kunna återanvända den handsken han har idag och ansluta både hällen och spisen till samma handske?
Ugnen/spisen som stog där innan är säkert 25-30år gammal..
Då borde man väl kunna återanvända den handsken han har idag och ansluta både hällen och spisen till samma handske?
Ugnen/spisen som stog där innan är säkert 25-30år gammal..
I den Norwesko kontakten får det bara finnas en fas + nołla+ jord i Sverige. I kontaktens hemland Norge är det två faser + jord eftersom dom har 230 v huvudspänning,
Används den kontakten i Sverige då är det sannolikt enfas 230 v avsäkrad med 20 a och 3 g4 mm2 gruppledning. Då kan du inte använda den lösningen som finns på skissen.
Då återstår några speciallösningar
1 Man låter uttaget sitta kvar och ansluter hällen till uttaget. Man drar fram en 3g2,5 mm2 säkrad 16 a från centralen till ugnen. Bästa lösning.
2 Man låter uttaget sitta kvar och ansluter hällen till uttaget. Man drar vidare till en liten kapsling med en 16 A säkring i. Därifrån ansluter man ugnen fast eller med någon lämplig kontakt ( vanlig jordad , norwesko, blått 3 stift cee don).
3 Ansluta till varsitt paralell kopplade norweako uttag. Där är jag lite osäker eftersom ugnen ofta är konstruerad för max 16 a säkring. Det kan äventyra CE märkningen och kräver minst 3 g2,5 mm2 anslutningskabel till ugnen.
Används den kontakten i Sverige då är det sannolikt enfas 230 v avsäkrad med 20 a och 3 g4 mm2 gruppledning. Då kan du inte använda den lösningen som finns på skissen.
Då återstår några speciallösningar
1 Man låter uttaget sitta kvar och ansluter hällen till uttaget. Man drar fram en 3g2,5 mm2 säkrad 16 a från centralen till ugnen. Bästa lösning.
2 Man låter uttaget sitta kvar och ansluter hällen till uttaget. Man drar vidare till en liten kapsling med en 16 A säkring i. Därifrån ansluter man ugnen fast eller med någon lämplig kontakt ( vanlig jordad , norwesko, blått 3 stift cee don).
3 Ansluta till varsitt paralell kopplade norweako uttag. Där är jag lite osäker eftersom ugnen ofta är konstruerad för max 16 a säkring. Det kan äventyra CE märkningen och kräver minst 3 g2,5 mm2 anslutningskabel till ugnen.
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Jo jag tycker du kan göra så som du ritat ovan.
En egen grupp till ugnen medför en risk att man blåser huvudsäkringen i källaren. Det är lätt att dra på både häll o ugn. Sitter de på en gemensam grupp o 20 A så löser gruppsäkringen först.
Huruvida man får ansluta en ugn till en grupp avsäkrad med 20 A är en relevant fråga. Den har varit uppe tidigare. Tillverkarna anger ingen max säkring, dvs det finns inga krav på att apparater ska vara märka med max säkring. Apparater får heller inte internt förutsätta en viss avsäkring, dvs att säkringen i den matande nät på något vis ska skydda apparaten. Apparater får inte lösa dessa säkringar vid fel. Så vad det handlar om är då anslutningskabeln och anslutningsplinten i apparaten. Blir det kortslutning där så ska säkringen i centralen lösa. Det vore väldigt klent dimensionerat om den inte skulle lösa en 20 A säkring.
En egen grupp till ugnen medför en risk att man blåser huvudsäkringen i källaren. Det är lätt att dra på både häll o ugn. Sitter de på en gemensam grupp o 20 A så löser gruppsäkringen först.
Huruvida man får ansluta en ugn till en grupp avsäkrad med 20 A är en relevant fråga. Den har varit uppe tidigare. Tillverkarna anger ingen max säkring, dvs det finns inga krav på att apparater ska vara märka med max säkring. Apparater får heller inte internt förutsätta en viss avsäkring, dvs att säkringen i den matande nät på något vis ska skydda apparaten. Apparater får inte lösa dessa säkringar vid fel. Så vad det handlar om är då anslutningskabeln och anslutningsplinten i apparaten. Blir det kortslutning där så ska säkringen i centralen lösa. Det vore väldigt klent dimensionerat om den inte skulle lösa en 20 A säkring.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok,vilken plint bör jag använda när jag nu ansluter allt. Ska jag behålla den handsken som satt där eller ska jag bara tvinna ihop allt i en sån där röd grantopp eller vad de kallas och sätta en IP klassad eldosa över för att täcka?
Jag börjar med att erkänna att nu är jag lite ute i tassemarkerna, jag har inte 100% koll här ...
Men, jag anser att du kan parallellkoppla ett 16A vanligt schuko-uttag med spisens uttag. Använd en kort utanpåliggande 2,5 mm kabel, så räcker strömvärdet till (map på uppvärmning)
Sen har du anslutningsledningen till ugnen. Men där bör man kunna anse att ugnen i sig är lastbegränsande, så det ska gå bra. Det är bara kortslutningsströmmar att ta hänsyn till, och då räcker en kort 1,5mm2 till.
Men vi kan väl invänta lite åsikter om detta jag skrivit innan du rusar åstad och följer det jag skrivit.
Men, jag anser att du kan parallellkoppla ett 16A vanligt schuko-uttag med spisens uttag. Använd en kort utanpåliggande 2,5 mm kabel, så räcker strömvärdet till (map på uppvärmning)
Sen har du anslutningsledningen till ugnen. Men där bör man kunna anse att ugnen i sig är lastbegränsande, så det ska gå bra. Det är bara kortslutningsströmmar att ta hänsyn till, och då räcker en kort 1,5mm2 till.
Men vi kan väl invänta lite åsikter om detta jag skrivit innan du rusar åstad och följer det jag skrivit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Det finns inga krav på dosa eller förbud mot att vidarekoppla ifrån uttaget. Man gör det som är lämpligt, främst utifrån vilket utrymme och terminaler som uttaget erbjuder för vidarekoppling. Man kan lätt misstänka att dylika uttag inte är gjorda för vidarekoppling så ta med en dosa för säkerhets skull, plus Wago 773 eller 222, inga tomteluvor i ditt fall!
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
ok, wago blir de o nån ip klassad dosa över. Men en undran om wago 222. Det kablar som man ansluter i wn sådan blir väl ihopkopplade? dvs jag sätter tex fas från väggen samt fasen från spis och häll i de andra två hålen så är alla sammankopplade?
Redigerat:
Jag hade nog fastanslutet ugnen i ditt exempel av två skäl.Mikael_L skrev:Jag börjar med att erkänna att nu är jag lite ute i tassemarkerna, jag har inte 100% koll här ...
Men vi kan väl invänta lite åsikter om detta jag skrivit innan du rusar åstad och följer det jag skrivit.![]()
1 ugnen på max 3500 w kan betraktas som en känd last på c: a 15 a ihop med 2,5 mm2. En lekman får ej ta ut mer.
2 Då finns det ingen risk att någon ansluter en prydnadslampa eller en mikro med en grenkontakt.
Även Norwesko kontakt " knyter" den tydligare till ugnen.