Har en liten udda fråga:
Jag har två köksöar i köket. Den ena köksön är belyst av Designlight M-Penny 2700k downlights. Den andra är belyst av GU10 spottar i armaturer.

Efter att ha jagat GU10 spottar som matchar mina downlights i dagar så hittade jag äntligen en spot som matchar färgmässigt. Problemet jag har är att denna börjar lysa först efter 50% och uppåt på min Shelly Dimmer 2. Både downlights och spotlight är kopplad till samma dimmer. Så downlights lyser väldigt starkt när spottarna precis börjar lysa.

Finns det något sätt att dimma mina downlights en extra gång för att kunna få dom att matcha i ljusstyrka? Antingen en extra dimmer eller någon 350ma dimmer kopplad till downlightsen efter drivern?

COB LED-spotlight märkt med MPT-276MW, 15V DC, 350 mA, 5.3W, 2700K, 420 lumen, håller i en hand över en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Designlight dimbar LED-driver med specifikationer tryckta på en rund, vit enhet placerad mot en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns rimligt att dimma ner downlightsen efter drivern. Har svårt att hitta info om detta är möjligt?

Det handlar om 3st downlights som alla har varsin driver. Vad skulle i teorin hända om man lät alla downlights drivas av samma driver istället för separata? Skulle drivern överbelastas eller skulle det bara resultera i att alla downlights lyser svagare?
 
Jag tror inte detta går att lösa på annat sätt än två dimmers eller likadana downlights.
Om man på något sätt dimrar cc-spottarna så tappar du ju max ljusstyrka.
Och GU10 låser dig till den gamla dimmertekniken som gör det svårt att hitta en lösning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går troligen inte så bra att koppla två dimmers i serie. Den första hackar strömmen,. den andra kommer inte att gilla att få hackad ström in.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte detta går att lösa på annat sätt än två dimmers eller likadana downlights.
Om man på något sätt dimrar cc-spottarna så tappar du ju max ljusstyrka.
Och GU10 låser dig till den gamla dimmertekniken som gör det svårt att hitta en lösning.
Det gör inget om jag begränsar max ljusstyrka på downlightsen, dom är väldigt ljusa ändå.
Går det att dimma efter 350ma drivern?

Vad händer om jag låter en 350ma driver driva alla 3 lampor seriekopplat istället för en separat driver till varje lampa som det är nu.

H hempularen skrev:
Det går troligen inte så bra att koppla två dimmers i serie. Den första hackar strömmen,. den andra kommer inte att gilla att få hackad ström in.
Okej, anade att det inte skulle vara så lyckat. Vad tror du om att dimra efter 350ma drivern på något sätt?
 
J jockebq skrev:
Vad händer om jag låter en 350ma driver driva alla 3 lampor seriekopplat istället för en separat driver till varje lampa som det är nu.
Lampan du visar bild på har enligt etiketten ett framspänningsfall på 15V. Drivern har ett intervall på utspänningen uppgivet som 12 - 24V och ett maximum på 30V. Seriekopplar du alla tre får du ett framspänningsfall på 45V och det kommer troligen inte att lysa alls. Möjligen att det glimmar lite. Kopplar du två i serie hamnar du på 30V vilket är utanför specifikationen men lika med maxspänningen. Antagligen lyser det svagare. Men det är också möjligt att det inte fungerar alls eller att det lyser lika starkt som vanligt.

Vill du experimentera så lär det lysa svagare om du parallellkopplar dem till samma driver. Men det finns en risk att de lyser olika starkt. Du borde inte ha sönder något genom att prova. Men det låter inte som en bra lösning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.