Har för mig att vissa leverantörer också definierar olika VLAN för de olika tjänsterna.
 
Telia är ett exempel på en leverantör som kör med olika VLAN per tjänst
 
Precis, det var det jag menade med "kanal". För det är väl inte så att slutkunden kan komma åt en VLAN-taggad ström? Den taggas av i CPEn och det är första gången som slutkunden kan komma åt trafiken. (Vill man tagga den igen så får man vackert trycka in de exv. tre portarna i tre portar i sin egen VLAN-switch och tagga dem igen)
 
Ok, olika virtuella nät alltså. Jag får kolla med Telia, de bygger nätet. Samtidigt är det ju öppen fiber, så de borde ju inte vara speciellt intresserade av att separera tjänsterna...
 
Säg inte det. Det är svårare att göra QoS utan separation. Och beroende på hur nätet/CPE ser ut i övrigt så kan man behöva det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.