Har försökt lista ut hur jag ska göra men fattar inte riktigt. Har en taklampa idag som sitter i kontakten i taket. Nu ska vi ha en likadan lampa till bredvid men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla.
Det finns fyra uttag i "sockerbiten", eller vad det nu kallas, som syns på bilden. Ska jag ta bort "sockerbiten" på den nya lampan och sätta trådarna i de två uttag som finns på den gamla lampan? Eller hur gör jag för att elen ska kopplas på rätt sätt? Vill ha ett tvärsäkert svar för vill inte chansa när det gäller el.

• Kontaktdon (kallad sockerbit) med fyra uttag med två anslutna kablar till taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel ansluten till en sockerbit med ledig kontakt för installation av ytterligare lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nefrums Nefrums skrev:
Enklast:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/belysningstillbehor/lampkontakter-tillbehor/grenuttag-for-lamputtag-2-vags-p38526?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwrvv3BRAJEiwAhwOdM11NP7iP45MGi18sgdKvfjX50JXaezaNJ4TRXb5XIIE8bdpTaE_ZPhoCgRQQAvD_BwE

Men det går att sätta en hade i vart hål i sockerbiten.
De två blåa bredvid varandra och de bruna bredvid varandra.
Jag har en sån från Kjell men det blev väldigt stort och kroken kunde inte sitta kvar i taket för då kunde man inte sätta dit kontakten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.