hen_rik79 skrev:
Kommer oundvikligen in på en fråga till, får man blanda EKK från olika faser i en och samma externa kopplingsdosa? Kan se en viss fara med att en elektriker ska koppla in något nytt i en dosa och inte vet vad som är vad...

/H
Nej det är strängt förbjudet!

A Bergman skrev:
Nej det är strängt förbjudet!
Precis som jag misstänkte. Ganska logiskt faktiskt.

Problemet är att jag har ekk-kablar från två olika faser som möts vid en viss punkt. Hur löser man detta bäst rent estetiskt? Två kopplingsdosor under varandra? Det kommer att se ganska klumpigt ut... Kulodosor räcker inte pga antalet kablar som möts.

I och med detta faller min förra fråga gällande om man får blanda två olika faser i samma 4G EKK. Kanske är det tillåtet med olika faser i samma kabel, men i och med att de skall kopplas vidare i en dosa och att man inte får blanda två faser i en dosa så skiter det sig.

Tack för svaren!

/H

jaha ja då lär det bli två dosor. ja man får inte gå ihop med två kablar med olika faser till en. men om man använder två faser i en kabel direkt ur centralen så får du ju ha det. hur många kablar är det du ska gå ihop med då om du behöver en större?

A Bergman skrev:
jaha ja då lär det bli två dosor. ja man får inte gå ihop med två kablar med olika faser till en. men om man använder två faser i en kabel direkt ur centralen så får du ju ha det. hur många kablar är det du ska gå ihop med då om du behöver en större?
Hej!

Det har löst sig ganska bra, jag sätter en kulo på ett annat ställe i garaget, tänkte det är mera logiskt om man i framtiden vill utöka antalet vägguttag etc. Då kan jag sätta en kulo där vid "mötesplatsen", utan att det ser klumpigt ut. Slutet gott allting gott. Och så har man lärt sig en hel del...

MVH
/H

Hej!

En ny fråga, om man skall dra trappkoppling och inte har erforderligt antal färger, utan bara t.ex. blå, svart och jord, är det då godkänt att använda ex blå som vit och sätta vit eltejp så att det framgår att kabeln egentligen är vit...? Har läst någonstans att man kan göra så, men hur ligger det till egentligen?

/H

Använder du lös tråd typ FK är det endast tillåtet att använda blå som nolla, däremot i flerledarkabel t.ex. kulo (EKRK) får du använda den blå som tändtråd.

...och använder man blå som tändtråd så är det ett tillfälle där det är uppenbart att blå är tändtråd så då behövs ingen markering på den heller.

//Patrik

Det står väl något i reglerna att man får använda blå som tändtråd om det inte kan förväxlas. Och förväxla kan ju vilken hemmapulare som helst =)

Däremot kan man använda svart som tändtråd, fas, mellantråd mm. problemet är bara att det kan bli svårt att hålla ordning på trådarna. Så ha blå som nolla och G/G som jord, om nödvändigt använd den svarta till allt annat och kanske märka den. Det är ju för säkerheten som man ska använda vissa färger, och för funktionerna utöver säkerhet får man i princip använda vilken färg man vill, tex tio svarta i med olika funktioner i samma dosa är OK men kanske olämpligt pga svårigheter med att få överskådlighet i anläggningen.

Skaffa rätt material!

Protte

R_Strandberg skrev:
Det står väl något i reglerna att man får använda blå som tändtråd om det inte kan förväxlas. Och förväxla kan ju vilken hemmapulare som helst =)
därför finns det regler som säger att "hemmapulare" inte får hålla på med sånna här arbetend^_^b

"Får" är en sak =)

A Bergman skrev:
därför finns det regler som säger att "hemmapulare" inte får hålla på med sånna här arbetend^_^b
Givetvis mäter man ju när man är osäker, något som många extrema hemmapulare inte gör, exempelvis tomtarna i "Arga Snickaren".

Så om jag tolkar era svar rätt, det är mot reglerna att ta ex en brun tråd och sätta vit eltejp på den vid alla ändar och skarvar för att indikera att den ska tolkas som vit och inte brun. För mig personligen känns detta väldigt tydligt, och svårt att misstolka. Men det känns mera som en "nödlösning"...

Hade bara för mig att jag har läst det någonstans på forumet :O

Ska jaga fatt på de färger jag behöver.

/H

Visst kan du sätta en tejpsnutt (eller annan ledarmärkning) på den bruna i båda ändar för att underlätta förståelsen (dock inte förlita sig på!) - det tycker jag är en god ide. Men låt det bruna synas. Brun är kanske ett dåligt exempel då det normalt är en fasledare, om det inte handlar om mellantrådar mellan två dosor.

Handlar det om FK i rör så kan du ju göra "rätt" från början och dra in vit/orange/violett eller nån annan färg än brun/svart/grå men det är inte tvunget.

Läs även mitt inlägg som att du får, men det är inte att rekommendera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.