Får man koppla in två ledare i samma anslutningspunkt på en nollskena (DIN)? Anledningen är att jag har två 6mm² som ska anslutas dit, men där finns bara en skruvplint (en såndär bygelklämhistoria) och resten är såna trycka-i-hål avsedda för max 2,5mm² resp 4 mm².

2149130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar "nej", men man må ju fråga experterna :)

tommib
Om det är en hissklämma borde det vara ok med två likadana ledare, givet att man tillser att båda får god kontakt och sitter fast bra. I "trycka-i-hålen" är det inte ok.

Någon av de mer kunniga får väl rätta mig....

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Varför vill du ha två nollor i det stora hålet. Det normala är att ha en inkommande nolla till nollplinten från t.ex jordfelsbrytaren. På Skyddsjordsskenen kan det däremot bli fler om man har inkommande PEN - ledare ansluten till Skenan och behöver ut med en nolla till jfb.

Ett snyggare alternativ kan vara att ha en separat PEN ledarskena som delar upp den till skyddsjord respektive nolla.

Tobbe_3 skrev:
Varför vill du ha två nollor i det stora hålet. Det normala är att ha en inkommande nolla till nollplinten från t.ex jordfelsbrytaren. På Skyddsjordsskenen kan det däremot bli fler om man har inkommande PEN - ledare ansluten till Skenan och behöver ut med en nolla till jfb.

Ett snyggare alternativ kan vara att ha en separat PEN ledarskena som delar upp den till skyddsjord respektive nolla.
Nu hänger jag dåligt med. Var skulle annars utgående N vara anslutna, om inte i nollplinten?

Utgående gruppledning eller huvudledning?

För sakfrågan ska du fråga tillverkaren. Har du en spec till denna plint? Den bör ange antal ledare och dess maximala area.

Rent Spontant nej. Sådana där brukar vara specade för en kabel, men du måste som Bo skriver kolla tillverkarens dokumentation.
Sen är inte frågan om det är tillåtet utom om det är lämpligt. Nollledaren vill man ju inte avbrott i, kan bli väldigt dyrt i form av trasig utrustning. Så Jag skulle definitivt inte chansa. Om tillverkaren skriver att det är OK så är det OK annars får du komma på något bättre.

Nej, jag har ingen dokumentation från tillverkaren. Det är en befintlig installation och jag vet inte vem tillverkaren är, bara att min plint till utseendet är identisk med den på bilden ovan.

Jag har läst lite noggrannare nu:

ELSÄK-FS 1999:5 801.2 skrev:
801.2 Skyddsledare, neutralledare och PEN-ledare i kopplingsutrustningar

Varje skyddsledare, varje neutralledare och varje PEN-ledare i in- och utgående
kablar skall ha sin särskilda anslutningsklämma. Isolerad skyddsledare och annan
skyddsledare, t.ex. biledare, som ingår i en och samma kabel får dock anslutas till
gemensam anslutningsklämma.
Det jag behöver är en anslutning från nollskenan till en elmätare på samma DIN-skena, så det är ju inte nån utgående kabel det är frågan om. Rent säkerhetsmässigt lär det knappast vara något problem heller, hela centralen är säkrad 16A och allt internt är draget med 6mm² RK, vad jag kan se. Om inte nån är inne i centralen och river loss saker, har jag svårt att se hur N skulle kunna falla bort.

Får du plats på ett bra sätt med två ledare av samma typ som tommib skrev tidigare i hissklämman är det inget problem med det. Sen ska man som nämnts senare se upp med att göra så om det är tex blandat in/utgående ledningar men för att sy vidare en nolla mellan tex flera plintar med lika funktion i samma central skulle jag inte se det som konstigt eller fel bara klämman är lämplig.

Finns inte fler lediga av de andra anslutningarna som du kan använda till din mätare, den behöver ju inte vara så grov om det bara är nolla för spänningsmätningen. Belastad nolla behöver inte gå via mätaren, ofta en fördel om den inte gör det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.