10 029 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
två motorvärmaruttag
Efter den OT vändan så sammanfattar jag så här:
* 2,5 mm2 ger inga fördelar i detta fall
* Separata ledare för både nolla, fas och jord
* Varsin 10A säkring. (Bäst att lägga på olika faser för last balansering?)
* Om jag ska ladda elbilar bör jag tänka igen
Jag som har en 4+1 jordkabel, kan man lägga nolla på annan färg än blå eller kommer elektrikern vilja att jag lägger ner dubbla?
///Johannabacken
* 2,5 mm2 ger inga fördelar i detta fall
* Separata ledare för både nolla, fas och jord
* Varsin 10A säkring. (Bäst att lägga på olika faser för last balansering?)
* Om jag ska ladda elbilar bör jag tänka igen
Jag som har en 4+1 jordkabel, kan man lägga nolla på annan färg än blå eller kommer elektrikern vilja att jag lägger ner dubbla?
///Johannabacken
Vill du köra båda uttagen "för fullt" dvs två bilar, båda med MV och ganska kraftig KV så ska du ha 2x10A och antingen 2st kabel (EKLK, EKKJ osv) 3g1,5 eller två st 16mm VP-rör med brun,blå, gr/gul 1,5 kvmm i varje. Till centralen.
Det finns även möjligheten att köra med 1 st kabel 4g1,5 alt VP rör med brun,svart, blå och gulgrön 1,5 kvmm i (ev två bruna, egentligen är det inget absolut måste dessa färger förutom blå och gulgrön, men snyggast och bäst är ju en svart och en brun).
Denna senare lösning kräver dock att det går att koppla in på två olika faser i centralen.
Lägg även gärna till en egen JFB för dessa uttag, för annars är det hyfsat stor risk att dina utomhusuttag någon gång bränner av huvud-JFBn och då kommer det inte lukta jordgubbssylt i din frys när du kommer hem.
I alt 1, med två separata kablar/VPrör så kan du ev klara dig med en tvåpolig JFB, alt2 kräver obönhörligt en fyrpolig. Men överväg att ta en fyrpolig iaf, och lägg ev andra potentiella risk-grupper på den lediga fasen, t.ex övriga utomhusuttag.
Det finns även möjligheten att köra med 1 st kabel 4g1,5 alt VP rör med brun,svart, blå och gulgrön 1,5 kvmm i (ev två bruna, egentligen är det inget absolut måste dessa färger förutom blå och gulgrön, men snyggast och bäst är ju en svart och en brun).
Denna senare lösning kräver dock att det går att koppla in på två olika faser i centralen.
Lägg även gärna till en egen JFB för dessa uttag, för annars är det hyfsat stor risk att dina utomhusuttag någon gång bränner av huvud-JFBn och då kommer det inte lukta jordgubbssylt i din frys när du kommer hem.
I alt 1, med två separata kablar/VPrör så kan du ev klara dig med en tvåpolig JFB, alt2 kräver obönhörligt en fyrpolig. Men överväg att ta en fyrpolig iaf, och lägg ev andra potentiella risk-grupper på den lediga fasen, t.ex övriga utomhusuttag.
det är ingen nackdel med 2,5mm2 men inget krav, ifall man nu inte börjar räkna på riktigt med korrektionsfaktorer som förläggningssätt mm. den "kyler" lite bättre än 1,5mm2. kör man dryga 2 kW i flera timmar så blir kabeln lite varm.
Fråga
På insidan av garaget har jag ett uttag, dock vill jag dra ut ett på utsidan av väggen för att koppla in bilen. Bägge blir utanpåliggande och kabeln synlig från insidan´tills den går rakt ut genom väggen.
Får jag göra detta själv enligt elgossarna?
Jag ser det som ett utanpåliggande med elkabel genom väggen och utanpåliggande får jag ju dra.
//Sture
På insidan av garaget har jag ett uttag, dock vill jag dra ut ett på utsidan av väggen för att koppla in bilen. Bägge blir utanpåliggande och kabeln synlig från insidan´tills den går rakt ut genom väggen.
Får jag göra detta själv enligt elgossarna?
Jag ser det som ett utanpåliggande med elkabel genom väggen och utanpåliggande får jag ju dra.
//Sture
Nej du får inte dra någon fast kabel över huvudtaget, oavsett om den spikas på väggen eller ligger inuti den. Det enda man som lekman får göra (om man har nödvändig kännedom) är att byta ut befintliga brytare och uttag samt reparera skarvsladdar, stickproppar och liknande som går att koppla loss utan verktyg.
http://www.byggahus.se/bygga/el.htm
http://www.byggahus.se/bygga/el.htm
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Om man håller sig till reglerna så får du inte dra något fast installerat överhuvudtaget. Spelar ingen roll att det är utanpåliggande.
Om du ger dig på det ialla fall så kommer den obligatoriska frågan: Hur har du det med jorfelsbrytare?
Om du ger dig på det ialla fall så kommer den obligatoriska frågan: Hur har du det med jorfelsbrytare?
Sitter en JFB vid proppskåpet som garaget går på....höll på att klippa av grannkatten svansen med häcksaxen men klippte av sladden istället, därför vet jag.
Dock skall elektrikern få stoppa in en till och lägga köket på när det renoveras.
Ok då vet jag, tack så mkt!
Dock skall elektrikern få stoppa in en till och lägga köket på när det renoveras.
Ok då vet jag, tack så mkt!
Då blir jag ju nyfiken hur detta är tänkt? Drar man två oberoende par i samma kabel, dvs två nollor? Eller säkrar man det bara lite grövre och hoppas det räcker? Någon som vet hur man använder en 5G2,5 för detta?
undrar
///Johannabacken
Du kan koppla in motorvärmar uttagen med 3 fas, då får du också jämn belastning, kanske därför han har 5g2,5.Johannabacken skrev:
Själv kopplar jag in uttagen på jobb på 3 fas.
Mitt önskemål till elektrikern var en fas till motorvärmare, en för snabb fläktuppvärmning av garaget, och en för belysning/vägguttag.Johannabacken skrev:
Avståndet är cirka 20 meter kabelvägen från centralen.
Jag uppfattade att avståndet, i kombination med bra framtidsplanerande (kanske kommer behöva 3-fas i garaget) gjorde valet 5G2,5.
Så jag kan inte tolka det på annat sätt än att faserna skall splittas i garaget, med gemensam nolla och jord.
Hemligheten är att använda två eller tre av faserna och fasvridningen mellan faserna garanterar att det aldrig kan gå mer ström i nollan än det går i någon av faserna. Det är tom så att om det går maximal ström i alla tre faser så blir strömman i nollan = 0 .Johannabacken skrev:
Så någon dubbel nolla behövs ej.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du ska tolka det som om det blir en elcentral i garaget. Där är det tillåtet med splittring hur som helst utan kopplade säkringar och jordfelsbrytare för matningskabeln. (däremot ska det vara JFB i garagecentralen).GoForIt skrev:Mitt önskemål till elektrikern var en fas till motorvärmare, en för snabb fläktuppvärmning av garaget, och en för belysning/vägguttag.
Avståndet är cirka 20 meter kabelvägen från centralen.
Jag uppfattade att avståndet, i kombination med bra framtidsplanerande (kanske kommer behöva 3-fas i garaget) gjorde valet 5G2,5.
Så jag kan inte tolka det på annat sätt än att faserna skall splittas i garaget, med gemensam nolla och jord.
Protte