15 676 läst ·
89 svar
16k läst
89 svar
TV4:s Fuskbyggarna = Skräp!
Inte för att jag brukar titta särskilt ofta på sådana program du beskriver, men är det inte så att de flesta program söker man väl aktivt till själv. Jag kan inte se det som att man hänger ut folk och utnyttjar dem, folk måste väl vara medvetna om det när de ställer upp i program som Paradise Hotel, Big Brother och andra liknande program. Nä, det är så synd om dem när det vinklas i programmen, oj,oj,oj. Nä, det är självförvållat, är man så mediakåt att man gör vad som helst för att bli en B-kändis ett lite tag får man faktiskt skylla sig själv. Dessutom är det kommersiella kanaler och de producerar det som säljer mycket reklam så de kan driva kanalen, inget konstigt i det, så gör alla företag. Det folk efterfrågar säljer man.C_N skrev:Förstår att du syftar på mig. Nej, det har jag inte.
Jag är bara så trött på medias agerande i en mängd olika program, lyxfällan, biggest looser, fuskbyggarna, Paradisehotell, Big-Brother, mfl. Där man hänger ut och utnyttjar folk och företag för att tjäna pengar på dåliga program som folk tyvärr vill se.
Förr gick vi på offentliga avrättningar, idag tittar vi på TV. Tråkig utveckling!
Problemet är att Svennebannan inte förstår vad han/hon ger sig in på när man ställer upp i sådana program. Tråkigt att media med så stor makt uttnyttjar det!Ola78 skrev:Inte för att jag brukar titta särskilt ofta på sådana program du beskriver, men är det inte så att de flesta program söker man väl aktivt till själv. Jag kan inte se det som att man hänger ut folk och utnyttjar dem, folk måste väl vara medvetna om det när de ställer upp i program som Paradise Hotel, Big Brother och andra liknande program. Nä, det är så synd om dem när det vinklas i programmen, oj,oj,oj. Nä, det är självförvållat, är man så mediakåt att man gör vad som helst för att bli en B-kändis ett lite tag får man faktiskt skylla sig själv. Dessutom är det kommersiella kanaler och de producerar det som säljer mycket reklam så de kan driva kanalen, inget konstigt i det, så gör alla företag. Det folk efterfrågar säljer man.
Jag tycker programmet är bra. Jag tror det har den inverkan jag hoppas på och det är att den nonschalanta delen av hantverkare och stora husföretag ser efter sina underleverantörer mer, när de vet att såna här program finns.
För jag tror inget företag skulle vilja vara med.
För jag tror inget företag skulle vilja vara med.
Det har du helt rätt i men jag tycker bara att man har faktiskt ett ansvar att tänka till lite innan man ställer upp på nåt sådant. Personligen skulle jag aldrig göra det, vill kunna visa mig ute utan att behöva skämmas för mig, att sen finns en hel del som inte fattar att de skämmer ut sig är deras förlust.
C_N skrev:
Redigerat:
Nej, det är som du påpekar i många fall helt omöjligt, men den vesäntliga frågan är om man sen tar ansvar och fixar fel som anställda eller UE ställt till med utan att krångla. För kunden spelar det ingen roll om det är är anställda eller en UE som orsakat problemet utan det intressanta är vem som är ansvarig och det är huvudentreprenören och självklart i slutänden VD:n.C_N skrev:
Sen förstår jag inte folk som tittar på program de inte gillar och sen gnäller. Idag finns det säkert 100 kanaler men ändå finns det de som ska titta på det de tycker är sämst och sen gnälla. Det gör mig förundrad, hur har folk tid, jag hinner inte med och se det på TV jag tycker är bra.
Jag håller med dig!mr_bygg skrev:Nej, det är som du påpekar i många fall helt omöjligt, men den vesäntliga frågan är om man sen tar ansvar och fixar fel som anställda eller UE ställt till med utan att krångla. För kunden spelar det ingen roll om det är är anställda eller en UE som orsakat problemet utan det intressanta är vem som är ansvarig och det är huvudentreprenören och självklart i slutänden VD:n.
Är man dessutom lite smidig och inte överdriver felen och ställer till med onödigt bråk och stämmningar (Se länkarna i första inlägget) så får man (i de flesta fallen) hjälp.
Jag slutar skriva i tråden nu, har fått mitt sagt om oseriösa granskningar från oseriösa medier.
Hoppas att folk klarar sig från oseriösa byggare och att företagen klarar sig från oseriösa granskningar i framtiden!
Det är väl bra att det finns folk som tittar på ett program för att sen kunna kritisera det om något i programmet är fel. Klart att man får tycka om programmet men det är också bra att vara medveten att formen kan vara vinklad också i många fall, som just nämnda program. Som kritisk är det kul att titta för att se vad dom helt enkelt försöker lura i folk för "sanningar", det är ju inte första avsnittet där bara "halva" sanningen kommit fram, att byggare gjort fel är det inget tvivel om men resten av historierna, i vilken mån ev kunden har ett finger med kommer liksom aldrig fram förrän senare och det är den typen av program jämfört med tex plus jag personligen är skeptisk mot. Ska man sända "rättviseprogram" så ska det ju vara sakligt och rättvist, inte snyft snyft från ett håll bara.Bambi skrev:
Vad man gör med sin tid är ju väldigt personligt, du har ju tex tid att sitta här, hur mycket tid lägger du ner på facebook och andra communities?
Jag förstår inte att folk inte kan förstå att det kan vara väldigt intressant att se ett program - och dess sensationsjournalistik - trots att man inte gillar programmet.Bambi skrev:
Tycker för egen del att det är mycket intressant att se hur företaget blev uthängt i programmet trots att jag tycker att programmet är uselt.
Coolt! Har själv inte sett något av vad de hade yrkat på eller vad de hade för bevisning så för mig tyder det på absolut ingenting. Kan du fylla på med mer info?prototypen skrev:
Hej glufs glufs,
Det var ju inte första programmet och p den programtiden finns oändligt med faktaprogram världen över som måste passa den gnällige bättre.
Jag har inte facebook. Anledning att jag sitter här är för jag hade stor hjälp av byggahus efter mitt husköp och finner forumet lärorikt, jag tror inte du sett mig gnälla på forumet i någon tråd?
Tillbaka till var som visas i programmet, hur som, tror du programmet funnits ifall byggare skött sig? Tror du det finns mer småfall än det som visas på TV? Tror du det finns nåt mörkertal på de som inte orkar strida? Det som visas i sista programmet, att en stor aktör kan beter sig som de gör tycker jag är oroväckande minst sagt, sen kan det vara hur vinklat som helst, felen i husen går ju inte trolla bort.
Det var ju inte första programmet och p den programtiden finns oändligt med faktaprogram världen över som måste passa den gnällige bättre.
Jag har inte facebook. Anledning att jag sitter här är för jag hade stor hjälp av byggahus efter mitt husköp och finner forumet lärorikt, jag tror inte du sett mig gnälla på forumet i någon tråd?
Tillbaka till var som visas i programmet, hur som, tror du programmet funnits ifall byggare skött sig? Tror du det finns mer småfall än det som visas på TV? Tror du det finns nåt mörkertal på de som inte orkar strida? Det som visas i sista programmet, att en stor aktör kan beter sig som de gör tycker jag är oroväckande minst sagt, sen kan det vara hur vinklat som helst, felen i husen går ju inte trolla bort.
Hej!
Jag håller med om att denna typ av program är en tråkig utveckling. Samtidig är det utbildande för mig som gärna vill men inte alltid vet hur man ska gör när man renoverar själv. Man får ju se exempel på hur det inte ska bli, eller hur.
Det finns ett regelverk i sverige för hur man ska/bör bygga. Tyvärr är det för lätt att kringgå detta regelverk och risken att åka dit förefaller som rätt liten.
Upplägget på programmet kunde varit mindre attackerande (så hade nog Järntorgets vd ställt upp). Men gillar inte det så byt kanal!!!!
Själv tänker jag stå ut med bristerna då jag lär mig mer som jag har nytta av än vad jag gjorde på motsvarande tid i skolan.
Jag håller med om att denna typ av program är en tråkig utveckling. Samtidig är det utbildande för mig som gärna vill men inte alltid vet hur man ska gör när man renoverar själv. Man får ju se exempel på hur det inte ska bli, eller hur.
Det finns ett regelverk i sverige för hur man ska/bör bygga. Tyvärr är det för lätt att kringgå detta regelverk och risken att åka dit förefaller som rätt liten.
Upplägget på programmet kunde varit mindre attackerande (så hade nog Järntorgets vd ställt upp). Men gillar inte det så byt kanal!!!!
Själv tänker jag stå ut med bristerna då jag lär mig mer som jag har nytta av än vad jag gjorde på motsvarande tid i skolan.
C_N
Du skriver i ditt första inlägg att det är personer som bråkar och inte vet vad de pratar om, det var tvärtemot sanningen. De visste vad de pratar om och sa till byggaren och där är vi, såg du programmet, tyckte du det var bakfall?
Du skriver i ditt första inlägg att det är personer som bråkar och inte vet vad de pratar om, det var tvärtemot sanningen. De visste vad de pratar om och sa till byggaren och där är vi, såg du programmet, tyckte du det var bakfall?