4 241 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Två praktiska frågor
Hej!elmont skrev:
Tack, jag läste det. Jag är mycket mån om att det "hempuleri" som jag åtar mig skall hålla samma höga klass som en riktig elektrikers jobb. Har nu införskaffat vit och grå FK som jag ska använda som tändtråd och mellantråd.
Sprang på en elektriker (med egen firma och licens) nere på harald nyborg, som jag har anlitat innan. Nämnde detta bekymmer för honom, och han såg absolut inga problem med att märka FK med eltejp om man råkar sakna en viss kabelfärg, om det är mycket kablar i ett och samma rör. Han hade inte anmärkt eller sett ner på det om han hade öppnat en dosa och sett en sådan lösning. Men han tyckte precis som ni att det är alltid bäst med "riktiga" kablar i olika färger, han hade tydligen 9 olika FK i sin firmabil... men visst gör man av med x antal meter per dag som kunden betalar så.
Anmärkte dessutom att märket "Bårebo" börjar komma med fler och fler artiklar i sitt sortiment. Införskaffade en 2-facksram nu till en brytare och vägguttag. Sånt fanns inte för nåt år sedan. Men visst, de känns något plastiga i jämförelse med Eljo. Och det är skillnad i priset, 29 kronor för ett bårebo-uttag och 110 kr för ett Eljo. Men jag tycker dock att de är helt okej att använda, stilren design, tydliga kopplingsanvisningar i själva apparaten. Där tycker jag Eljo slarvar lite, ibland får man leta lite för att hitta de supersmå bokstäverna eller symbolerna.
MVH
/H
Nej nej men det är ju helt klart att det inte är några problem med att sätta en vit tejpbit på kabeln. (du bryter inte mot några regler heller) det är bara jorden som måste vara gg efter hela sin längd om det inte är en skärm då
. Har varit med om att det bara var svart som både fas och styrtrådar. och gulgrönt för jorden dock 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag kan erkänna att jag några veckor innan semestern satte tre dosor i rad och att färgerna då inte räckte till, utan att jag tog röd eltejp och tejpade på i apparatdosan och i kopplingsdosan ovanför. Så jag kan inte heller säga att jag "ser ner på" någon som gjort det (så vida att det inte är gg som tejpats), men som sagt det är en nödlösning.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Det anses nog inte proffsigt att använda så enkla lösningar som universiell ejtejp för att märka ledare, trots att det fungerar alldeles utmärkt rent tekniskt, utom om dosan är utsatt för värme för då hamnar billig tejp som en kletig klump i botten.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
I mitt fall så var jag tvungen att dricka kaffe och tänka över det hela innan jag gjorde det. 
//Patrik
//Patrik
Hej igen!
Har några mindre funderingar som jag hoppas någon här kan sprida lite visdom över:
1) Idag går en EKK 3G1.5 från proppskåp till kopplingsdosa i ett garage, avstånd ca 5 meter. Ungefär 3 meter från kopplingsdosan skall en ny ytterlampa monteras. Det snyggaste jag kan tänka mig är att rakt ovanför ytterlampan (på insidan och precis i vägen för matarkabeln) montera en kulo, dra 3g1.5 upp från ytterlampan till kulodosan, och därefter fortsätta med 4G1.5 bort till kopplingsdosan, och avveckla den gamla 3g1.5 kabeln. ALternativet är ju att klamra en 3g1.5 parallellt med matarkabeln... inte så snyggt och det är i plåtfasad.
2) DEt har blivit en miss i kommunikationen mellan mig och snickaren, jag har tänkt att montera 3 st apparatdosor till vänster om en ny dörr, och jag bad om utrymme för att kunna spika/skruva fast dosorna. Nu har man flytttat förren ganska rejält mot vad ritningen säger, så det finns inte svängrum för en hammare eller skruvdragare att montera dosorna på traditionellt sätt, dvs i de skenor/rännor/hål som finns på dosan avsedda för lämplig spik. Vad finns det för alternativ att montera dosan? Det är standarddosor från harald nyborg avsedda för enkelgips.
/H
Har några mindre funderingar som jag hoppas någon här kan sprida lite visdom över:
1) Idag går en EKK 3G1.5 från proppskåp till kopplingsdosa i ett garage, avstånd ca 5 meter. Ungefär 3 meter från kopplingsdosan skall en ny ytterlampa monteras. Det snyggaste jag kan tänka mig är att rakt ovanför ytterlampan (på insidan och precis i vägen för matarkabeln) montera en kulo, dra 3g1.5 upp från ytterlampan till kulodosan, och därefter fortsätta med 4G1.5 bort till kopplingsdosan, och avveckla den gamla 3g1.5 kabeln. ALternativet är ju att klamra en 3g1.5 parallellt med matarkabeln... inte så snyggt och det är i plåtfasad.
2) DEt har blivit en miss i kommunikationen mellan mig och snickaren, jag har tänkt att montera 3 st apparatdosor till vänster om en ny dörr, och jag bad om utrymme för att kunna spika/skruva fast dosorna. Nu har man flytttat förren ganska rejält mot vad ritningen säger, så det finns inte svängrum för en hammare eller skruvdragare att montera dosorna på traditionellt sätt, dvs i de skenor/rännor/hål som finns på dosan avsedda för lämplig spik. Vad finns det för alternativ att montera dosan? Det är standarddosor från harald nyborg avsedda för enkelgips.
/H
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Går det att sätta en kloss längre in och skruva dosorna med botten mot klossen?
Hej!Rikard Ågren skrev:
Det är fullt möjligt, men jag var osäker på vilken form av åverkan man får göra på apparat dosorna. Vilken sorts skruv bör man i så fall använda?
I fråga 1, jag menar kuloDOSA. Hade en elektriker gjort sig det besväret att sätta dosa, ta bort bef EKK och sätta upp ny EKK i bef rostfria klammers. Som jag har förstått upl installation bör man eftersträva minimalt antal kabeldragningar... Det hade ju blivit en extra kostnad för kunden i och med en extra kulodosa, hur motiverar man det?
/H
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
en dosa kostar ca 1 meter kabel, nu finns det dyr kabel och det finns dyra dosor men det är inte helt fel med den jämförelsen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är de ED-WA dosor så finns det väl hål för att skruva de på det sättet? Annars skulle jag dragit en montageskruv genom botten bara. Eller genom någon av stutsarna som inte används. Eller ännu bättre köpa bättre dosor.
Monageskruv får det bli. Det jag var orolig för är vad fackmännen säger om att introducera ledande material (skruvskallen) i en apparatdosa. Det kändes inte helt 100procentigt...Rikard Ågren skrev:
/H
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det råder väl delade meningar om det, men det är nog inte ovanligt. Jag ser ingen större fara med det iallafall. Dutta på lite smältlim om du inte kan sova
Hej!elmont skrev:
Kostnaden är absolut inget hinder... dock har jag använt samma sorts dosor från Harald N vid ett flertal olika installationer (även tillsammans med behöriga elektriker) och de har aldrig klagat på dem, så jag mer eller mindre antog att de är "fullgoda" för standardinstallationer av infällda apparater. Har sett sortimentet från ex Eljo, och visst de är mer avancerade men är svårare att få tag på och har... absolut... en annan prislapp.
Bra tips, det jag är mest orolig för är om en "riktig" elektriker om 5 år öppnar dosan och undrar vad i h-e hempularen har gjort...
/H