15 491 läst ·
30 svar
15k läst
30 svar
Två olika grupper i samma kopplingsdosa. Ok?
Sida 1 av 3
Har sökt på forumet men har inte hittat nåt klart svar.
Jag vill dra två olika grupper till samma kopplingsdosa. Alltså såhär:
Från centralen går två grupper, i varsitt rör med egna noll och jord-ledare. D.v.s 2 x (Rör med 3 kablar).
Båda rören går sen in i samma kopplingsdosa som sedan förgrenas ut i 2 rör för varje grupp. Så inga genensamma ledningar alltså. Märkning (Dymo-märklapp) med gruppnummer på inkommande ledningar samt en text på doslocket i stil med "OBS, två grupper i denna kopplingsdosa".
Låter det ok?
Jag vill dra två olika grupper till samma kopplingsdosa. Alltså såhär:
Från centralen går två grupper, i varsitt rör med egna noll och jord-ledare. D.v.s 2 x (Rör med 3 kablar).
Båda rören går sen in i samma kopplingsdosa som sedan förgrenas ut i 2 rör för varje grupp. Så inga genensamma ledningar alltså. Märkning (Dymo-märklapp) med gruppnummer på inkommande ledningar samt en text på doslocket i stil med "OBS, två grupper i denna kopplingsdosa".
Låter det ok?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Använder du dessutom toppklämmor typ Wago 773 så blir så bra det kan bli.
Nej
Sådana kopplingar uppfyller inte kraven på god installationspraxis. När grupperna väl har lämnat gruppcentralen så skall dom hållas åtskilda.
En speciallösning som kan vara OK är EN två eller trefasgrupp, som går i ett rör till en kopplingsdosa som 4 -5 ledare och delas upp där till enfasgrupper. Då har den gemensamma delen gemensam nolla o skyddsjord
Sådana kopplingar uppfyller inte kraven på god installationspraxis. När grupperna väl har lämnat gruppcentralen så skall dom hållas åtskilda.
En speciallösning som kan vara OK är EN två eller trefasgrupp, som går i ett rör till en kopplingsdosa som 4 -5 ledare och delas upp där till enfasgrupper. Då har den gemensamma delen gemensam nolla o skyddsjord
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Instämmer givetvis. Tolkar detta som en efterhandskonstruktion?
Det är ju inte fråga om en total nyinstallation. Utan en komplettering. Att jag skulle vilja ha två grupper i samma dosa är utrymmesbrist. Skulle inte få dit en ny dosa på ett snyggt sätt. Skulle förstås kunna dra om det till en tvåfasgrupp i ett rör till dosan. Men då måste jag byta ut automatsäkringarna till de två grupperna mot en tvåpolig säkring antar jag? Krävs det någon märkning som talar om att det är en tvåfas-grupp i sånt fall?
Men jag har egentligen lite svårt att se hur det skulle bli en tydligare installation...
Men jag har egentligen lite svårt att se hur det skulle bli en tydligare installation...
Behovet av tvåpolig automatsäkring är inte helt nödvändig eftersom det rör sig om enbart enfaslaster och du antagligen har jordfelsbrytare.
Det är en helt annan grej om du blandar 230 och 400 V laster i gruppen, då finns risken för backmatningen via 400 V lasten till 230 V lasten som fick ett fel och löste ut en säkring
Det är en helt annan grej om du blandar 230 och 400 V laster i gruppen, då finns risken för backmatningen via 400 V lasten till 230 V lasten som fick ett fel och löste ut en säkring
Redigerat:
Ok. Måste klura lite på hur jag ska göra då... Automatsäkringarna för de två grupperna sitter idag inte bredvid varann i centralen. Ska man köra en tvåfasgrupp så vill man ju att de ska sitta bredvid varann på samma skena.
Jag vill ju helt enkelt få in en grupp till in i ett rum i huset eftersom den grupp som går in dit idag blir för belastad annars.
Jag vill ju helt enkelt få in en grupp till in i ett rum i huset eftersom den grupp som går in dit idag blir för belastad annars.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Fast jag antar att TS menar att han skall dra två separata grupper i separata rör (inlägg #9). Det är ju den bästa metoden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det är alltid bra att veta förutsättningarna. Det låter som om att det handlar om en befintlig kopplingsdosa som du på något sätt har möjlighet att komplettera med ett extra rör från centralen? Det finns visserligen inget förbud mot flera kretsar i en dosa, men det bör bara tillämpas om väggarna är stängda med praktiska svårigheter att göra på annat sätt.MH1001 skrev:
Eftersom det handlar om ett och samma rum skulle en tvåfasgrupp kunna vara lämplig. Helst bör gruppen mata "likartade" apparater, t.ex belysning och uttag, inte belysning och värmepump etc. Eftersom syftet är mer kräm kan man undra till vad?
Så om det bara innebär lite lagom snickerijobb så är två separata grupper (och dosor) att föredra.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är det ingen som har funderat på att man kan dra 2,5mm2 till alla uttag osv på den berörda gruppen för att istället kunna säkra det med 16A?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Nja knöligare må de inte vara nämnvärt.Plintar och toppklämmor etc är ju gjorda för 2,5mm likaså.elmont skrev:
Tycker snarare det kan vara knöligt att dra fram en helt ny matning dvs 3 tråd eller en extra tråd och göra om till 2 grupp. Nu hade jag betraktat detta i fall till fall om jag gjort installationen. allt ifrån av läng och antal dosor man paserar och även om det finns tändtrådar som man bör ta med i beräkningen att man kan få för många ledare i rören.