12 572 läst ·
52 svar
13k läst
52 svar
Två faser till samma dosa?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Men varför två olika säkringar/faser? Hur mycket effekt har du på motorvärmarna?
Nu har vi inte nån manuell knappbrytare utan 2st kopplingsur som matas ifrån en säkring och sen drog vi ut 2st tändtrådar till 2st separata envägsuttag.
Nu har vi inte nån manuell knappbrytare utan 2st kopplingsur som matas ifrån en säkring och sen drog vi ut 2st tändtrådar till 2st separata envägsuttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Motorvärmare + kupévärmare kan lätt överskrida 10A.
Bo.Siltberg skrev:
Vet inte vad du har för motor/kupévärmare, men min kupévärmare är på 2000 W och motorvärmare är på mindre än 150 W. jag tror inte det finns "vassare" Kupévärmare än 2000 W.
Min enfas 10 A har aldrig löst ut. Hur kraftig motorvärmare menar du att det finns?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Min motorvärmare är på 700W om jag minns rätt - mätte effekten för länge sedan.
Måste hålla med här; Två fordon med kupé och motorvärme löser lätt ut en 10A, om man kör fullt spett på bägge fordonen vill säga.
Min kupévärmare ligger på 600 alt. 1200W, och sen motorvärme (vattenvärmare) 400W. Två sådana kombinationer skulle ligga på övre gräns, möjligtvis om man gick ner på 600W på den ena då..
Men om man ska ta exempel som ovan, med en 2000W kupékamin så är ju bara ett fordon med en "liten" motorvärmare i gränslandet på 10A.
Så bums in med två faser eller ut o skrapa två kalla bilar.
Min kupévärmare ligger på 600 alt. 1200W, och sen motorvärme (vattenvärmare) 400W. Två sådana kombinationer skulle ligga på övre gräns, möjligtvis om man gick ner på 600W på den ena då..
Men om man ska ta exempel som ovan, med en 2000W kupékamin så är ju bara ett fordon med en "liten" motorvärmare i gränslandet på 10A.
Så bums in med två faser eller ut o skrapa två kalla bilar.
Jag byter båda bilarna (företag/privatbil) var 3:e år och jag har alltid utrustat dom med motorvärmare + en kupéfläkt på 2000 W, så det har blivit några bilar genom åren. Bilarna är kopplade till var sin enskild 10 A fas.
Så om motorvärmarna då är på 600 - 700 W, hur är det då möjligt att säkringen aldrig löst ut på någon bil jag haft? Eller har jag bara haft tur i alla år?
Till saken hör att faserna även driver några lågenergilampor utomhus.
Så om motorvärmarna då är på 600 - 700 W, hur är det då möjligt att säkringen aldrig löst ut på någon bil jag haft? Eller har jag bara haft tur i alla år?
Till saken hör att faserna även driver några lågenergilampor utomhus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En (1) motorvärmare + 1 kupévärmare brukar inte lösa en 10A säkring. Inlägget jag kommenterade handlade om 2 bilar på samma säkring, vilket brukar gå om man kan ställa ned effekten på kupévärmarna.
Tyresö: Du har antingen haft tur, eller lägre effekt på vattenkoket, eller lägre effekt på kupékamin. Vilket vet jag inte, men 2700W är väldigt mycket även för en Diazed 10A, än mer för en dvärgbrytare på 10A. Så om du har haft 2000W+700W, är du säker på att du inte har 13A lr 16A säkring på den matningen?
DjAlbert skrev:Tyresö: Du har antingen haft tur, eller lägre effekt på vattenkoket, eller lägre effekt på kupékamin. Vilket vet jag inte, men 2700W är väldigt mycket även för en Diazed 10A, än mer för en dvärgbrytare på 10A. Så om du har haft 2000W+700W, är du säker på att du inte har 13A lr 16A säkring på den matningen?
Nej, jag dubbelkollade nyss. Två helt vanliga enskilda C 10-säkringar. Jag vet att dom ligger i gränslandet med belastning, men den enda slutsatsen jag kan dra är att motorvärmaren inte har mer än runt 150 W.
Redigerat:
