A
Jag tänker att det bör vara hos Boverket information om integritet och täthet för väggar vid brand finns.

Men jag antar att alla då inkl Boverket har gått över till det som kallas för den nya metoden där man flyttat de tekniska lösningarna till standarder och inte har kvar sådant i föreskrifter.

Någon kanske kan berätta var man hittar denna information om väggars brandtålighet?

Redigerat:
A avh67f skrev:
Jag tänker att det bör vara hos Boverket information om integritet och täthet för väggar vid brand finns.

Men jag antar att alla då inkl Boverket har gått över till det som kallas för den nya metoden där man flyttat de tekniska lösningarna till standarder och inte har kvar sådant i föreskrifter.

Någon kanske kan berätta var man hittar denna information om väggars brandtålighet?
Det finns på en mängd ställen jag brukar använda mig av:

https://www.traguiden.se/om-tra/bra...-brandmotstand/exempel-pa-avskiljande-vaggar/

Notera att en ren trävägg med 20mm osb på bägge sidor (utan gips) uppfyller EI30.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur gör man denna analys? Menar de att det inte krävs någon obrännbar skiva mellan dosorna utan att de kan ligga kloss o kloss? Jag försöker lära mig någonting här.
Rent generellt svar för båda ovan så gäller ju detta som en bra startpunkt när man pratar brand och regler:
Det två sätt, antingen går man på de förenklade kraven i BBR eller så gör man en analytisk dimensionering. Se nedan för samanfattning:

Kort samanfattning från AI:
"Analytisk dimensionering är en funktionsbaserad metod i Boverkets regelverk för att verifiera att en byggnads brandskydd uppfyller funktionskraven, istället för att använda de mer förenklade, tabellerade kraven i byggreglerna (BBR). Processen, som beskrivs i Boverkets allmänna råd om analytisk dimensionering (BBRAD), innebär att man identifierar en eller flera potentiella brandscenarier och sedan visar genom simuleringar eller andra metoder att dessa scenarier hanteras på ett tillfredsställande sätt av byggnadens brandskyddslösningar"

När det gäller hur man gör dessa analyser så finns det väl en mängd hänsyn, scenarior att ta hänsyn till för resp. fall. Jag tror det inte är ganska ovanligt att man använder sig av analytisk dimensionering för ett vanligt bygge, men i mitt fall har jag ex. fått ta hjälp för att göra detta då jag ville ha en (utrymmnings)trapp som var 100mm smalare än vad som angavs som en lösning i BBR. Detta motiverades då bl.a. med att det finns ett riktigt brandlarm (ej brandvarnare) som ej "behövs", men att dettat då kompenserade för att trappen var något smalare.

Nu specifikt till dosorna i väggen:

Här togs ju beslutet mest genom en avstämmning på telefon och det är möjligt att jag får en fin motivering i ett protokoll senare som kanske i klartext redogör hur de har analyserat och resonerat, så jag vet inte EXAKT hur de har tänkt.

Dock kan följande text som jag fick från en av de stora tillverkarna av apparatdosor vara till någon ledning. De skickade denna text som ett "förslag på hur man kunde tänka om man vill ta det vidare med en brandingenjör":

"Om man isolerar dosan riktigt ordentligt och får plats med 28 kg/m³ isolering runt båda dosorna.
Av anledningen att det är generöst med utrymme och sannolikheten att en eventuell brand skulle kunna sprida sig mellan lägenheterna inom loppet av 30minuter är xxx"

Vill man fördjupa sig ytterligare i detta så finns mer info på hur man klassar olika produkter på:
https://www.ri.se/sv/expertisomraden/expertiser/europeisk-brandklassning-byggprodukter
.....men det är väl just denna "klassning" som ställer till det om jag har förstått tillverkaren rätt. Enligt denna behöver de vara 200mm isär, men tar man hänsyn till väggen i sin helthet, ingående isolering, byggnad och användning av denna och rummen och brandrisk samt bränbara material m.m. så kan brandinspektör bedömma risken som så låg att man ändå godkänner det.

Tycker inte det är kristalklart, men kanske blev det lite klarare?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur gör man denna analys? Menar de att det inte krävs någon obrännbar skiva mellan dosorna utan att de kan ligga kloss o kloss? Jag försöker lära mig någonting här.
Kom på att jag får komplettera mitt svar ovan med att jo de kan ligga kloss mot varandra enligt svaret jag fick, men det var ju som sagt då branddosor och vid brand skall ju "plattan i botten" lösa ut och fylla dosan med någon form av isolerande/brandskyddande medel och som jag har förstått det skall ju detta klara EI30. Så OM det är så att dosan i sig när "brandpucken" löst ut motsvarar EI30 så har jag ju snarare svårt att förstå varför man INTE ska få montera de kloss mot varandra.
Har man INTE en branddosa så är det ju såklart en helt annan sak.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:

Men jag antar att alla då inkl Boverket har gått över till det som kallas för den nya metoden där man flyttat de tekniska lösningarna till standarder och inte har kvar
S skyisthelimit skrev:
Kom på att jag får komplettera mitt svar ovan med att jo de kan ligga kloss mot varandra enligt svaret jag fick, men det var ju som sagt då branddosor och vid brand skall ju "plattan i botten" lösa ut och fylla dosan med någon form av isolerande/brandskyddande medel och som jag har förstått det skall ju detta klara EI30. Så OM det är så att dosan i sig när "brandpucken" löst ut motsvarar EI30 så har jag ju snarare svårt att förstå varför man INTE ska få montera de kloss mot varandra.
Har man INTE en branddosa så är det ju såklart en helt annan sak.
Väggarnas brandklassning / uppbyggnad behöver inte vara samma förutsättningar som branddosan uppbyggnad.

Väggarna byggnad kan vara IE30/60/90 men det förhåller inte samma som dosan väggbyggnad.

Därför när konstruktionerna inte stämmer överens och huset ska besiktas så rekommendation att prata med brandkonsult

Likt takdosa där dosan går upp vind
Samma med schakt montage

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Monteringsanvisning för Multifix apparatlådor i EI30 och EI60 brandklassade väggar, med installationshöjd och avståndskrav för brandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.