Byggahus.se

Två grupper i varje rum?

1. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Häromdan var min elektriker här o surade över min rördragning. Han vill ha två säkringar till varje rum: en till belysning och en till vägguttagen. Jag har dragit rör för endast en säkring per rum, som jag inbillade mig att man alltid gjort... Rummen är en hall, två sovrum och ett öh... ett rum som blir över.

Vad är poängen med att dela upp belysning och vägguttag? Brukar man göra så nuförtiden?

2. R
    Medlem · Nivå 12
    Oavsett bör man väl göra som elektrikern vill. Konstigt han tillåter dig dra rören.

3. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Bra svar där RoBo. Skönt att det finns folk som du, som engagerar sig och vill fylla forumet med kunskap. Jag klickar i "Bästa svar", tack för hjälpen :crysmile:

• Laddar…
  4. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Man gör så för att ett rum inte ska bli helt svart om sökringen går (man tänker sig att du har en till lampa).

5. P
    Medlem Nivå 8
    Det är vanligt och ganska praktiskt att ha mer än en grupp per rum. Då behöver man inte ha det mörkt vid arbete på en grupp och om en säkring går så brukar det fotfarande finnas något som kan ge ljus.

Och ja, det var en konstig elektriker som låter dig dra rör utan att ha förklarat hur man gör. Att planera eldragningen i huset är en av de krångligare bitarna som kräver någon sorts erfarenhet.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Enligt Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 ska det vara olika grupper för belysning och annan el, så rent formellt har elektrikern rätt.
    Däremot kanske man inte måste uppfylla varenda detalj i standarden hela tiden...

• Laddar…
  7. Strip
    Medlem · Nivå 10
    Att elektrikern inte har fel är alltid min utgångspunkt. Gäller dessa regler även vid renovering? Jag har inga rum med separata grupper för belysning nånstans i resten av huset, med undantag för köket.

Finns det någon elsäkerhetsaspekt här? Att ett rum blir mörkt när en gruppsäkring löser ut känns mer som en komfortfråga. Vill man arbeta i rummet får man väl helt enkelt öppna dörren eller ha med sig en ficklampa.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Här på forumet brukar rådet till medlemmar som vill dra elrör själv, att alltid diskutera i förväg med de elektriker som skall koppla in senare. Just för att elektrikern kan ha en ”egen” uppfattning om vissa detaljer. I det här fallet är det inte så udda, det är väldigt vanligt att man gör som din elektriker vill ha det.

Iom. att man ger sig in på att olagligt hempula, så får man vara väldigt ödmjuk mot elektrikern som befattar sig med hempulet.

Så det är nog ”gör om gör rätt”.

Redigerat 5 feb 07:21
    • Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 23
    Och en korrekt elinstallation handlar inte endast om elsäkerhet det ska även vara praktiskt. Det mesta i Svensk standard, som man bör ha som utgångsnivå, handlar om praktiska saker.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ahh, det har jag missat.
    Vilket kapitel hittar man det i?
    (Jag letade en stund nu, men hittade det inte ...)

Jag brukar dock rätt ofta dra en (enda) grupp till 1-3 rum, när det gäller vanliga sovrum, hallar osv.

Redigerat 5 feb 07:52
  11. Strip
    Medlem · Nivå 10
    • Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 8
    Det kan vara praktiskt att sy matning till uttag i ytterväggar via golvet. Då blir det mindre el dragen i isolerade ytterväggar. Övrigt kopplas via takdosa.

Det finns många sätt att dra el. Det är ingen nackdel att ha mer än en grupp per rum.

13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Du behöver ge en bättre källa till detta då jag liksom Mikael inte känner till en sådan regel, och då har jag läst SS 436 40 00 och SS 437 01 02 noga, flera gånger. Så elektrikern har inget fog för jämmer här. Det rekommendationer som finns i SS 437 01 02 är

- Räkna grovt med max 10 uttag för allmänbruk eller ljuspunkter per grupp,
    - minst en grupp per boyta om 30 m²,
    - minst två grupper i bostaden till belysning, gärna på olika faser,
    - gärna olika grupper för uttag och belysning i samma rum.

Men alltså inga krav.

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Rekommendationen om två olika grupper i varje rum är/var? rätt gammal. Minst från "Blå bokens tid". Det har sedan hängt med inte minst hos dom konsulter som ritat bostäder, jag tror inte jag sett en enda ritning dom senaste 25 åren där det inte varit två olika grupper i dom flesta rum. Grupperna betjänar naturligtvis mer än ett rum oftast ungefär 10 uttag/ljuspunkter.

15. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Drar ny el hemma nu i samråd med min elektriker (totalrenovering). Han menar också på att det är just en rekommendation om att ha delar av rum på gemensamma grupper för att det inte ska bli mörkt överallt. Förr var det väl mer vanligt när man hade fler uttag och lampor per grupp. Han brukar rekommendera att vi ligger på runt 7 uttag per grupp beroende på vad det är. Vet man att det är stora förbrukare (kaffekokare, stereoanläggning o.s.v.) så drar vi separat grupp dit.

Nu är jag inte elektriker, men personligen tycker jag det är ganska ologiskt att dela grupper mellan olika rum. Blir ju en snyggare och mer lättöverskådlig installation med en grupp per rum. Skulle man arbeta utan ström i ett rum får man väl dra med sig en strålkastare alt. så har man väl batteridriven belysning. Det är ju också extremt sällan det går en säkring i en välplanerad installation. Hade inte en enda säkring som gick under 4 år i lägenheten vi renoverade senast (125 m2, samma elektriker och upplägg).