Tack för den bedrövliga informationen, hoppas skräpet går i kk. Sånt där skit behöver vi inte mer av

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
D Danros06 skrev:
Hej!

Vill dela med mig av erfarenheter efter att ha köpt ett visningshus från Smålandsvillan och hur vi var tvungna att byta ut samtliga takstolar och hela yttertaket till en kostnad av 1,2 miljoner. Den här historien är en blandning av dolt fel och ersättning från nybyggnadsförsäkringen. Har haft en hel del hjälp av forumet här och vill dela med mig av erfarenheterna jag samlat på mig.

Vi köpte ett nybyggt visningshus av Smålandsvillan modell Eksjö via mäklare. Ingen hade bott i huset, all dokumentation såg korrekt ut: slutbesiktning utan anmärkning, egenkontroller osv. Vi gjorde även en egen överlåtelsebesiktning i samband med köpet – även den utan anmärkning. Kan nämnas att detta är vårat första hus.

Visade sig dock att besiktningsmannen vi anlitat för överlåtelsebesiktning tidigare hade arbetat åt OBOS och därför inte var helt opartisk tyvärr... För enligt nästa besiktningsman vi anlitade var felen på huset helt omöjliga att missa.

Första våren efter inflyttning märkte vi hur betongpannorna sprack vid snöraskydden och smältvattnet rann på undertaket. Fick till svar av Smålandsvillan att jag måste skotta taket. Bor i norra Sverige och blev stött av svaret eftersom jag aldrig hört talas om att man ska behöva skotta taket på ett nytt hus tidigare. Började därför att kontrollera hur infästning av snöraskydden såg ut. Konstaterade att inget snöraskydd var korrekt monterat mot ritning samt att fel bärläktsdimension använts (45x45mm och 34x70mm istället för 45x70 som det ska vara). Tog därför kontakt med en takläggare som fick komma och kolla på taket. Det upptäcktes då fler och allvarligare fel, rekommendationen blev att kontakta en jurist och konstruktör/ besiktningsman. Jaha kul med nytt och bekymmersfritt hus!!

Reklamerade givetvis till smålandsvillan, men de viftade bort ansvar och sa att det var inom toleranser och annat byggtekniskt mumbo jumbo. Man invände även att jag reklamerade för sent och att felet var upptäckbart vid en besiktning.

Via våra jurister utfördes en ny besiktning av takkonstruktionen och besiktningsmannen konstaterade snabbt att den aldrig sett så mycket fel gällande montage av takstolar. Samtliga 22 takstolar var monterade fel (Bifogar sammanfattning av besiktningsutlåtandet). Rekommendationen blev att kontakta konstruktör för att lägga upp en plan för åtgärdande.
Konstruktören konstaterade att samtliga takstolar behövde bytas ut. Fanns risk att taket skulle sätta sig i sidled eftersom de flesta takstolarna var skadade av den bristfälliga infästningen som utförts. Jaha ännu roligare med hus!!

Under processen upptäckte vi att det fanns en nybyggnadsförsäkring tecknad för huset, så vi skiftade fokus från smålandsvillan mot Gar-bo eftersom entreprenören som byggt huset gått i konkurs. Gar-bo började också med att undvika ansvar, med att säga saker som att försäkringen inte gäller övervåningen, att smålandsvillan är entreprenören osv. Allt för att slippa betala. Efter påtryckning så godkände de tillslut skadan. YES äntligen lite medvind!!!

När Gar-bo sedan blev varse om kostnaden började de tjafsa igen. Entreprenörerna jag kontaktade lämnade anbud på ca 1,2 -1,3 miljoner för att återställa huset till det skick huset var tänkt att vara i. Vi satte press på Gar-bo och sa att om de hittar en billigare entreprenör så lycka till. Jag hade kontaktat i princip alla större byggbolag i närområdet och det var ett ganska svalt intresse att ta jobbet. Gar-bo återkom och lämnade in en offert från ett företag beläget 35 mil från vårat hus. Den avvek från åtgärdsbeskrivning konstruktören tagit fram och som de andra anbuden utgått från. Det var denna offert Gar-bo baserade ersättningen på till oss. Ersättningen var 500 000kr mindre än de anbud vi hade. Kollade upp offerten lite mer noggrant och visade sig att offerten var uppförd av en representant från Smålandsvillan. Han hade sedan lämnat den till företaget som stod som ansvarig på offerten, som i sin tur lämnat den till Gar-bo. Gar-bo hade i sin tur lämnat offerten till oss, inte helt opartiskt kan man tycka.

Vi begärde omprövning av beslutet från Gar-bo. En ompröving ska göras av en annan handläggare samt skadechef på bolaget om man följer försäkringsavtalslagen. Beslutet omprövades av samma handläggare och personen kom självklart fram till samma resultat som vid första beslutet.

Blev rådda av advokaterna att inte driva kampen mot försäkringsbolaget eftersom de kommer driva det i all oändlighet och bara ge oss massa extrakostnader. Störst chans till full ersättning skulle vi ha genom att ta den lägre ersättningen från Gar-bo och driva in mellanskillnaden från Smålandsvillan. Detta eftersom de är säljare och ansvariga enligt jordabalken.

Efter otaliga mail fram och tillbaka mellan advokaterna och Smållandsvillan som inte ledde någon vart, skickade vi in en stämningsansökan till tingsrätten. Nu började Smålandsvillan ta frågan seriöst, detta eftersom det började kosta pengar på riktigt i form av egna advokatkostnader/ utredningskostnader för dom. Det hela slutade i en förlikning som gjorde att vi fick viss ersättning men alla omkostnader täcktes inte helt för oss.

Vi har tvingats lägga närmare ut närmare 200 000kr i advokat och utredningskostnader för att bevisa det uppenbara. Totalt har vi nu fått 1,2 miljoner i ersättning för att åtgärda felen som aldrig borde ha uppstått med en seriös byggare/ hustillverkare.

Vi känner till fler hus i vårt närområde med samma typ av fel. Det finns dessutom fler exempel som de sex husen i Sundsvall där OBOS/ Smålandsvillan köpt tillbaka fastigheterna för 28 miljoner. [länk]

Entreprenören som byggt vårat hus och de andra husen heter Klingsta hus & Modul AB. Enligt Uppgift från Smålandsvillan har denna entreprenör byggt över 200 hus åt dom. Vårat hus var ett så kallat nollfelshus som smålandsvillan kallar det. Alltså att det inte fanns några fel vid slutbesiktningen. Smålandvillan undkommer nog mycket ansvar genom taktiken att förhala och ingjuta osäkerhet i köparen om den påpekar/ upplever fel med sitt hus. Sen är det irriterande att hustillverkaren och försäkringsbolaget samarbetar för att undkomma ansvar/ hålla ner ersättningen till kund.

/Daniel
Starkt jobbat, inses att det måste ha krävts mycket pannben.

Nyfiken fråga. Hur fungerade det med Kontrollansvarig och dennes ansvar i den här (bedrövliga) historien?

Mvh,
Stabo

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fundrade varje gång jag gick förbi vad ni hade för projekt på gång, trodde ni skulle bygga en takkupa eller så.. tråkigt läge men skönt att ni lyckats komma igenom processen. Får man fråga vem som besiktade huset vid slutbesiktningen? Vi bor i samma område och hade en del stök med besiktning och entreprenör. Inte smålandsvillan dock.

• Gilla
filiokus
  • Laddar…
D Danros06 skrev:
Tack! Alla kan vi göra fel, är mest besviken över hur smålandsvillan hanterat ärendet vårt. Sen blir man än mer irriterad när man märkte att de satt det hela i system. Hade ingen byggteknisk erfarenhet eller juridikkompetens innan den här processen drog igång. Men kan säga att jag har en kandidat i byggteknik/ juridik nu 😅
De kan dra åt -h-vete helt opålitliga!

Helt otroligt. Det måste ju vara tusen gånger billigare i längden att bygga rätt, dessutom mycket nöjdare kunder. Otroligt märklig strategi när det är så viktigt att följa rådande regler.

• Gilla
Josefin Lundgren och 2 till
  • Laddar…
Det måste ju finnas en bra marknad för riktiga seriösa besiktningsmän som kan regelverket ordentligt och kan jobba på kundens sida när man bygger nytt. Som kan vara med och få in viktiga bitar i kontraktet, vilka regelverk som ska följas, att man ska följa leverantörers monteringsanvisningar osv.

Det är ju rätt få som bygger hus mer än en gång i sitt liv, svårt att kunna allt redan innan!

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
S Stabo66 skrev:
Starkt jobbat, inses att det måste ha krävts mycket pannben.

Nyfiken fråga. Hur fungerade det med Kontrollansvarig och dennes ansvar i den här (bedrövliga) historien?

Mvh,
Stabo
Är inte vi som byggde huset utan var smålandsvillan som var byggherre och hade anlitat sin egen KA.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Danros06 skrev:
Är inte vi som byggde huset utan var smålandsvillan som var byggherre och hade anlitat sin egen KA.
Jo jag förstod det men är det så att deras KA:s ansvar har passerat bäst-före-datum i samband med att byggnaden slutgodkändes?

hammare eller slägga hammare eller slägga skrev:
Fundrade varje gång jag gick förbi vad ni hade för projekt på gång, trodde ni skulle bygga en takkupa eller så.. tråkigt läge men skönt att ni lyckats komma igenom processen. Får man fråga vem som besiktade huset vid slutbesiktningen? Vi bor i samma område och hade en del stök med besiktning och entreprenör. Inte smålandsvillan dock.
Det företag som genomförde slutbesiktningen åt smålandsvillan var Tomas Danelll byggkonsult AB och den vi anlitade för överlåtelsebesiktning var Norrbesiktning. Okej, verkar finnas en hel del skojare inom husbranchen. Är lite synd för drar ner hela branschen och även dom som är seriösa. Vi var väldigt nöjda med de snickare som åtgärdade och byggde till takkupan.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S Stabo66 skrev:
Jo jag förstod det men är det så att deras KA:s ansvar har passerat bäst-före-datum i samband med att byggnaden slutgodkändes?
Ingen aning vad den personen har för ansvar i det hela rent juridisk gentemot smålandsvillan. Smålandsvillan har ju även haft en byggledare som varit ansvarig för hela bygget och den ska ju också kontrollera att huset blir enligt beställning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B byggly skrev:
Helt otroligt. Det måste ju vara tusen gånger billigare i längden att bygga rätt, dessutom mycket nöjdare kunder. Otroligt märklig strategi när det är så viktigt att följa rådande regler.
Absolut, men blir så när man tar billigaste entreprenör och man inte kontrollerar att de blir korrekt byggt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ulf Enkvist Ulf Enkvist skrev:
De kan dra åt -h-vete helt opålitliga!
Ja, det är det minsta man kan säga.

Vi byggde 2023 med Obos och Myresjöhus, säljaren tog fram en lista på KA som fanns tillgängliga....nu i efterhand så förstår jag ju att de var helt partiska på Myresjö's sida så fort det uppstod problem med bygget.

GAR-Bo var ju också rena skämtet och helt otroligt att man kunde gå på den niten med att överhuvud-taget betala dom för någoon form av utfört arbete.

Byggaren som var ansvarig och skulle sätta huset var en lat klåpare som gjorde en rad fel, fel som sedan vid överlämnandet av huset skulle sopas undan mattan tyckte säljaren...han sa kommentarer som " det där tänker man inte på " när vi tex tittade på tegelpannorna som var lagda på fel typ al läkt.

Såhär i efterhand så skulle jag köpt huset som byggsats och låtit andra byggt ihop det ,, mao delad entrepenad. Gjorde det med garaget och det blev många gånger bättre och välbyggt.

Vi byggde med Myresjöhus dvs Obos i Norrköpings området förra året och har bara gott att säga om husbygget från projektets start, bygget och själva inflyttningen. Byggledare och husförsäljare har hela tiden varit väldigt lyhörda för minsta lilla grej vi tog upp. Vi är jättenöjda med hela byggprojekt och vårt nya hus som färdigställdes förra året.

Men som sagt problemet verkar vara att det i vissa fall är mindre bra byggföretag som hustillverkare anlitar vilket jag förmodar att de olika säljkontoren runt om i Sverige ansvarar för att göra. Det gör att familjer i vissa områden får tråkig husbygg erfarenheter och andra som oss för jättebra husbygge som löper på precis som tänkt utan större problem.

• Gilla
m_tin
  • Laddar…
Hej danros!
Skönt att det lösts sig (någorlunda) för er. Jag var till er och gjorde täthetsprovning för ett tag sedan. Kände igen din berättelse och sedan såg jag ditt användarnamn.

• Gilla
Danros06 och 1 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Men som sagt problemet verkar vara att det i vissa fall är mindre bra byggföretag som hustillverkare anlitar vilket jag förmodar att de olika säljkontoren runt om i Sverige ansvarar för att göra.
Jag vet att detta argument ofta förs fram som "försvar" för vissa hustillverkare. Men tillverkaren måste dömas utifrån sina sämsta leveranser. Ett bra företag ser till att säljkontoren fungerar över hela landet. Annars får man se det som att normalstandarden är det riktigt dåliga, som huvudkontoret uppenbarligen "godkänner". Och att det finns enstaka anställda som gör ett bättre jobb.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.