Byggahus.se

TV via fiber

1. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 307 inlägg

Larsa

Medlem
    Hallå
    Håller på att dra in fiber i huset och funderar på IP-TV. Hittar ingen info om hur det fungerar... Har man en digitalbox med kort i eller hur funkar det? Anledningen att jag undrar är för att jag har flera TVapparater, och skulle även vilja kunna använda samma abonnemang i sommarstugan (vi håller på att bygga ett fibernät där med).

Kör idag Boxer, och kan då ta kortet till stugan. Men antennförhållandena där är usla så via fiber vore ju bätre....

Tacksam för info//Larsa

2. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 471 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Ja, det har man. Alltså box med kort (vid IP-tv). "TV via fiber" levereras annars på lite olika sätt, de finns de som sätter upp ett vanligt kabel-TV nät också, då får du alltså en antennutgång på din CPE i källaren där fibern kommer in och kan ansluta boxar (eller titta på analog-TV) som du vill mha vanlig kabelinstallation.

Men så är det alltså inte med IP-TV.

3. Consensus
    Medlem · 1 797 inlägg
    Det funkar fint, men blir dyrt om man har många TV-apparater. Bolagen inkl Serverado är duktiga på att ta betalt! Så duktiga att i mitt lönar det sig plenty att ligga kvar med den gamla kabel-tv-leverantören.

4. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 149 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    När det gäller IPTV och möjligheten att flytta boxen mellan två olika adresser så krävs det säkerligen att det är samma operatör på båda ställen. Det är ju till och med vara så jävligt att boxen knyts till ditt abbonemang som hänger ihop med ditt bredbandsuttag.

Du får höra med din ISP.

5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 400 inlägg

Demmpa

Husägare
    Telia skippade abonnemangs-/krypteringskortet ca 2007. Sedan dess så anger man en kod i boxen som den sedan loggan in med mot Telias server.

Boxarna kan ha följande: scart, component/composit, HDMI utgångar för bild.

Jag misstänker att du måste ha aktiva abonnemang på båda ställena för att kunna titta på båda ställena, även om du inte ska göra det samtidigt. Antagligen öppnas portar upp till dom ställen som ska ha IP-TV.

6. NetNut
    Medlem · skåne · 1 160 inlägg

NetNut

Medlem
    Har tidigare kört med både IP-telefoni och IP-TV. Dessa funkade utan problem oavsett var jag kopplade in mig förutsatt att bandbredden räckte till och routern hade rätt portar öppna (Funkade bra med U-pnp aktiverad på routern).
    Nu är min förening på gång att installera fiber och IP-TV samt bredband, prismässigt ligger de långt under nuvarande leverantör. Fördelen med IP-TV är att fler och fler HD-kanaler kommer allt eftersom.
    Nackdelen har hittills varit att man måste ha en box till varje TV, men är Telia på gång med mjukvara till tv:n så du slipper boxen om du har nätverksuttag på tv:n.

Har man "vanlig" kabeltv så kan man ibland inte få HD-kanaler då utrustningen inte har kapacitet för detta.

7. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 591 inlägg

AndersS

Husägare
    En fördel med vissa IPTV-produkter är programbiblioteket. Nyhetsprogrammen tittar jag/vi på när det passar oss om kvällarna. Gäller även många andra program så här får man en hel del "On Demand". (visst det finns som Playfunktioner också). Men allt kostar beroende på programpaket och vill du t.ex. ha tvillingabonnemang krävs viss bredbandskapacitet, dvs helst fiber men fungerar under vissa förutsättningar även med xDSL.
    Vi har kvar antenn också för en "skogstv", vilket även gäller för fritidshuset.

8. Larsa

Larsa

Medlem
    Ok! Måste kolla att jag kan använda boxen oavsett plats alltså. Kommer ha öppen fiber på båda ställena...

Alternativt kanske man kan strunta i tv i stugan och bara köra play-kanalerna via en dator till tv:n (Bolibompa är ju det viktigaste).

9. Larsa

Larsa

Medlem
    Kom att tänka på en grej, behöver man köpa bredbandet från IPTV-leverantören?

10. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Eftersom det ska vara öppen fiber så brukar IPTV, IPtele och internet vara skilda från varandra.

11. Larsa

Larsa

Medlem
    Ok, då måste ju boxen funka i alla nät, och alltså kan jag flytta mellan stugan och stan. Perfekt!

12. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Nja, varje IPTV-leverantör har sin egna tvbox.

Typisk upplägg av fiber till trippelaktivitet:
    Fiber in -> fiberkonverter -> bredbandsdelare ->{

-> telefoniadapter
    -> IPTV-box (flera boxar via switch)
    -> interner (router om du har flera datorer).

Ibland kan vissa enheter vara ihopbyggda.

13. Larsa

Larsa

Medlem
    Nu hänger jag inte med. Om IPTV-boxen är Ethernetkopplad och bredbandsleverantör inte spelar ngn roll så måste ju boxen funka i alla nät som har rätt portar öppnade mot Internet, eller missar jag ngt?

Vad menas föresten med bredbandsdelare? Är det en switch eller är det ngt annat medium som kopplas till den?

14. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 338 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Förmodligen (jag har inte testat) så levererar TV-operatören bara IP-TV till sina subnät, du kan då inte komma från en annan ISP.

Jämför med SMTP som man normalt bara kommer åt från ISP:ns subnät.

15. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 471 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Det beror lite på. Vanligt är att din CPE innehåller allt, dvs terminerar inkommande fiber, demultiplexar och levererar ethernet-portar ut. Dessa kan (av operatören) konfigureras som både switch, men också direkt till olika kanaler (nätverks då) med QoS. Pss så kan man färgmärka olika portar för olika tjänster (gul-TV, blå-Telefon, osv), lägga dessa på olika nät, med prio för exv. TV osv.

Hur det konfigureras i ditt fall, det är "en bra fråga". Det är bara att (försöka) kolla med leverantören. Jag skriver "försöka" eftersom det kan vara svårt att få komma till tals med de som faktiskt vet, om de ens bestämt sig än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.