10 540 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Två grupper i varje rum?
Det är knappast för att man ska kunna jobba i ett rum utan för att om en säkring går ska den som "bor" i rummet inte behöva ha kolsvart i väntan på "reparation". Dom allra flesta är ju inte lika händiga som dom som hänger här
Och det brukar vara enklare att ta nått/några uttag från ett angränsande rum som då ofta ligger på en annan grupp.
Dessutom är det praktiskt att ha två grupper i ett rum om man någon gång behöver köra en vattenkokare eller annan större last i ett rum samtidigt som något annat. Vad förlorar man på att ha flera rum som delar på flera grupper?
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Det kan kännas logiskt att en säkring bara skall driva ett rum, men det är helt onödigt slöseri. Om vi tänker oss att du råkar ut för att en säkring löser ut för någon del av huset var 10e år. Inte spelar det väl någon roll då om felet helt isoleras till ett rum? Däremot så är det ju trevligt om de drabbade rummen fortfarande är någorlunda användbara, alltså låt två säkringar dela på några rum.
Det har varit en tumregel i många år att man kan ha ca 10 "saker" per 10A grupp (givet att det inte är något speciellt strömmkrävande som kaffebryggare eller annat i köket som drivs).
Som jag ser det så kan man med gott samvete öka den tumreglen till 15 - 20 per säkring idag. Vi har generellt mindre strömmkrävande prylar idag. Lampor drar försumbart med ström, elektronik drar väldigt lite ström. I ett vanligt rum, inte kök. Så är troligen den största belastning en grupp blir utsatt för, när man kör dammsugaren.
Det har varit en tumregel i många år att man kan ha ca 10 "saker" per 10A grupp (givet att det inte är något speciellt strömmkrävande som kaffebryggare eller annat i köket som drivs).
Som jag ser det så kan man med gott samvete öka den tumreglen till 15 - 20 per säkring idag. Vi har generellt mindre strömmkrävande prylar idag. Lampor drar försumbart med ström, elektronik drar väldigt lite ström. I ett vanligt rum, inte kök. Så är troligen den största belastning en grupp blir utsatt för, när man kör dammsugaren.
Och gruppförteckningen blir mycket lätt att skriva.F falkn skrev:
(Även med en grupp till säg två rum ...)
Annars kan den bli typ:
gr 1 Belysning samt uttag vänster sida vardagsrum, uttag höger sida sovrum och belysning hall.
gr 2 Uttag höger sida v-rum, uttag norr i kök
gr 3, uttag och bel badrum, bel samt uttag söder i sovrum 1
...
Istället för
gr1 Bel uttag v-rum
gr2 Bel uttag sovrum 1 och sovrum 2
gr3 Bel uttag hall och badrum.
Denna diskussion tycker jag är irrelevant för en bostad. Det är betydligt vanligare att jordfelsbrytare löser ut och där felet inte är så lätt åtgärdat som att slå på en ”säkring”. Isåfall är det mer motiverat att gå på personskyddsbrytare om man nu ska ha det tänket. Även det tycker jag är överkurs i en bostad.
Och naturligtvis ligger dom olika grupperna på olika JFB så har man fortfarande möjligheten till ström i rummet. För lika naturligtvis har man fler än en JFB i cenralen. Vad nackdelen skulle vara kan jag inte se, däremot lite fördelar.
Ja, det skulle vara skrivandet av gruppschemat, men skriver man som man ofta ser bara -belysning o uttag- på alla "vanliga" grupper, så kanske det inte blir så betungande.
Ja, det skulle vara skrivandet av gruppschemat, men skriver man som man ofta ser bara -belysning o uttag- på alla "vanliga" grupper, så kanske det inte blir så betungande.
J
Precis. Oftast bemödar ju sig inte folk att skriva ut det så detaljerat. Vilket sedan drabbar nästkommande ägare (eller annan elektriker som ska göra jobb).Mikael_L skrev:
Och gruppförteckningen blir mycket lätt att skriva.![]()
(Även med en grupp till säg två rum ...)
Annars kan den bli typ:
gr 1 Belysning samt uttag vänster sida vardagsrum, uttag höger sida sovrum och belysning hall.
gr 2 Uttag höger sida v-rum, uttag norr i kök
gr 3, uttag och bel badrum, bel samt uttag söder i sovrum 1
...
Istället för
gr1 Bel uttag v-rum
gr2 Bel uttag sovrum 1 och sovrum 2
gr3 Bel uttag hall och badrum.
Ursäkta sent svar - Jag har sträckläst elinstallationsreglerna.Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag hittar inget entydigt krav. Någon måste ha redigerat bort det ur mitt tryckta exemplar...
Men, det står iallafall:
"Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras för att:
- Undvika fara och minimera olägenheter i händelse av fel
- Ta hänsyn till den fara som kan uppstå vid ett fel i en enskild strömkrets, t ex en strömkrets för belysning."
Det måste väl betyda att man ska ha (minst) två grupper i rummet så det inte blir kolsvart och man riskerar att snubbla och bryta tån?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Där står i alla fall en sak - det finns inget krav i elinstallationsreglerna om flera grupper per rum. Går man till "komfortstandarden" så säger de om möjligt flera grupper per rum.
Tolkningen är dock så god som någon, det finns fördelar och nackdelar. Framför allt är man fri att använda sitt omdöme och analysförmåga för varje enskilt fall då det finns vissa slags rum och andra slags rum. Vi kanske får ta fram en BH-standard som är både säker och praktisk ut alla synvinklar.
Tolkningen är dock så god som någon, det finns fördelar och nackdelar. Framför allt är man fri att använda sitt omdöme och analysförmåga för varje enskilt fall då det finns vissa slags rum och andra slags rum. Vi kanske får ta fram en BH-standard som är både säker och praktisk ut alla synvinklar.
"Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras.." Måste väl mer stå för att man ska försöka separera grupperna till just tydligt avgränsade sektioner och inte ha grupper som matar allehanda olika rum och saker?useless skrev:
Ursäkta sent svar - Jag har sträckläst elinstallationsreglerna.
Ja, jag hittar inget entydigt krav. Någon måste ha redigerat bort det ur mitt tryckta exemplar...
Men, det står iallafall:
"Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras för att:
- Undvika fara och minimera olägenheter i händelse av fel
- Ta hänsyn till den fara som kan uppstå vid ett fel i en enskild strömkrets, t ex en strömkrets för belysning."
Det måste väl betyda att man ska ha (minst) två grupper i rummet så det inte blir kolsvart och man riskerar att snubbla och bryta tån?
Flera grupper per rum i all ära, oftast som jag ser det en konsekvens av att det arbetats snabbt, billigt och utan speciellt mycket eftertanke där flera helt olika rum får dela på en grupp då t.ex. hörnen av dessa rum möter varandra och det blir kortast kabeldragning så.
Att en lampa fortsatt lyser när en säkring går för ett rum kan ju kanske vara bra, jag vet inte, alla har väl mobiler med ficklampa. För min del tycker jag det, i händelse av att en säkring går (aldrig numera?), vara mer värt att snabbt kunna lokalisera vilken sektion/rum som felet är i. Här är det klart krångligt om en grupp matar 3-4 olika rum. Ser inte heller vad t.ex. förråd, kök, sovrum x har att göra med varandra annat än just ett gemensamt hörn i huset, bara märkligt.
Som @Mikael_L skrev i inlägg 20 blir ju också gruppförteckningen närmast ohanterlig och besvärande detaljrik när man p.g.a. kortast kabeldragningsprincipen a.k.a. en grupp för olika delar av olika rum, måste beskriva enskilda uttag eller lampor och dess lokalisation. Åtminstone för min del föredrar jag alla gånger det andra exemplet i Mikael_Ls inlägg.
Klicka här för att svara
