Över en bänk i köket har vi världens fulaste lysrörsarmatur. Tänkte montera ner den och istället sätta ett vanligt utanpåliggande vägguttag. När jag väl hade monterat ner lampan (ej hunnit lossa elen ännu) märkte jag att det gick in TVÅ elledningar in i lampan, in i en sockerbit och sedan vidare mot det infällda uttaget inne i lampan...
Självklart går samma sorts kabel in i samma "hål" i sockerbiten.
Om jag nu bara vill montera ETT utanpåliggande vägguttag, kan jag då sätta ihop bägge sladdar så som det är gjort inne i lampan, (fast utan sockerbit) eller borde jag verkligen sätta upp två uttag?
(Jag bifogar en bild på hur det ser ut i dagsläget)
Självklart går samma sorts kabel in i samma "hål" i sockerbiten.
Om jag nu bara vill montera ETT utanpåliggande vägguttag, kan jag då sätta ihop bägge sladdar så som det är gjort inne i lampan, (fast utan sockerbit) eller borde jag verkligen sätta upp två uttag?
(Jag bifogar en bild på hur det ser ut i dagsläget)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men kablaget till uttaget är väl internt kablage i själva armaturen? lossar du på matningen och tar ner armaturen så blir väl det bara matningen kvar med tre trådar utstickande från väggen?
//Patrik
//Patrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Det är lite svårt att se på din blid - men troligen sätter du på lampan vid en vanlig väggbrytare (ngn annanstans än där armaturen är) ?
Och då behövs det fyr ledningar in: Nolla, Fas, Jord och tändtråd.
Jag tycker doch det ser ut som om 6st ledningar går in i armaturen ?
Och troligen då så går ett par st vidare in till ngt annat uttag eller lampa i rummet ?
Färgerna är lite mysko också, i en modern anläggninga hade iaf jag förväntat mig brun, blå, gulgrön och sen svart och/eller vit - i ditt fall ser jag två svarta (?) röd och vit - vilket gör det lite svårt att veta vad som är vad - dvs man bör mäta upp ledningarna. Troligen bör du kunna sluta dig till funktionen via inkopplingen iof (nolla, jord och tändtråd till armaturen, och nolla, jord och fas till uttaget - och troligen samma tre som går vidare ?) - men det ser ut som ett jobb som faller lite utanför det normala "ersätta befintligt uttag med nytt"
/K
Och då behövs det fyr ledningar in: Nolla, Fas, Jord och tändtråd.
Jag tycker doch det ser ut som om 6st ledningar går in i armaturen ?
Och troligen då så går ett par st vidare in till ngt annat uttag eller lampa i rummet ?
Färgerna är lite mysko också, i en modern anläggninga hade iaf jag förväntat mig brun, blå, gulgrön och sen svart och/eller vit - i ditt fall ser jag två svarta (?) röd och vit - vilket gör det lite svårt att veta vad som är vad - dvs man bör mäta upp ledningarna. Troligen bör du kunna sluta dig till funktionen via inkopplingen iof (nolla, jord och tändtråd till armaturen, och nolla, jord och fas till uttaget - och troligen samma tre som går vidare ?) - men det ser ut som ett jobb som faller lite utanför det normala "ersätta befintligt uttag med nytt"
/K
Håller med föregående, det ser ut som om det går in 6 trådar.
Troligtvis är de målade trådarna orginal (fas,nolla,jord som är röd).
Senare Har man dragit strömmen vidare och då med nya kablar.
Har du en strömbrytare på den gamla armaturen? Då kan du ganska lungt koppla ihop trådarna i ett uttag likadant som de sitter nu. Tänder du armaturen från köket blir det Krångligare
Mvh Klassson
Troligtvis är de målade trådarna orginal (fas,nolla,jord som är röd).
Senare Har man dragit strömmen vidare och då med nya kablar.
Har du en strömbrytare på den gamla armaturen? Då kan du ganska lungt koppla ihop trådarna i ett uttag likadant som de sitter nu. Tänder du armaturen från köket blir det Krångligare
Mvh Klassson
Patrik:
Om jag lossar armaturen får jag två grupper om 3 kablar.
Alltså jag tror att det är en gammal ledning, samt en nyare... Det går två "rör" ut från väggen in i samma lysrörslampa. Alltså har jag 6 trådar utstickande och eftersom den personen som monterat ihop lampan hade samlat ihop trådarna parvis tänkte jag att jag kanske möjligtvis kunde göra så även med ett vägguttag. Ville dock gärna slippa ha två vägguttag.
klaskarlsson
Den gamla består av röd. svart & vit... Den nya av gul/grön, svart och blå.
Jag kan väl säga att jag också förväntade mig EN ledning från väggen och färgerna grön/gul + brun & blå. ;-)
Lampan tänds/släcks inte av en vanlig väggbrytare utan den har en egen on/off-knapp.
Nej, det var verkligen inte ersätt bara med nytt om jag inte särar kablarna vill säga (vilket jag kanske måste, det är ju ändå det jag egentligen frågar om
)
Om jag lossar armaturen får jag två grupper om 3 kablar.
Alltså jag tror att det är en gammal ledning, samt en nyare... Det går två "rör" ut från väggen in i samma lysrörslampa. Alltså har jag 6 trådar utstickande och eftersom den personen som monterat ihop lampan hade samlat ihop trådarna parvis tänkte jag att jag kanske möjligtvis kunde göra så även med ett vägguttag. Ville dock gärna slippa ha två vägguttag.
klaskarlsson
Den gamla består av röd. svart & vit... Den nya av gul/grön, svart och blå.
Jag kan väl säga att jag också förväntade mig EN ledning från väggen och färgerna grön/gul + brun & blå. ;-)
Lampan tänds/släcks inte av en vanlig väggbrytare utan den har en egen on/off-knapp.
Nej, det var verkligen inte ersätt bara med nytt om jag inte särar kablarna vill säga (vilket jag kanske måste, det är ju ändå det jag egentligen frågar om
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, ja men då är det som du säger att det är inkommande matning och sedan är det en vidarekoppling. Det är ingen fara att koppla in det likadant i ett vägguttag. Det är t.o.m. en mycket vanlig lösning.
//Patrik
//Patrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Som ovanst. säger - då är det nog bar att koppla vidare.
Då tolkar jag det som att inkommande ledningar är röd,svart, vit (alltså inte ngn tändtråd) och sedan har ngn dragit vidare ifrån armaturen med mer moderna färger (blå,brun,gul-grön).
Så då bör du lugnt kunna sätta ihop kablarna som dom är inuti det nya uttaget
/K
Då tolkar jag det som att inkommande ledningar är röd,svart, vit (alltså inte ngn tändtråd) och sedan har ngn dragit vidare ifrån armaturen med mer moderna färger (blå,brun,gul-grön).
/K
Hej!klaskarlsson skrev:Som ovanst. säger - då är det nog bar att koppla vidare.
/K
Från en hemmapulare till en annan... jag brukar alltid först och främst reda ut till 100 % hur det hela är uppbyggt. Först noterar jag vad som finns i närheten, lampor, vägguttag, ev. fast monterad utrustning, kopplingsdosor etc. Då kan man gissa sig till en del kablar. Är det modernare hus går det nog att lita på att gulgrön är jord, blå är nolla och svart el brun är fas.
Därefter ritar jag upp ett litet schema samt mäter de olika kablarna med DMM så man ser vad som är fas, mellantrådar, nolla, tändtrådar etc. Skriv upp detta på ritningen.
När jag har hela bilden klar för mig, tänker jag efter vad som skall ändras, och i ditt fall verkar det som om du inte skall tillföra nåpgon ny funktionalitet, då går det ju utmärkt att flytta bef. koppling till vägguttaget. Det går ju utmärkt att använda ett vägguttag som kopplingspling, fas skarvar du på L, nolla på N, och har du annat som måste skarvas använder du X-plintarna. Och räcker inte det, använd nån ubåt eller mindre wago.
Kanske ett aningen krångligt tillvägagångssätt, men i min mening minskar jag risken för fel eller olycksfall om jag är 100 % säker på hur det hela ser ut. Och så lär man sig något nytt också på kuppen. För några dagar sedan hittade jag en korskoppling här hemma, utmärkt tillfälle att studera hur man kopplat den...
Kopplingsdosor och annat kan verka vara rena råttbon, men brukar i slutändan te sig ganska logiskt uppbyggda.
Lycka till
/H
Klicka här för att svara