15 726 läst ·
89 svar
16k läst
89 svar
TV4:s Fuskbyggarna = Skräp!
Sida 1 av 6
Har sett hela serien av Fuskbyggarna och det känns som att majoriteten av husägarna är personer som inte vet vad dom pratar om och gillar att bråka. Dessutom tycker jag TV4 med Ekdahl och Timell agerar väldigt oproffsigt och partiskt i många frågor.
Självklart har många råkat illa ut och byggbolagen/entreprenörerna har i vissa fall klantat sig rejält. Men jag tvivlar på att husägarna inte haft någon som helst bricka med i spelet.
Jag tycker att man som köpare har ett visst ansvar själv. Det är ju mina pengar och således är det viktigt att kolla upp vad jag lägger dem på. t.ex. så kan jag inte skylla på banken om jag köper dåliga aktier.
Blev särskilt upprörd över "granskningen" av Järntorget i gårdagens program. Konstigt att svensk domstol nästintill friar Järntorget från alla anklagelser när TV4 dömer dom på alla punkter.
Se denna länk där Järntorget ger sin syn på det hela: http://www.jarntorget.se/bostad/fuskbyggarna.asp
Läs även denna artikel i SVD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tv4-satter-sig-over-lagen_5861157.svd
Hade programmet sänts i kontrollerad media hade man presenterat båda parters berättelser utan att göra egna värderingar och vinklingar för att få ett "bättre" och mer lättsålt program...
SKÄRPNING TV4 OCH ÖVRIGA OSERIÖSA MEDIER!
Självklart har många råkat illa ut och byggbolagen/entreprenörerna har i vissa fall klantat sig rejält. Men jag tvivlar på att husägarna inte haft någon som helst bricka med i spelet.
Jag tycker att man som köpare har ett visst ansvar själv. Det är ju mina pengar och således är det viktigt att kolla upp vad jag lägger dem på. t.ex. så kan jag inte skylla på banken om jag köper dåliga aktier.
Blev särskilt upprörd över "granskningen" av Järntorget i gårdagens program. Konstigt att svensk domstol nästintill friar Järntorget från alla anklagelser när TV4 dömer dom på alla punkter.
Se denna länk där Järntorget ger sin syn på det hela: http://www.jarntorget.se/bostad/fuskbyggarna.asp
Läs även denna artikel i SVD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tv4-satter-sig-over-lagen_5861157.svd
Hade programmet sänts i kontrollerad media hade man presenterat båda parters berättelser utan att göra egna värderingar och vinklingar för att få ett "bättre" och mer lättsålt program...
SKÄRPNING TV4 OCH ÖVRIGA OSERIÖSA MEDIER!
Redigerat:
De gånger Plus tagit upp problem gällande husbygge och hantverkare så har det varit sakligt och saker har fixats till direkt så fort Sverker blandat sig i, både hos myndigheter, konsulter och firmor. Det var ett program att ha respekt för, vilken byggare tex bryr sig om ett program där Timell är programledare med hans alla "fel och brister" som det påstås inom bygg.
Helt riktigt Huggan!
Just när det gäller fallet i badrummet och brandskyddet så var det ett solklart fel, men är det inte underentreprenören/plattläggaren/kommunen som skall hängas för det och inte en hel organisation?
Järntorget ska självklart ha koll på sina underentreprenörer men ärligt talat, vilket större företag oavsett bransch har 100% koll på vad alla anställda/underleverantörer gör?
Hade TV4 gjort programmet mer opartiskt hade jag inte haft något att klaga på...
Just när det gäller fallet i badrummet och brandskyddet så var det ett solklart fel, men är det inte underentreprenören/plattläggaren/kommunen som skall hängas för det och inte en hel organisation?
Järntorget ska självklart ha koll på sina underentreprenörer men ärligt talat, vilket större företag oavsett bransch har 100% koll på vad alla anställda/underleverantörer gör?
Hade TV4 gjort programmet mer opartiskt hade jag inte haft något att klaga på...
Den här tråden kanske borde byta delforum, eller?
Precis ditt jag vill komma, bra Glufsglufs!Glufsglufs skrev:De gånger Plus tagit upp problem gällande husbygge och hantverkare så har det varit sakligt och saker har fixats till direkt så fort Sverker blandat sig i, både hos myndigheter, konsulter och firmor. Det var ett program att ha respekt för, vilken byggare tex bryr sig om ett program där Timell är programledare med hans alla "fel och brister" som det påstås inom bygg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Järntorgets VD bokade faktiskt ett möte men AVbokade, han skulle som seriös OMbokat.
I eftertexten så ger han en del uttalanden, varför inte ställt upp på en intervju och balanserat det hela?
Bakfallet har inget med vilka plattor och av vem plattorna var upptagna, det är underarbetet som är felaktigt.
Köper man nyckelfärdigt (vet ej om detta var det) så bör man kunna förvänta sig att byggföretaget står för kunskaperna hur det ska byggas, IOM nyckelfärdigt så har man köpt "ansvars och kunskapsbiten", det är inte alla som har kunskap hur hus ska byggas.
Hur tingsrätten kunde fria Järntorget tyder väl på att fler inte vet hur hus ska byggas. Tingsrättens dom är överklagad.
Protte
I eftertexten så ger han en del uttalanden, varför inte ställt upp på en intervju och balanserat det hela?
Bakfallet har inget med vilka plattor och av vem plattorna var upptagna, det är underarbetet som är felaktigt.
Köper man nyckelfärdigt (vet ej om detta var det) så bör man kunna förvänta sig att byggföretaget står för kunskaperna hur det ska byggas, IOM nyckelfärdigt så har man köpt "ansvars och kunskapsbiten", det är inte alla som har kunskap hur hus ska byggas.
Hur tingsrätten kunde fria Järntorget tyder väl på att fler inte vet hur hus ska byggas. Tingsrättens dom är överklagad.
Protte
Personligen skulle jag aldrig ställa upp på en intervju när jag vet att saker skulle klippas bort/ändras för att passa bättre in i programmets förutbestämda ställning i frågan!prototypen skrev:Järntorgets VD bokade faktiskt ett möte men AVbokade, han skulle som seriös OMbokat.
Protte
Och en direktsänd intervju eller att ta in ett annat företag för intervjuen ville ju inte TV4, undra varför? Kanske för att de inte hade kunnat klippa bort och vinkla programmets innehåll...
En mer balanserad granskning av händelsen och att Järntorget fått möjlighet att åtgärda felen som i ex. PLUS hade varit mycket bättre!
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Är det någon som provat och blivit bortklippt?
Protte
Protte
Förstår att du syftar på mig. Nej, det har jag inte.prototypen skrev:
Jag är bara så trött på medias agerande i en mängd olika program, lyxfällan, biggest looser, fuskbyggarna, Paradisehotell, Big-Brother, mfl. Där man hänger ut och utnyttjar folk och företag för att tjäna pengar på dåliga program som folk tyvärr vill se.
Förr gick vi på offentliga avrättningar, idag tittar vi på TV.
Redigerat:
Men vet vi om det blev AVbokat eller OMbokat? Ekdahl sa avbokat men betyder det i verkligheten att det inte bara blivit ombokat till ett datum som inte passade TV 4? Låter ju bättre att säga avbokat och sen inte ta med en ev ombokad intervju, eftertexten kanske kom från ombokat datum.....Nä, förtroendet för programmet i sig är grymt naggat i kanten och dom kommer göra andra drabbade i landet en otjänst genom att föra fram det på detta viset, även ickekunniga inom bygg funderar ju över vad som pysslar med men "snyft tv" säljer ju reklamplats så det fortsätter väl antar jag.prototypen skrev:Järntorgets VD bokade faktiskt ett möte men AVbokade, han skulle som seriös OMbokat.
Protte
Jag tycker att om Järmtorget hade fixat bakfallet på en gång så hade de kanske sluppit TV4.prototypen skrev:
Enligt Järntorgets dokumentation ville VD:n ställa upp på en direktsänd intervju för att slippa bli sönderklippt och redigerad. Det ville inte TV4 ställa upp på enligt Järntorgets dokumentation. Då ville VD:n att hans skriftliga uttalanden inte skulle redigeras, det ville inte TV4 ställa upp på, också enligt Järntorgets. Han ville då (enligt egen utsago) att en eventuell inspelning skulle ske av någon annan än TV4 för att vara säker på att inte bli sönderklippt, det ville inte TV4 ställa upp på. Jag måste säga att jag förstår att han inte ställde upp på en intervju som med stor sannolikhet hade redigerats och vinklats för att passa TV4 och inte givit en sanningsenlig bild. Detta in min tolkning av dokumentationen på järntorgets hemsida.
Jag tycker att om Järmtorget hade fixat bakfallet på en gång så hade de kanske sluppit TV4.
Redigerat av moderator: