Jag upplever en stor skillnad om jag kopplar med 2,5 i stället för 1,5 men vist går det, och det var inte det jag i första hand ville säga, utan att det måste vara mycket enklare och bättre på alla sätt med en tvåfasgrupp i stället för två olika grupper.

Bo.Siltberg skrev:
Det är alltid bra att veta förutsättningarna. Det låter som om att det handlar om en befintlig kopplingsdosa som du på något sätt har möjlighet att komplettera med ett extra rör från centralen?
Kopplingsdosan sitter i en hall som jag renoverar. Jag har helt fritt att dra nytt från central till dosan. Ut från dosan går fyra rör som går genom väggen till två angränsande rum (till ett antal eluttag). Jag har inte plats på väggen för att sätta dit en ny dosa bredvid den andra. Så det skulle krävas lite snickeri-klurande för att få till det snyggt. Det bästa verkar ju vara att dra en två-fas grupp. jag måste ju dock ordna om i centralen. Är det inte lämpligt att skaffa en två-polig säkring till gruppen? Blir ju tydligare.

Att dra om med 2,5mm2 blir nog ganska jobbigt i de fyra befintliga rören. Så det går bort.

Ok, låter som att en två- eller trefasgrupp blir bra då. Så länge det bara är uttag du matar, fördelade via kopplingsdosor finns varken krav eller behov av en tvåpolig dvärg. Men visst, det är inte fel.

Visst att man ska köra enfasgrupper så långt det är möjligt, men man ska ju inte vara rädd för att använda flerfasgrupper. Men det är ju viktigt att tänka till så att man inte t.ex. vidarekopplar nollan direkt på ett uttag utan kopplar med Wago istället och märker upp vid centralen om man ej har 2-3polig säkring m.m.
Skulle man inte få använda flerfasgrupper så skulle det försvåra väldigt att göra elinstallationer i befintliga villaanläggningar! Tänk t.ex. köksrenoveringar där det är långt till centralen!

//Patrik

Hur blir kabelvägarna i dosan? Finns det möjlighet att skära till och limma in en plastbit i dosan som delar upp den i två delar. Då får man väl "två" dosor?

Patrik_Hed skrev:
Visst att man ska köra enfasgrupper så långt det är möjligt, men man ska ju inte vara rädd för att använda flerfasgrupper. Men det är ju viktigt att tänka till så att man inte t.ex. vidarekopplar nollan direkt på ett uttag utan kopplar med Wago istället och märker upp vid centralen om man ej har 2-3polig säkring m.m.
Överlag är det rätt smart att vidarekoppla även fas och jord i en WAGO bakom uttaget och ansluta uttaget enbart med enkel ledare - underlättar byte och minskar risken för glappkontakt när uttaget någon gång i framtiden skall bytas av husägaren.

Saken är biff, det blir en tvåfasgrupp. Angående märkning, räcker det med en notering i gruppförteckningen att det är en tvåfasgrupp?

Och lägg en liten papperslapp i dosan så ser den som kommer efter att det är en tvåfasgrupp så fort han öppnar dosan.
Ps
Det ska naturligtvis även stå tvåfasgrupp på lappen.

Haha.. så du menar att det inte räcker bara med en tom papperlapp =)

Kom att tänka på en annan inte direkt relaterad fundering nu när jag ändå har ett gäng sakkunninga på tråden. Jag är av uppfattningen att VP- eller Flexrör ska förläggas på sånt sätt att man med rimlig lätthet kan dra i nya kablar i det om det skulle behövas. Är avstånden långa med många vinklar på vägen så tänker jag att det kan vara bra med "en dosa på vägen", så att säga, för att underlätta.

Men jag tycker ofta man ser (t.ex. i byggprogram på tv) att man drar flexrör med fördragen FK precis hur som helst, långa avstånd och femtielva vinklar på vägen. Jag tycker inte heller flexrören verkar sitta nå vidare klammrade heller. Måste vara svårt att dra ny kabel i dem? Och om man skulle råka dra ur röret så det blir tomt, så måste det ju vara omöjligt att få i nytt. Är jag helt ute och cyklar? Vad är det för praxis vid nyinstalltion? Kan man dra flexrör i hur långa längder och vinklar som helat?

Är röret tomt så går det oftast att skjuta i en dragfjäder. Jag har misslyckats med det en gång och då hade jag tvingats göra en snäv 90-gradersböj på en flexslang.

ullberg
elmont skrev:
Och lägg en liten papperslapp i dosan så ser den som kommer efter att det är en tvåfasgrupp så fort han öppnar dosan.
Ps
Det ska naturligtvis även stå tvåfasgrupp på lappen.
Är det praxis? Jag vet inte men tänkte att man vill undvika lättantändliga material om det skulle bli varmgång. Skriva med OH-penna eller sätta dymo (vet inte hur bra de brinner iof) hade jag nog själv valt.

/U

pelpet skrev:
Är röret tomt så går det oftast att skjuta i en dragfjäder. Jag har misslyckats med det en gång och då hade jag tvingats göra en snäv 90-gradersböj på en flexslang.
Jag tänkte det var svårt att få igenom en dragfjäder om flexröret inte sitter fast ordentligt. Så det finns inga direkta tumregler för längder och antal vinklar? Förutom att det gäller att undvika snäva böjar.

Mikael_L
MH1001 skrev:
Jag tänkte det var svårt att få igenom en dragfjäder om flexröret inte sitter fast ordentligt. Så det finns inga direkta tumregler för längder och antal vinklar? Förutom att det gäller att undvika snäva böjar.
Nja, det finns väl inte så mycket tumregler förutom
max 15 meter - längre = sätt en hjälpdosa.
Slöa böjar.
Stumt klamrat och tillräckligt tätt.
Dra det vettigt och "korrekt".
Med det senaste menar en del elektriker kortaste vägen, andra lodrätt eller vågrätt i väggar och rakaste spåret i tak, och en del att det ska gå parallellt med tak och väggar oavsett om det ligger i tak eller vägg.

Själv tycker jag alt2 känns bra, vågrätt eller lodrätt i väggarna och på diagonalen i tak, men i vårt hus är allt draget enl alt3 då min elektrikerkompis är en alt3'are och han fick givetvis bestämma (med behörighet å allt).

ullberg, får man den temperaturen i en kopplingsdosa så att det på nått sätt kan befaras att det blir varmgång och att en papperslapp skulle göra en skillnad har man gjort nått allvarligt fel, det får ALDRIG bli varmt i dosan. Skulle det mot förmodan vara glapp och lasterna så stora att den tar eld så kommer den lilla papperslappen inte att orsaka någon brand utan kommer att självslockna. Allt förutsatt att man har använt rätt dosor dvs dom som slocknar och inte dom (billighetsdosor) som brinner. Jag tror att dymotapen brinner minst lika bra som en pappersbit.
Slang OCH rör SKA fästas med ca 50 - 60 cm mellanrum dels för att dom inte ska ligga i tomma väggar och skramla samt för ev framtida omdragning. Korrekt förlagd slang är LÄTTARE att dra tråd i än rör, felaktigt lagd slang är omöjlig att stoppa in en dragfjäder i.
Det korrekta sättet är att gå den kortaste vägen med lata böjar ;)
Dragdosor ska sitta på MAX 20 meters avstånd, men man sätter dom naturligtvis där dom kommer att behövas. Och vart dom behövs är ju olika från fall till fall, men det är sällan man behöver hjälpdosor i alla fall i bostäder/villor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.