I samband med den kommande badrumsrenoveringen ska hela golvet i i badrummet brytas upp, eftersom det bl a ska flyttas golvbrunnar. Huset har torpargrund och regelavståndet misstänker jag är cc/60. Det nya golvet ska bära golvvärme, klinker samt en duschhörna av glasbetong (och WC och handfat förstås).

Fråga 1: Räcker det att förstärka golvet till cc/30 och sedan på med golvgipsskiva? Eller bör man lägga på en förstärkning typ spånskiva el dyl först?

Fråga 2: Grunden är helt frisk i dagsläget och har varit så i 35 år, ett tillstånd jag helst vill bibehålla :D. Finns det några risker med att lägga golvvärme med tanke på krypgrunden? Jag tänker på om det kan komma ner värme i krypgrunden och på ett negativt sätt förändra "miljön" så att det ökar risken för fukt? .

esox skrev:
I samband med den kommande badrumsrenoveringen ska hela golvet i i badrummet brytas upp, eftersom det bl a ska flyttas golvbrunnar. Huset har torpargrund och regelavståndet misstänker jag är cc/60. Det nya golvet ska bära golvvärme, klinker samt en duschhörna av glasbetong (och WC och handfat förstås).

Fråga 1: Räcker det att förstärka golvet till cc/30 och sedan på med golvgipsskiva? Eller bör man lägga på en förstärkning typ spånskiva el dyl först?

Fråga 2: Grunden är helt frisk i dagsläget och har varit så i 35 år, ett tillstånd jag helst vill bibehålla  :D. Finns det några risker med att lägga golvvärme med tanke på krypgrunden? Jag tänker på om det kan komma ner värme i krypgrunden och på ett negativt sätt förändra "miljön" så att det ökar risken för fukt? .

1. cc30 blir bra, men jag tror du måste ha golvspånskiva först(rätta mig ngn om jag har fel).

2. Detta tror jag inte du behöver oroa dig för. Visst kommer det säkert ner lite värme i grunden ifrån din golvvärme, men detta brukar bara betyda ännu mindre fukt i grunden.

Lycka till och hoppas det går bra med byggandet !

Det räcker absolut inte med gips.

Buddha skrev:
1: Mina tankar om badrumskonstruktioner tar jag upp här: [länk]

Tack, det var mycket matnyttig info i den tråden. Och du menar att den konstruktionen du beskriver där också håller för en glasbetongvägg c:a 2 m hög och 0,80 m bred?

Buddha skrev:
2: Inte särskilt sannolikt att du får problem pga av golvvärmen. Jag förutsätter att du har ett schysst isolerat bjälklag.
Jag vet inte med säkerhet hur isoleringen ser ut, men gissningsvis är det bra isolerat med tanke på att golvet aldrig blir kallt och att huset drar rätt lite el trots att det är direktverkande el. I värsta fall får jag väl tilläggsisolera annars....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.