13 342 läst ·
118 svar
13k läst
118 svar
Två likadana glödlampor ger olika färgtemperatur - varför?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Japp. Det där är en ganska stabil effekt. Det är samma runt medelhavet, eller i södra USA. Jag har fått det förklarat för mig sålunda:G Galten skrev:Nu glider jag extremt off-topic..
Jag bor i ett kulturellt blandat villaområde och märker att det finns olika smak på färgtemperatur. Folk från Mellanöstern verkar uppskatta en iskall och väldigt stark belysning. Nästan som en svetslåga. Jag vet knappt om sådana lampor går att köpa i Sverige. Har ingen aning varför denna kulturella skillnad, men den är tydlig.
Rödare ljus förknippas med värme; tänk skenet från elden. Så i kallare länder så gillar vi varmare ljus. Vi förknippar värme med något positivt. Kyla däremot. När vi ser 6000K ljuset på kvällen på vintern så drar det en kall kåre ner längs ryggen och vi ryser i hela kroppen. Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma.
Men i varmare länder... Där ses inte värme som något positivt. Tvärtom, vad vi tycker om kyla, de tycker de om värme. Lever man bakugnstemperaturer så vill man inte bli påmind om det när man tänder ljuset på kvällen. Tvärtom. Man vill känna sig sval (kall rent av), så som man gör under en stjärnklar himmel.
Man tar naturligtvis sedan med sig de preferenser man växt upp med även om man flyttar mellan klimatzonerna.
Så ge dina grannar från Mellanöstern några generationer och du skall se att de också förstår att en ljuskälla skall maxa ut på 2700K, precis som gud avsåg.
Nej, jag vågar inte ta gift på den här förklaringsmodellen, men den slår iaf an något hos mig. Jag klarar inte av lysrör på 4000K såhär års. De fungerar över en arbetsbänk i garaget mitt på dagen under högsommaren. Men inte annars.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Låter rimligt! Kanske är ögonen också mer vana vid ett skarpt ljus vid de breddgraderna. En annan detalj är att många söderifrån har väldigt lite dagsljus in i bostäderna (gäller även i Sverige)lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Det där är en ganska stabil effekt. Det är samma runt medelhavet, eller i södra USA. Jag har fått det förklarat för mig sålunda:
Rödare ljus förknippas med värme; tänk skenet från elden. Så i kallare länder så gillar vi varmare ljus. Vi förknippar värme med något positivt. Kyla däremot. När vi ser 6000K ljuset på kvällen på vintern så drar det en kall kåre ner längs ryggen och vi ryser i hela kroppen. Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma.
Men i varmare länder... Där ses inte värme som något positivt. Tvärtom, vad vi tycker om kyla, de tycker de om värme. Lever man bakugnstemperaturer så vill man inte bli påmind om det när man tänder ljuset på kvällen. Tvärtom. Man vill känna sig sval (kall rent av), så som man gör under en stjärnklar himmel.
Man tar naturligtvis sedan med sig de preferenser man växt upp med även om man flyttar mellan klimatzonerna.
Så ge dina grannar från Mellanöstern några generationer och du skall se att de också förstår att en ljuskälla skall maxa ut på 2700K, precis som gud avsåg.
Nej, jag vågar inte ta gift på den här förklaringsmodellen, men den slår iaf an något hos mig. Jag klarar inte av lysrör på 4000K såhär års. De fungerar över en arbetsbänk i garaget mitt på dagen under högsommaren. Men inte annars.
Men jag hade inte stått ut i 10 minuter i den belysningen
Vad menar du med denna mening?M Martin Lundmark skrev:
Eller menar du bokstavligt att du endast äger en dimmer? Jag fattar som sagt inte vad du menar.M Martin Lundmark skrev:
M Martin Lundmark skrev:Hej Alfredo
Om du vill ha, ”något som fungerar utan att tänka på kompabilitetstabeller och "justeringar"”, så får du komma ihåg att, det vi kallar för en ”dimmer” utvecklades för glödlampor och fungerar bäst med dessa.
Att koppla in en dimmer och försöka styra en LED-lampa (som internt, behöver kraftelektronik för att fungera) blir en kompromiss. Det är i grunden samma typ av nätdel (kraftelektronik) i en LED -lampa som, till exempel, en laptop.
En dimmer är en enhet, som kopplas i serie med lasten, (lampan) och genom att hugga sönder sinusvågen i framkant eller bakkant, stänger av strömmen delar av periodtiden och därigenom minskar ljuset från en glödlampa.
En nätdel byggs för att kunna hantera ”störningar” i elkraftmatningen, t.ex. variation i inspänningen utan att det syns i utspänningen till lasten (t.ex. dator eller ljuskälla).
Sätter man en dimmer i serie med en LED-lampa, då blir konstruktionen av nätdel en kompromiss i att stabilisera utspänningen och att styra utspänningen (eller egentligen utströmmen) efter vridningsvinkeln på dimmerns ”ratt”.
Den ”sönderhackade” sinusvågen (övertonsrik) innebär dessutom större påfrestningar på kraftelektroniken än om den matas med sinusspänning (enbart grundton 50 Hz). Som konsument vill vi oftast ha enkla, långlivade, driftsäkra etc. ljuskällor till en låg kostnad. Att bygga kraftelektroniken för att klara ”större påfrestningar” går lite ”stick i stäv” med dessa önskemål.
Genom att undvika ”dimmer” underlättar jag valet av LED-lampor (ökar utvalet) och rimligen så får jag dessutom en bättre drifttid (hållbarhet) för mina ljuskällor.
Skulle jag vilja styra ljusstyrkan i mina LED-lampor då skulle jag snarare välja lampor med inbyggd styrteknik som t.ex. IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue.
Problemet är inte hur tekniken fungerar i detalj. Varför ska en konsument ens behöva bry sig eller känna till det??
Problemet är att man har bytt ut en fungerande teknik till en som fungerar sämre för konsumenten. Dessutom säljer man ju LED-lampor som enligt specifikationen är dimmbara, så det är väl inte så konstigt att i princip alla konsumenter tolkar det som att det bara är att byta ut ljuskällorna och köra vidare så ska allt funka som tidigare.
Alfredo skrev:
Hej AlfredoAlfredo skrev:
När jag skriver ”Jag har en dimmer” så menar jag att det finns en dimmer i mitt hus. Dimmern fanns där när jag köpte huset 1994, den sitter fortfarande på samma plats men jag använder den normalt inte.
När jag skriver ”Dagens teknik att styra en LED-lampa är den som t.ex. finns i IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue.” så ger jag exempel vad jag menar, när jag skriver att tillverkarna har lanserat en annan typ av teknik för att styra ljusstyrkan på kraftelektronikbaserade LED-lampor, än att försöka använda en dimmer, som är utvecklad för glödlampa och passar bäst för glödlampa.
När jag skriver ”men använder inte IKEA Trådfri eller PHILIPS Hue” så försöker jag tala om att även om jag här ger exempel på den teknik som tillverkarna har lanserat (genom att ange två exempel) för att ersätta dimmer vid övergången till LED-lampor, så innebär det inte att jag själv använder den tekniken.
Varför ska just LED-tekniken vara "perfekt" innan man börjar sälja den?
I alla branscher, gamla som nya, passar inte alla produkter med alla tillbehör. Alla däck passar inte alla bilar men ingen gnäller över det! Att mer och mer faktiskt fungerar är ju ett tecken på en sund utveckling.
LED-tekniken är i mångt och mycket en välsignelse om man tänker till, åtminstone litegrann.
Den ger, till skillnad från glödljuset, en möjlighet all VÄLJA ljustemperatur. Att glödlampor skulle ha den enda sanna färgåtergivningen är väl fördom, inte fakta. De flesta är väl överens om att olika miljöer kräver olika färgtemperatur?
Halogenspottar borde ha förbjudits innan dom uppfanns, dom är ju brandfarliga. Hur många av ägarna har kontrollerat hur dammiga dom är inuti?
Som vid alla större teknikskiften bör man titta på helheten och justera ALLA delar av systemet. Man fick bygga om stallet till garage för hundra år sen, idag väntar man sig att nittitalsdimmern ska passa med moderna armaturer!
Kan det vara så att tekniken utvecklas fortare än kunderna?
I alla branscher, gamla som nya, passar inte alla produkter med alla tillbehör. Alla däck passar inte alla bilar men ingen gnäller över det! Att mer och mer faktiskt fungerar är ju ett tecken på en sund utveckling.
LED-tekniken är i mångt och mycket en välsignelse om man tänker till, åtminstone litegrann.
Den ger, till skillnad från glödljuset, en möjlighet all VÄLJA ljustemperatur. Att glödlampor skulle ha den enda sanna färgåtergivningen är väl fördom, inte fakta. De flesta är väl överens om att olika miljöer kräver olika färgtemperatur?
Halogenspottar borde ha förbjudits innan dom uppfanns, dom är ju brandfarliga. Hur många av ägarna har kontrollerat hur dammiga dom är inuti?
Som vid alla större teknikskiften bör man titta på helheten och justera ALLA delar av systemet. Man fick bygga om stallet till garage för hundra år sen, idag väntar man sig att nittitalsdimmern ska passa med moderna armaturer!
Kan det vara så att tekniken utvecklas fortare än kunderna?
Jag har inget emot LED, men jag tycker man var lite för snabb med att förbjuda de fungerande alternativen innan den nya tekniken var mogen. Med tanke på vilken djungel det är att få ihop olika dimmers med olika LED-lampor så hävdar jag att tekniken långt ifrån är mogen än i dag.
Men visst, att förbjuda en viss teknik brukar vara ett bra sätt att snabba på utvecklingen av en annan, så LED-tekniken hade väl varit ännu mer omogen idag om glödlampor fortfarande varit tillåtna.
Men visst, att förbjuda en viss teknik brukar vara ett bra sätt att snabba på utvecklingen av en annan, så LED-tekniken hade väl varit ännu mer omogen idag om glödlampor fortfarande varit tillåtna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det måste den inte, men informationen till konsumenterna måste vara perfekt. Här luras många att tro att vilken "dimbar" LED-lampa som helst fungerar med vilken dimmer som helst.ÅkeSun skrev:
Den jämförelsen stämmer inte, för en dimmer och LED som på papperet ska fungera gör det inte alltid i verkligheten.ÅkeSun skrev:
Ja, precis, det är problemet, informationen till konsumenterna, plus den dåliga kompatibiliteten mellan LED-lampor och dimmers. Jag har erfarenheten att gamla 90-talsdimmers ofta faktiskt fungerar bättre än dagens smarta "LED-dimmers".ÅkeSun skrev:
M Martin Lundmark skrev:
OK. Jag förstår.M Martin Lundmark skrev:
För mig är det naturliga att en ljuskälla ska och kan dimmas och jag har nog uppemot 20 (gamla traditionella) dimmer totalt så det är kanske naturligt att vi ser problematiken med dimmning av LED ur lite olika synvinklar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, jag har undvikit dimmrade LED i det längsta just för att jag inte varit imponerad tidigare. Men nu har jag bytt på några ställen till just den Philips som gav upphov till tråden och jag är imponerad. De fungerar utmärkt med just gamla dimmrar (ja, jag fick byta till en effektstarkare lampa i ett fall eftersom lasten blev för låg) men annars så uppför de sig precis som jag vill. De kan dimmas ner till nästan helt av, och de ändrar färgtemperatur som jag förväntar mig och mycket naturligt.Bo.Siltberg skrev:
Så jag ser framtiden an med tillförsikt. Det här verkar vara (på väg att) bli ett löst problem.
Sedan så hade man naturligtvis önskat sig en ny teknik eftersom idén att hugga upp spänning/ström-kurvan för att kommunicera till lampan att man vill ha annan uteffekt och färgtemp naturligtvis är hål-i-huvudet som det ser ut idag. Men jag ser ingen enkel och helt tillfredsställande lösning på det, så risken är att vi kommer bli kvar där vi är idag under överskådlig tid.
Väldigt intressant! Har du möjligen närmare specifikation på exakt kombination av dimmer/ljuskälla som du tycker funkar bra. Även en gammal glödljuskramare kanske kan börja se ljuset i tunneln hoppas jag!lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tror det är svårt att reglera svagt ljus bara med hjälp av strömmen. Med enstaka dioder går det, men i en lampa som består av ett gäng dioder med olika färg är det svårt att få alla att lysa lika svagt. Det är ganska smalt spann där den går från svagt till mycket ljus. Därför kör man med PWM på nån hög frekvens som förhoppningsvis inte ska ge upphov till flimmer.
Dimmbara LED funkar, om jag förstått allt rätt som så att inkommande spänning växlas ner, likriktas och stabiliseras innan den matar drivelektroniken. Dvs drivelektroniken får samma spänning oavsett hur upphackad matningsspänningen är. Sen styrs ljusstyrkan på dioderna genom att drivelektroniken tittar på vågformen på inkommande spänning och anpassar sig efter hur stor del av kurvan som saknas.
Dimmbara LED funkar, om jag förstått allt rätt som så att inkommande spänning växlas ner, likriktas och stabiliseras innan den matar drivelektroniken. Dvs drivelektroniken får samma spänning oavsett hur upphackad matningsspänningen är. Sen styrs ljusstyrkan på dioderna genom att drivelektroniken tittar på vågformen på inkommande spänning och anpassar sig efter hur stor del av kurvan som saknas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Nej, tyvärr har jag inte exakt modell på dimmers som sitter i lägenheten. Det är en äldre glödljusdimmer (utan nolla) med ganska hög minimilast listad.Alfredo skrev:
Men ljuskällan är iaf precis den som omtalas i första inlägget. Men det krävdes 8,6W modellen, den svagare hade inte tillräcklig minimilast för dimmern.