77 326 läst ·
121 svar
77k läst
121 svar
TV via fiber, kablar, boxar mm?
Ja, IP-TV har ju den stora nackdelen att man för det mesta är låst till boxar som tillhandahålls av leverantören och man behöver en box per TV. Har man bara en TV är det väl inget problem, vi har bekanta som har 3 boxar och då kan det förutom kostnaderna för tvillingkort också vara svårt att få nätverket att räcka till om man inte kör gigabit.Gnor skrev:
Sen har väl inte alla kanaler play-möjlighet heller, så om man vill spela in program så måste man ha en box med inspelningsmöjlighet.
En box per TV är sant och surt! Jag råkade dock ha en extra Telia-box (tecknat abb vid lite olika tillfällen) och då kan det vara bra att veta att man kan teckna ett extra "start"-abb till den extra boxen, dvs du behöver inget tvillingkort, du tecknat ett gratis extraabb istället. Så jag har två boxar, två abb (varav ett med få kanaler, men med play etc), men betalar bara för ett.
Ah, det går att få de fria kanalerna utan programkort alltså? Det är ju en liten fördel i alla fall.
Värre för de som t.ex. vill ha Viasat till tre TV-apparater i huset. Fast de fick väl iofs betala för tre programkort även på den tiden de hade parabol.
Värre för de som t.ex. vill ha Viasat till tre TV-apparater i huset. Fast de fick väl iofs betala för tre programkort även på den tiden de hade parabol.
De fria kanalerna är gratis i luften utan något som helst kort eller abonnemang, det brukar dock sällan nämnas av alla säljare som tränger sig på i alla tänkbara situationer. Har tom varit med om säljar som sagt "ja men de fria kanalerna finns också i det du får från oss" när kag sa att jag inte tittar mer på tv än att jag klarar mig på grundutbudet.
För att vara exakt så har Telia slutat med programkort. Man får inget "tvillingkort" utan tecknar ett tvillingabb eller extraabb. Sen har man en kod per abb som man ska mata in i boxen. På så sätt kan man flytta abben mellan boxarna utan att flytta själva boxen. Dock har Telia en (jätte)fånig regel som säger att det måste gå en massa timmar (6 eller 12 ca) innan ett abb får flytta från en box till en annan.gunric skrev:De fria kanalerna är gratis i luften utan något som helst kort eller abonnemang, det brukar dock sällan nämnas av alla säljare som tränger sig på i alla tänkbara situationer. Har tom varit med om säljar som sagt "ja men de fria kanalerna finns också i det du får från oss" när kag sa att jag inte tittar mer på tv än att jag klarar mig på grundutbudet.
Söker info och hoppas någon har svar!
Vi är i full färd att installera en fiberlösning i huset, Telia levererar.
Nu har funderingar uppstått ang. trådlös överföring av tv-signalen från Gateway till just tv'n.
Telia säljer sin lösning Ruckus. Den vill jag helst undvika o undrar om det funkar med en Wlan-repeter liknande denna:
http://www.conrad.se/Recensioner.ht...922&ci=SHOP_AREA_224196_0415195&otp1=tablink3
Några anledningar finns. Ruckusen är både ful och dyr. Men funkar det enbart med den så får jag ta den lösningen.
Fördelen med ovan länkade produkt är oxå att den förstärker signalen o det behövs på övervåningen..
Vi är i full färd att installera en fiberlösning i huset, Telia levererar.
Nu har funderingar uppstått ang. trådlös överföring av tv-signalen från Gateway till just tv'n.
Telia säljer sin lösning Ruckus. Den vill jag helst undvika o undrar om det funkar med en Wlan-repeter liknande denna:
http://www.conrad.se/Recensioner.ht...922&ci=SHOP_AREA_224196_0415195&otp1=tablink3
Några anledningar finns. Ruckusen är både ful och dyr. Men funkar det enbart med den så får jag ta den lösningen.
Fördelen med ovan länkade produkt är oxå att den förstärker signalen o det behövs på övervåningen..
Via elledningen blir det helst inte, men kanske ett alternativ.pelle242 skrev:
Ovan produkt är en repeter som vart jag förstår bara förstärker signalen.
Det finns ju ett nätverksuttag för fast kabel från repetern som är tänkt att användas till digitalboxen.
Att handla via Kjell är en bra idé. Iaf fråga dem vad som funkar..
Att fråga Telia är knappast lönt då dom vill sälja sina egna prylar..
Har bekanta som iofs inte har Telia utan Viasat. De ville slippa kabel och har försökt via elnätet, men det gick inget bra (burkarna indikerar inte ens full hastighet). Det är mycket störningar på elnätet.
Jag har föreslagit att de ska prova nån WiFi-burk som klarar det som kallas Client Mode (d.v.s. att den ansluter till det trådlösa nätverket och sen skickar det vidare via en sladd till boxen), men de har inte haft tid att testa.
TP-Link TL-WR710N är t.ex. en billig liten burk som man pluggar direkt i vägguttaget och som verkar ha de funktioner som behövs.
Jag har föreslagit att de ska prova nån WiFi-burk som klarar det som kallas Client Mode (d.v.s. att den ansluter till det trådlösa nätverket och sen skickar det vidare via en sladd till boxen), men de har inte haft tid att testa.
TP-Link TL-WR710N är t.ex. en billig liten burk som man pluggar direkt i vägguttaget och som verkar ha de funktioner som behövs.
Sorry, tänkte fel typ av pryl. Tänk på att en sådan repeater halverar datahastigheten, kanske räcker det ändå.
Jag har lagt massor med tid och pengar på att försöka streama video över trådlöst men det blev inte ok förrän jag drog en kabel. Tänk till om det inte går att hitta en väg får en kabel, ibland kan man gå ut genom en yttervägg och dra under en läkt och sedan in igen eller så kan man hitta vägar bredvid ventilationen, ibland upp på vinden och sedan ner igen. Låter kanske bökigt men faktiskt väet det för att få bra kommunikation.
Jag har lagt massor med tid och pengar på att försöka streama video över trådlöst men det blev inte ok förrän jag drog en kabel. Tänk till om det inte går att hitta en väg får en kabel, ibland kan man gå ut genom en yttervägg och dra under en läkt och sedan in igen eller så kan man hitta vägar bredvid ventilationen, ibland upp på vinden och sedan ner igen. Låter kanske bökigt men faktiskt väet det för att få bra kommunikation.
Det finns väl olika repeaters, men de flesta har bara en radio vilket gör att de använder halva kapaciteten åt att sända data till "huvudroutern" och halva till att "utöka räckvidden". Men just för IP-TV så tror jag inte repeater är meningsfullt eftersom boxar och TV oftast inte har WiFi utan kräver kabel. Då är det en burk med Client Mode som behövs (ibland kallas de "trådlös nätverksadapter" eller liknande, t.ex. Clas O http://www.clasohlson.com/se/Trådlös-nätverksadapter-Wi-Fi,-Netgear/Pr384787000).
Vill du bara ha basutbud+SVT HD så.kolla med Comhem vad det kostar, ifall de blir billigare än tv via fibern. Jag som har sappa skulle få betala mer för samma kanaler hos både CD o Viasat över fibern än hos Sappa via kabelTVn.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Skogsbullen skrev:Jag har fått Telia öppen fiber installerad, och kan nu få även TV via fibern. Idag har jag bara analog kabel-TV från Com Hem, alltså antennsladden rakt in i TV:n. Det som jag är mest intreserad av är att få grundutbudet inkl SVT HD.
Vilken typ av kabel skall man ha från fiberdosan till TV:n ("Fiberdosan" är en Inteno XG6746)? Antennkabel (koaxial) eller nätverkskabel? Hur ansluter man till TV:n, antenningången? Jag har en ny TV med inbyggda digitalboxar (DVB-C, DVB-S2, DVB-T2). Behöver jag någon annan box för att se de fria kanalerna?
Om man skall ha en box mellan fiberdosan och TV:n, vilken kabel drar jag till boxen? Funkar nätverkskabel Cat6? Kör man sedan HDMI mellan box och TV?
Eller ska jag strunta i fiber-TV och sätta upp en antenn istället?
Man måste än så länge ha en box till Telia digital tv man tar en nätverkskabel från Inteno till boxen.
Sen finns det trådlös lösning också ruckus som någon nämnt förut men den har nu ersatts av Technicolor TG233.
Koppla in digital-tv via fiber/lan:
https://www.telia.se/privat/support...n#tabMenu_0=kopplaindigitaltvfiberlanbbswitch
Motorola VIP 1003 : https://www.telia.se/privat/katalog.../privat/tv/tillval/produkter/vip_1003.product
Motorola VIP 1963 - Inspelningsbar hd-digitalbox : https://www.telia.se/privat/katalog...v/tillval/produkter/motorola_vip_1963.product
Technicolor TG233: https://www.telia.se/privat/katalog...v/tillval/produkter/tecknicolor-tg233.product