i det absolut första avsnittet av fuskbyggarna las det otroligt mycket tid på att varmvatten och kallvatten blivit mixat.
enligt en bekant som är kvalitetsansvarig på ett stort husföretag händer det på 5% av alla nybyggen och tar ungefär en kvart att fixa. att inte byggaren fixat det är ju en gåta men att slå upp det som världens skandal är ju aningen överdrivet.
Likadant hade de dragit avloppet genom ett källarfönster, med största sannolikhet var det genom ett källarfönster som sedan skulle vara innanför tillbyggnaden och därför inte längre vara ett fönster.

Jag tänker inte försvara någon fuskbyggare men tycker att Timell och co är lite väl sensationslystna och vill bara göra program som genererar reklamintäkter.

Jag har full förståelse för de som inte vill bli intervjuade när man vet att det kommer klippas och redigeras så man framstår som en idiot.
Har en nära vän som blev utsatt för det av Janne Josefsson för många år sedan.

sedan tycker jag att det ska vara så synd om familjerna som förmodligen tagit det lägsta anbudet utan att vara kritiska. är det halva priset borde man reagera.
till sist:
Alltid ska det lyftas fram barn.
Hela tiden ska det snyftas om barnen för att locka fram sympatier. helt irrelevant i sakfrågan

Redigerat:
Den här Hagbo verkar ju helt desperat i sina försök att rentvå sig själv. Med den här bakgrunden skulle jag aldrig köpa ett hus av honom även om han vore oskyldig. Har han ens någon firma. Den där målarfirman har ju inte ens f skatt.

styrman1 skrev:
i det absolut första avsnittet av fuskbyggarna las det otroligt mycket tid på att varmvatten och kallvatten blivit mixat.
enligt en bekant som är kvalitetsansvarig på ett stort husföretag händer det på 5% av alla nybyggen och tar ungefär en kvart att fixa. att inte byggaren fixat det är ju en gåta men att slå upp det som världens skandal är ju aningen överdrivet.
Likadant hade de dragit avloppet genom ett källarfönster, med största sannolikhet var det genom ett källarfönster som sedan skulle vara innanför tillbyggnaden och därför inte längre vara ett fönster.

Jag tänker inte försvara någon fuskbyggare men tycker att Timell och co är lite väl sensationslystna och vill bara göra program som genererar reklamintäkter.
Bäst var ju när "experten" Jan totalt dömde ut den enstegstätade putsade fasaden som fusk och konstaterade att det bara var att bygga om... Ring JM, Skanska, NCC och Peab, dom bygger nämligen fortfarande ett antal tusen bostäder om året med den fasadtekniken...

Stringfellow Hawke skrev:
Bäst var ju när "experten" Jan totalt dömde ut den enstegstätade putsade fasaden som fusk och konstaterade att det bara var att bygga om... Ring JM, Skanska, NCC och Peab, dom bygger nämligen fortfarande ett antal tusen bostäder om året med den fasadtekniken...
Ja, det gör de och med oerhörda problem när fukten börjar härja i fasaderna! Tekniken tillämpades först i USA där man efter en tid såg problemen. Ändå började man bygga i Sverige med samma teknik. I exempelvis Göteborg pågår många tvister och under tiden är villorna nästan osäljbara.
Så "experten" Jan kanske var expert ändå!

Tänkte just detsamma!

Som med de flesta tekniker så uppkommer problem om man gör fel... Felet som kan uppkomma på en enstegstätad fasad är att man inte gör den tät, utan slarvar.

Jag kan lova att de flesta hus mår alldeles utmärkt även med denna fasad.

Jan är en pajas.

Dagens program gällande skiten kunden hamnat i kan man ju inte säga något om, byggaren är väl minst sagt en skithög och med tanke på vad dom gick igenom (och hänvisas till i programets hemsida via programet) så måste framtida husbyggare förstå hur viktigt det är med handlingar, kontrakt och framförallt betalningsplan som grundar sig i vad som är gjort i projektet, inte betala en massa i förskott.

I övrigt det som tråden handlar om, även detta avsnitt har mycket att önska. Varför vara så "snäll" när dom konfronterar? Vad är några obetalda skulder på några tusenlappar hit och dit att visa? Vad skulle Timell på de uppreglade innerväggarna att göra och vad sa han egentligen, inte var det väl något bärande? Varför visas inte kvitton? Varför går dom inte in mer på försäkringar och liknande så folk vet hur dom ska göra för att skydda sig? Jag tycker det är för mycket "snyft snyft och Timell the good guy" än hårda tag och riktiga fakta som kan hjälpa.

Nästa vecka kan bli intressant för jag tyckte mig höra att dom haft en "byggledare", kul att få höra vad/vem som kan klassas som det.

Vad synd att hänga ut byggaren så, var det verkligen så hemskt, han verkade ledsen. Någon som har koll på om han hade någon hemsida, han kanske besvarat kritiken där och ärendet är kanske i rätten?

Tycker även synd om kunden men glad för att hon fick hjälp. Man ska vara rädd om nära och kära.

Bambi skrev:
Vad synd att hänga ut byggaren så, var det verkligen så hemskt, han verkade ledsen. Någon som har koll på om han hade någon hemsida, han kanske besvarat kritiken där och ärendet är kanske i rätten?

Tycker även synd om kunden men glad för att hon fick hjälp. Man ska vara rädd om nära och kära.
Han "jobbade" ju inte längre......men det fanns ju fortfarande svart färg kvar sa han :x

Sen är det svårt för oss att bedöma det hela då vi inte sett avtalet.

Bambi skrev:
Sen är det svårt för oss att bedöma det hela då vi inte sett avtalet.
Avtalen....det var tre stycken plus separat entrepenad på grunden.

Tittade på skoj på en repris där en besiktningsman(Programmets egna!!) ha sade att "dessa tak stolar måste ha en förstärkning i botten annars kommer dom ramla omkull och det är livsfarligt" (jag vet att det inte är ett direkt citat) Men jag blev förbannad har dom en så oduglig besiktningsman att han inte vet hur en sax-takstol ser ut ska man tame fan inte uttala sig i tv!!!

Nåt som retar mig till vansinne med detta program är när "experten" sitter "bakom mörka rutor" i en bil och med hörlurar kommenterar vad som sägs när Ekdahl "grillar" sitt offer. Detta för att känslan ska bli "dokumentär direktsändning". Med de långa kommentarer han ger "direkt" skulle ju den verkliga intervjun redan vara slut om detta skulle ske i realtid. Slutsatsen är att det sker i efterhand och är inget annat än skådespeleri och sensationssökeri.

OBS att detta inte är något som helst försvar för fuskande hantverkare utan ett uttryck för hur kass jag tycker TV 4 är/har blivit.

Myckling skrev:
Nåt som retar mig till vansinne med detta program är när "experten" sitter "bakom mörka rutor" i en bil och med hörlurar kommenterar vad som sägs när Ekdahl "grillar" sitt offer. Detta för att känslan ska bli "dokumentär direktsändning". Med de långa kommentarer han ger "direkt" skulle ju den verkliga intervjun redan vara slut om detta skulle ske i realtid. Slutsatsen är att det sker i efterhand och är inget annat än skådespeleri och sensationssökeri.

OBS att detta inte är något som helst försvar för fuskande hantverkare utan ett uttryck för hur kass jag tycker TV 4 är/har blivit.
Det är ju inte riktigt så det går till ju. Ekdal grillar ju först efter att byggaren först pratat med de andra skådespelarna.

Stringfellow Hawke skrev:
Som med de flesta tekniker så uppkommer problem om man gör fel... Felet som kan uppkomma på en enstegstätad fasad är att man inte gör den tät, utan slarvar. .
Ja, det är inga problem med fasaden, så länge man inte gör några hål i den.
.....men de flesta vill ju ha dörrar och fönster i sina bostäder!?

Bottennappet är när sto inte tar fulla ansvaret för sina montageanvisningar, utan skyller allt på rikets plåtslagare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.