1 123 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
TV som använder nätverk.
Nu är jag så sjukt trött på telia. har bredband och deras digitaltv och det funkar inte (bor på landet).
Skulle behöva en ny lösning... Det är dock ett problem, jag har inga antennuttag inomhus, så jag måste ha en lösning som kan skicka signaler via nätverksuttag.
ex: kan man ha en parabol och sedan någon sorts splitter i teknikrummet för att skicka viadare signalen till boxen, eller behöver boxen antennuttag?
Skulle behöva en ny lösning... Det är dock ett problem, jag har inga antennuttag inomhus, så jag måste ha en lösning som kan skicka signaler via nätverksuttag.
ex: kan man ha en parabol och sedan någon sorts splitter i teknikrummet för att skicka viadare signalen till boxen, eller behöver boxen antennuttag?
MythTV, säger jag (eftersom jag kör det sen många år tillbaka, men det finns kanske andra alternativ som har kommit ikapp idag).
En "backend" (inspelningsserver) med TV-kort och massa hårddisk står nära TV-antennen, sen har man "frontends" (uppspelningsklienter) vid varje "TV" (som då egentligen bara fungerar som bildskärm). Frontends kan vara små disklösa maskiner om man vill (bootar via nätverket).
Vill man ha en enkel lösning så finns t.ex. MythBuntu (Ubuntu-baserat) eller MythDora (Fedora-baserat). Vet inte om KnoppMyth finns kvar också (Knoppix-baserat, jag började med den men sen ett par år tillbaka kör jag MythTV under "ren" Debian).
Det jobbigaste är att hitta vettig prisvärd hårdvara, men som frontends kan man lämpligen köra nån av de små snygga Zotac-burkarna som finns idag. En frontend behöver inte ha mycket kraft (jag kör 1 GHz burkar med 256 MB minne), det viktiga är ett grafikkort med bra linux-stöd. Ska man köra HD behövs det visserligen mer kraft, dit har jag inte kommit ännu.
En "backend" (inspelningsserver) med TV-kort och massa hårddisk står nära TV-antennen, sen har man "frontends" (uppspelningsklienter) vid varje "TV" (som då egentligen bara fungerar som bildskärm). Frontends kan vara små disklösa maskiner om man vill (bootar via nätverket).
Vill man ha en enkel lösning så finns t.ex. MythBuntu (Ubuntu-baserat) eller MythDora (Fedora-baserat). Vet inte om KnoppMyth finns kvar också (Knoppix-baserat, jag började med den men sen ett par år tillbaka kör jag MythTV under "ren" Debian).
Det jobbigaste är att hitta vettig prisvärd hårdvara, men som frontends kan man lämpligen köra nån av de små snygga Zotac-burkarna som finns idag. En frontend behöver inte ha mycket kraft (jag kör 1 GHz burkar med 256 MB minne), det viktiga är ett grafikkort med bra linux-stöd. Ska man köra HD behövs det visserligen mer kraft, dit har jag inte kommit ännu.
Klicka här för att svara