Byggahus.se
O
P Patmark skrev:
Tack för svaret! I det här fallet är det dock så som Fairlane listade ut, att jag tänker mig två fasledare (från samma fas!) där den ena är reglerad av ett ljusrelä medan den andra alltid är på. Därav behovet av att bryta två olika L, inte bygla.
Nu har du inte förstått

Fairlane skrev:
Fairlane Fairlane skrev:
Till strömbrytaren ska du ha en fas och från den ska du ha två tändtrådar om du ska kunde tända två olika saker.
Om du använder en kronbrytare så ser den ut exakt så: En ingång som internt i apparaten är byglad till två olika brytare så att du kan ha två oberoende tändtrådar ut.

Om du använder en dubbeltrapp så har du två helt oberoende brytare och måste följaktligen själv bygla de två ingångarnan eftersom du bara har en inkommande fasledare att ansluta till apparaten.

Så ha inte så bråttom innan du svarar!
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Förutsatt att det finns separat brunnständning i lamputtaget menar du?
Jag antar att du menar att det finns dubbla uttag som bara har en gemensam L och även dom med två L som måste byglas för normal användning?
 
P
O Steamboy skrev:
Nu har du inte förstått

Fairlane skrev:

Om du använder en kronbrytare så ser den ut exakt så: En ingång som internt i apparaten är byglad till två olika brytare så att du kan ha två oberoende tändtrådar ut.

Om du använder en dubbeltrapp så har du två helt oberoende brytare och måste följaktligen bygla de två ingångarnan eftersom du bara har en inkommande fasledare.

Så ha inte så bråttom innan du svarar!
Tror tyvärr att det är du som inte har förstått premisserna här, det är bara Fairlane som har lyckats med den bragden. Det är just behovet av bygling som gör att dubbeltrappen har önskad funktion här: Två helt separata brytare med varsin fasledare och varsin tändtråd. Ingen intern koppling dem emellan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
P Patmark skrev:
Två helt separata brytare med varsin fasledare och varsin tändtråd. Ingen intern koppling dem emellan.
Var sin fasledare som matas med VILKEN FAS och från VAD?
Tänk lite nu!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förutsatt att det finns separat brunnständning i lamputtaget menar du?
Finns inte det så byter vederbörande uttaget. Jag ser inte vad problemet skulle vara, mer än att TS överarbetar det hela och rör ihop begreppen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
O Steamboy skrev:
Var sin fasledare som matas med VILKEN FAS och från VAD?
Tänk lite nu!
Mmm. En fasledare som alltid är på och en som är vidarekopplad från ett ljusrelä.
 
P
useless useless skrev:
Finns inte det så byter vederbörande uttaget. Jag ser inte vad problemet skulle vara, mer än att TS överarbetar det hela och rör ihop begreppen.
Rör ihop begreppen definitivt. Och det stämmer, byta brytare och uttag är helt okej. Men hade man behövt fler rör eller dosor hade jag gett upp.
 
O
P Patmark skrev:
Mmm. En fasledare som alltid är på och en som är vidarekopplad från ett ljusrelä.
Då förstår jag hur du tänker. Du skall alltså ha ljusrelät före brytaren och inte efter som jag förutsatte.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
Fairlane
P Patmark skrev:
Det låter så! Hade det inte varit möjligt att göra allt brytande i samma dosa hade det dock inte gått.
En fråga då du framför lite olika tankar.
Dels skriver du: "så att man kan montera endast ett ljusrelä till kopplingsdosan som styr ena lampan på varje uttag?" och "Med påslagen strömbrytare styrs de av ljuset."
Dels skriver du "Dubbeluttag vid varje fönster där det ena uttaget går på timer men kan brytas lokalt om ljuset stör och ett uttag som inte har timer men kan också brytas lokalt."

Är det timer eller ljussensor eller både och du vill ha?
Timer, inget problem, ljussensor, inte heller någon problem, men den måste ju placeras någonstans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
O Steamboy skrev:
Då förstår jag hur du tänker. Du skall alltså ha ljusrelät före brytaren och inte efter som jag förutsatte.
exakt!
 
Fairlane
O Steamboy skrev:
Nu har du inte förstått

Fairlane skrev:

Om du använder en kronbrytare så ser den ut exakt så: En ingång som internt i apparaten är byglad till två olika brytare så att du kan ha två oberoende tändtrådar ut.

Om du använder en dubbeltrapp så har du två helt oberoende brytare och måste följaktligen själv bygla de två ingångarnan eftersom du bara har en inkommande fasledare att ansluta till apparaten.

Så ha inte så bråttom innan du svarar!
Hur menar du att du löser det med en dubbeltrapp kopplat till ett lamputtag som det i bilden ovan om de inte har separat brunnständning? Eller för all del samma fråga i en kronbrytare.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga då du framför lite olika tankar.
Dels skriver du: "så att man kan montera endast ett ljusrelä till kopplingsdosan som styr ena lampan på varje uttag?" och "Med påslagen strömbrytare styrs de av ljuset."
Dels skriver du "Dubbeluttag vid varje fönster där det ena uttaget går på timer men kan brytas lokalt om ljuset stör och ett uttag som inte har timer men kan också brytas lokalt."

Är det timer eller ljussensor eller både och du vill ha?
Timer, inget problem, ljussensor, inte heller någon problem, men den måste ju placeras någonstans.
Ja det är väl en kombo tänker jag. Jag vill ha ljust när det är mörkt ute och man är vaken, men inte nödvändigtvis hela nätterna. Det är jag inte helt säker på hur jag vill ha det än.

Men angående frågan tänker jag att elektrikern kanske kan koppla till ett relä med ett sånt där fult doslock med utgång och en utanpåliggande installation. Kopplingsdosan sitter inte så synligt så där spelar det mindre roll hur det ser ut.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Hur menar du att du löser det med en dubbeltrapp kopplat till ett lamputtag som det i bilden ovan om de inte har separat brunnständning? Eller för all del samma fråga i en kronbrytare.
Detta var ett missförstånd, det är utrett nu
 
O
Fairlane Fairlane skrev:
Hur menar du att du löser det med en dubbeltrapp kopplat till ett lamputtag som det i bilden ovan om de inte har separat brunnständning? Eller för all del samma fråga i en kronbrytare.
Nu hänger jag inte med. När jag pratade om byggling var det brytaren jag skrev om, inte uttaget. Det måste självklart ha separat brunständning. Sen om det verkligen finns sådana DCL-uttag på marknaden låter jag vara osagt.

P Patmark skrev:
Ja det är väl en kombo tänker jag. Jag vill ha ljust när det är mörkt ute och man är vaken, men inte nödvändigtvis hela nätterna. Det är jag inte helt säker på hur jag vill ha det än.
Jag har en liknande lösning för utebelysningen vid mitt garage respektive en lyktstolpe vid entrén. Skillnaden mot hur du tänkt är att jag har använt båda brytarna i en dubbeltrapp och då fått följande funktion: En vippan har 1/0-markering och den är av/på. Den andra vippar växlar mellan konstant spänning och rörelsesensorn. Jag kan alltså både tvinga ljuset av, och tvinga det på. För garaget är det väldiigt trevligt att slippa att den slocknar i tid och otid när man springar fram och tillbaks och pysslar. För lyktstolpen är det trevligt att kunna forcera den på morgonen när jag och ljussensorn inte är överens om det skall lysa eller inte.

Elektriskt kopplingsschema med sensorrelä, dubbeltrapp, brytare och en lampa. Märkningar inkluderar L, N, PE.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
P
O Oldfart skrev:
Nu hänger jag inte med. När jag pratade om byggling var det brytaren jag skrev om, inte uttaget. Det måste självklart ha separat brunständning. Sen om det verkligen finns sådana DCL-uttag på marknaden låter jag vara osagt.


Jag har en liknande lösning för utebelysningen vid mitt garage respektive en lyktstolpe vid entrén. Skillnaden mot hur du tänkt är att jag har använt båda brytarna i en dubbeltrapp och då fått följande funktion: En vippan har 1/0-markering och den är av/på. Den andra vippar växlar mellan konstant spänning och rörelsesensorn. Jag kan alltså både tvinga ljuset av, och tvinga det på. För garaget är det väldiigt trevligt att slippa att den slocknar i tid och otid när man springar fram och tillbaks och pysslar. För lyktstolpen är det trevligt att kunna forcera den på morgonen när jag och ljussensorn inte är överens om det skall lysa eller inte.

[bild]
Smart lösning! Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.