Läste någonstans att det är rekommenderat att dra två skruv per sida när man bygger ett staket med 28x45 ribbor. Går detta verkligen utan att spräcka trät (trots förborrning)?
Ska bygga staket till altanen med liggande 28x45 ribbor, så jag antar att det är tänkt att man drar två skruv per sida vertikalt, en uppe, en nere?
Angående staket av ribbor, vad rekommenderar ni för avstånd mellan varje ribba för att få hyfsat insynsskydd? Tänkte köra på 28mm mellan varje 45mm ribba, låter det rimligt?
Ska bygga staket till altanen med liggande 28x45 ribbor, så jag antar att det är tänkt att man drar två skruv per sida vertikalt, en uppe, en nere?
Angående staket av ribbor, vad rekommenderar ni för avstånd mellan varje ribba för att få hyfsat insynsskydd? Tänkte köra på 28mm mellan varje 45mm ribba, låter det rimligt?
Jag satte två skruv när jag satte liggande ribbor (28x45) tidigare i år. Inga sprickor då jag förborrade allt med lämplig borr till skruven. Det är dock viktigt att inte avståndet mellan skruvreglarna är för långt för då blir ribborna krokiga.
Angående avståndet, om det är insynsskydd du är ute efter kan du sätta ribborna med ganska litet avstånd. Jag trodde att jag gjorde det (ca 25mm) men när jag var klar så såg man igenom ganska mycket ändå, i mitt fall gör det dock inget då nedre delen av planket är tätt. Skruva ihop några testbitar så ser du.
Angående avståndet, om det är insynsskydd du är ute efter kan du sätta ribborna med ganska litet avstånd. Jag trodde att jag gjorde det (ca 25mm) men när jag var klar så såg man igenom ganska mycket ändå, i mitt fall gör det dock inget då nedre delen av planket är tätt. Skruva ihop några testbitar så ser du.
Okej, vad bra! Avståndet mellan stolparna är cirka 110cm förutom en som är 160cm (men här blir det nog en vertikal ribba i mitten för att dom inte ska vrida sig för mycket.SSSS skrev:
Jag satte två skruv när jag satte liggande ribbor (28x45) tidigare i år. Inga sprickor då jag förborrade allt med lämplig borr till skruven. Det är dock viktigt att inte avståndet mellan skruvreglarna är för långt för då blir ribborna krokiga.
Du har ingen bild på hur 25mm mellanrum ser ut?
Läste att ribborna lättare vrider sig med endast en skruv.nimhed skrev:
Jag tycker mig se många som har ungefär dom avstånden och det ser bra ut?K kniv skrev:
Här är lite bilder, på mitt plank bytte jag bara ribborna för kryssen som hade suttit där innan hade ruttnat.J joasag skrev:
Jag har ca 60cc mellan skruvreglarna, skulle inte vilja ha större avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väcker tråden.K kniv skrev:
Ska hjälpa en att bygga spaljé som insynsskydd och den kommer vara 3,1m i längden med 4st stående 45x70 reglar där ribborna hänger 20cm ut från närmaste regel/infästning.
Kommer ribborna vrida sig om man har 90cm mellanrum på reglarna?
Ribborna kommer vara 28x45, och 2cm mellanrum i höjd.
Ska man köra på 1 eller 2 skruvar till varje regel?
Tack på förhand
Klicka här för att svara