mr_bygg skrev:
Jag tror väldigt mycket att det handlar om programformatet och upplägget. Jag har alltid gillat Plus och Sverkers charmiga ettrighet (Även om jag tycker att han också kan ha fel i vissa fall) och jag tror att många företag om man uttrycker det diplomatiskt, uppskattat att fått chansen innan sändning att göra rätt för sig och helt plötsligt ändra sitt beslut, vilket har hänt:D. Jag kanske är alltför elak i mina spekulationer, men skulle Sverker börjat rota i fallet och kanske VD på Järntorget skulle fått gott om tid att fundera över saken och bedöma om det är värt den dåliga publiciteten att försöka försvara ett i många fall ett inte helt klockrent arbete i TV, även om tingsrätten nu dömt till Järntorgets fördel, så kanske han hade stått med Sverker i studion och nickat och självklart ursäktat alla eventuella fel och försäkrat att Järntorget alltid är seriösa och kommer att lösa tvisten så att kunden blir nöjd. (Att bli påkommen med "byxorna nere" riskerar tvärtom att bara förvärra situationen, vilket lite är programidén i fuskbyggarna)

Det är helt uppenbart att väldigt många företag så fort de hör Plus lägger sig platt, trots att de innan stenhårt försvarat sin ståndpunkt gentemot kunden. Det är väl rätt tydligt för var och en med ett sunt förnuft att är man inte med i Plus så hade man inte fått samma omprövning av sitt ärende men förhoppningsvis så har Plus hjälp till att fler fått sina problem lösta.

Jag personligen hade väl föredragit en mer sansad programidé med ett mer sakligt (juridiskt) innehåll där man sett till att på ett eller annat sätt ställt den ansvarige till svars för eventuella felaktigheter och berättat vad man ska göra för att slippa bli drabbad och också kan göra för att få rätt om man stöter på oseriösa byggare. Det tror jag skulle hjälpa fler drabbade och inte bara de som deltar i programmet.
Håller med dig fullständigt d^_^b

Reklamfinansierad Tv bryr sig inte alltid så mycket i att ta ett samhällsansvar kanske, pengar före informativa program men som sagt, dom ska ju sälja reklamtid också så.....

Swedberg skrev:
Du menar att jerntorget som byggföretag, A-hus som levererade hus i detta fall, samt resten av husleverantörerna i Sverige ska säga upp alla anställda och lägga ner samtliga företag för att några leveranser/ byggen gått snett?
Sedan att det finns människor som får sin näring pga att stämma och försöka få allt gratis har du inget emot?
Drar man iväg upp emot 700000 :- i egna rättegångskostnader så är det inget småtjafs man håller på med. Knäpper dessutom tingsrätten till familjen på näsan så kanske man bör undra om all "bevisning" som man ej fått se finns?
Svar ja.
Till slutkommer det bara finnas seriösa firmor och på dessa kan de seriösa byggarna få jobb.

raveper skrev:
Svar ja.
Till slutkommer det bara finnas seriösa firmor och på dessa kan de seriösa byggarna få jobb.
Så om ingen firma ska få utrymme för misstag (begränsat så klart för vissa gör ju oftare fel än rätt) och de kvarvarande då klassas som de seriösa så lär ju ingen kunna få hantverkshjälp längre, bostadsbristen kommer aldrig att kunna byggas bort, inga nya företagslokaler kommer att byggas (eller endast sånna och inte ett enda bostadshus) osv osv, är det så vi ska ha det? Drakar som NCC, Skanska, Peab osv gör ju ett antal fel per år dom också, är det oseriösa företag?

Mikael_L
Det är inte felen som sållar agnarna från vetet (utom vad det gäller riktiga klåpare där allt blir hur mycket fel som helst då, givetvis) utan det är hur man tar ansvar för felen efteråt, när felet väl blivit.

Badrum SKA ha fall mot golvbrunn likväl som bilar SKA ha bromsar.
Bilar utan bromsar åtgärdas. Badrum utan................

Det är ca 200 000 SEK i båda fallen.

Protte

Mikael_L skrev:
Det är inte felen som sållar agnarna från vetet (utom vad det gäller riktiga klåpare där allt blir hur mycket fel som helst då, givetvis) utan det är hur man tar ansvar för felen efteråt, när felet väl blivit.
Håller med.

Protte

Glufsglufs skrev:
Så om ingen firma ska få utrymme för misstag (begränsat så klart för vissa gör ju oftare fel än rätt) och de kvarvarande då klassas som de seriösa så lär ju ingen kunna få hantverkshjälp längre, bostadsbristen kommer aldrig att kunna byggas bort, inga nya företagslokaler kommer att byggas (eller endast sånna och inte ett enda bostadshus) osv osv, är det så vi ska ha det? Drakar som NCC, Skanska, Peab osv gör ju ett antal fel per år dom också, är det oseriösa företag?
Självklart får man göra fel. Det är de som gör fel oftare än rätt man vill ha bort.
Du tycker väl inte det är bättre att fuskbygga bort bostadsbristen?
Självklart är även de stora drakarna oseriösa när de gör fel.

prototypen skrev:
Badrum SKA ha fall mot golvbrunn likväl som bilar SKA ha bromsar.
Bilar utan bromsar åtgärdas. Badrum utan................

Det är ca 200 000 SEK i båda fallen.

Protte
Skulle knappast kostat Järntorget 200 000 att fixa, snarare 30-50 000 med återmontering av möbler och porslin. Ansvaret på bakfallet ligger ju på den som spacklat, med all säkerhet en UE som dom säkert hade kunnat kräva på pengar....

Järntorget tröttnade troligen på en skitjobbig kund, men nu lär dom ångra sig att dom inte gjorde om skiten direkt i stället för att tjafsa om småpengar.

raveper skrev:
Självklart får man göra fel. Det är de som gör fel oftare än rätt man vill ha bort.
Du tycker väl inte det är bättre att fuskbygga bort bostadsbristen?
Självklart är även de stora drakarna oseriösa när de gör fel.
Tja....miljonprogrammet.....

BorgP skrev:
Det är en av anledningarna till att jag (också) anser att TV-programmet skulle fokusera mera på entreprenadjuridik istället för snyfthistorier om "den stackars barnfamiljen".
Gör ett program man kan lära sig något av på riktigt.
Tack, så oerhört väl skrivet.

Mikael_L skrev:
Och vad har det med saken att göra?

Jag bara undrar ...
Precis som oss andra tokar lägger även Pappskallen en hel tid här på forumet istället för tråkiga TV-program och då blivit Forumgud. ;)
Tror tanken var sådan.

Mikael_L
Aha.
Ja att jag inte sett fuskbyggarna mer än de 2-3 första programmen i säsong ett, trodde jag berodde på att jag fann programmen vinklade, dåliga och inte lyckades fånga de fula fiskarna riktigt.

Men självklart har du rätt Anders, det finns helt klart en annan anledning. :D

och förlåt Bambi, för att jag missuppfattade dig så. :blushing:

S
mr_bygg skrev:
Jag blev så nyfiken så jag har precis sett avsnittet och det är självklart svårt att avgöra skuldfrågan i TV, men har man verkligen fejkat en damm vid tröskeln för att göra bra TV? Sen förstår jag uppriktigt inte vad du menar att den här familjen försöker få gratis genom att stämma Järntorget:x. Om de nu skulle lyckats få rätt hade väl den enda skillnaden varit ett badrum men korrekt fall, eller har jag missat något?
Enligt BBR så räcker det att det är fall lokalt vid duschen för att tala ren svenska. I övrigt får det vara "plant" och när det är plant kan det finnas små svackor då det aldrig kan bli helt plant.
Det jag menar med att familjen vill ha lite gratis är ett krav på närmare 500.000 samt ha samtliga våtrum kvar. Det är väl att få lite gratis.

Vad tycker ni om gårdagens program?

Daniel Hagbo var så pratsam att Ekdal hade nog slut på frågor och de verkade skiljas som vänner.

Återingen har fuskbyggarna slagit ner på en liten okunnig byggare med stor käft.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.