6 741 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Två hus, samma fastighet.
Har kommunen rätten att avslå min bygganmälan?!Claes Sörmland skrev:
Samfällighetsföreningen får bara ägna sig att förvalta gemensamhetsanläggningen (och eventuell marksamfällighet) så det har inget direkt med detta att göra. Dock kan det senare bli en diskussion om ett högre andelstal.
Kommunen behöver en anmälan och du får inte påbörja åtgärden förrän du får ett startbesked från kommunen. Även om det inte är en bygglovsprövning så kan kommunen ställa krav på det tekniska utförandet för att ge startbesked så en typ av "godkännande" är det i någon mening.
De beviljar startbesked först när alla tekniska lösningar och handlingar finns där från din sida så det blir i praktiken ett sorts tillfälligt avslag i väntan på att du anpassar dina planer till lagkraven och kommunens vilja. Jag vet inte exakt vilka handlingar som du måste lämna in med en anmälan som denna. Ritningar antar jag. Men de kan inte säga nej till att inreda en andra bostad om du visar att det är tekniskt möjligt.rallolah skrev:
Bygglov är inte aktuellt men när jag läser trådstart igen så ser jag att TS redan har inrett en andra lägenhet i radhuset utan att först göra en bygganmälan och få startbesked. Inte heller finns därför slutbesked. Detta sätter TS i en knepig situation för får kommunen reda på det så tas en byggsanktionsavgift ut som straff för den olovliga åtgärden och kommunen kan begära att TS återställer radhuset.nino skrev:
Detta har egentligen inget att göra med hyresfrågan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 123 inlägg
För TS gäller det ju att samtliga följande krav är uppfyllda innan den nya lägenheten tas i bruk (egentligen innan startbesked meddelas för att påbörja åtgärden):
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/
Så det är ju bra nära samma krav som vid en bygglovsprövning men åtgärden får strida mot eventuell detaljplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/
Så det är ju bra nära samma krav som vid en bygglovsprövning men åtgärden får strida mot eventuell detaljplan.
Ja det beror ju på vad TS har gjort för ändringar.Claes Sörmland skrev:
Bygglov är inte aktuellt men när jag läser trådstart igen så ser jag att TS redan har inrett en andra lägenhet i radhuset utan att först göra en bygganmälan och få startbesked. Inte heller finns därför slutbesked. Detta sätter TS i en knepig situation för får kommunen reda på det så tas en byggsanktionsavgift ut som straff för den olovliga åtgärden och kommunen kan begära att TS återställer radhuset.
Detta har egentligen inget att göra med hyresfrågan.
Ställt in en kokplatta/bänkspis i tvättstugan och låst källardörren eller byggt nytt kök och gjort ytterligare badrum och tagit upp hål för ny dörr.
Har man inte gjort ingrepp som går enkelt att återställa utan att anlita hantverkare så tycker jag det är helt onödigt att blanda in någon annan.
I min kommun så kostar det typ 25000 för VA om man bygger en till lägenhet i ett hus, sen tillkommer det väl andra kostnader
Fast det som kräver bygganmälan är att inreda en ny lägenhet - det är alltså ändamålet som avgör inte ändringar i den fysiska världen. Att ställa in en en kokplatta gör de därmed inte om ändamålet inte är att inreda en ny lägenhet. Man får som vi tog tidigare i tråden ha inneboende och man får ha en kokplatta i sovrummet om man vill.nino skrev:
Ja det beror ju på vad TS har gjort för ändringar.
Ställt in en kokplatta/bänkspis i tvättstugan och låst källardörren eller byggt nytt kök och gjort ytterligare badrum och tagit upp hål för ny dörr.
Har man inte gjort ingrepp som går enkelt att återställa utan att anlita hantverkare så tycker jag det är helt onödigt att blanda in någon annan.
I min kommun så kostar det typ 25000 för VA om man bygger en till lägenhet i ett hus, sen tillkommer det väl andra kostnader
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 012 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 012 inlägg
Samtliga viktiga funktioner i en bostad ska vara tillgängliga för en som är rullstolsburen, dvs. det ska gå att tillreda en måltid, sköta sin hygien, tvätta, umgås och sova (kanske något mer). Men beroende på när radhuset byggdes kan det vara så att vissa funktioner tidigare inte fanns på entréplanet och då vet jag inte om det i och med detta plötsligt ställs hårdare krav.Nötegårdsgubben skrev:
En sak jag tänker på är att separata lägenheter ska vara olika brandceller, dvs. det ska vara mer än en vanlig innervägg mellan lägenheterna. En annan är att ventilationen ska vara korrekt i båda lägenheterna, i det här fallet då frånluft i det nya köket.
Jo men det är ju det jag menar, har TS byggt en "riktig" lägenhet eller har han ställt iordning så det går att boClaes Sörmland skrev:
Fast det som kräver bygganmälan är att inreda en ny lägenhet - det är alltså ändamålet som avgör inte ändringar i den fysiska världen. Att ställa in en en kokplatta gör de därmed inte om ändamålet inte är att inreda en ny lägenhet. Man får som vi tog tidigare i tråden ha inneboende och man får ha en kokplatta i sovrummet om man vill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 012 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 012 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 123 inlägg
Jag tänkte mer på restbostaden än uthyrningslägenheten. Denna har ju efter ombyggnaden bara kök och en mindre toalett nere, medan sovrum och badrum är en trappa upp.
Den bostaden torde inte uppfylla dagens regler och därmed inte gå att dela av såsom görs.
Den bostaden torde inte uppfylla dagens regler och därmed inte gå att dela av såsom görs.