Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

TV och bredband - ej telefoni

1. N
    Medlem · Västra Götaland · 6 inlägg

Nicola

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem feb 2009
    • 6 inlägg
    Hej,

Vi renoverar ett gammalt hus. Tidigare har det varit en luftburen tele-ledning dragen till huset. Den ligger numera nerblåst på marken.

Vi är inte intresserade av fast telefonlina och vill helst inte ha något att göra med Telia men vill gärna ha TV och bredband. Ett problem till, vi vill helst undvika antenn och parabol. Hur gör vi?

2. B
    Medlem · Stockholm · 9 inlägg

bermats

Medlem
    För internet kan ni kanske använda mobilt bredband. Kolla täckningskarta hos olika leverantörer. Nackdelen i jämförelse med bredband över koppartråd är sämre hastighet.

För TV kan ni kanske använda Boxer med inomhusantenn. Inomhusantennen kan t ex placeras på vinden. Kolla täckningskarta hos Boxer om inomhusantenn funkar.

TV över mobilt bredband är inget realistiskt alternativ.

3. N
    Medlem · Västra Götaland · 4 inlägg

nyttanvändarnamn_88

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem sep 2009
    • 4 inlägg
    Hej ,

Då jag jobbar inom detta området i Göteborg kan jag med säkerhet säga som förgående skribent att mobiltbredband för TV är att räkna bort.

Jag tolkar det som Ni inte vill ha ett klassiskt analog telejack hemma? Alternativen på det är ju billigast och enklast någon av mobiloperatörernas "fastnummer till mobilen", efter det kommer IP telefoni men måste då tecknas via någon bredbandsoperatör/satellit.

Beroende på vart i västra götaland Ni bor tycker jag Ni skall fundera på era krav. Bor Ni tex i bohuslän skall Ni inte kanske använda Er utav en inomhus bordsantenn för tex boxer då det garanterat inte kommer ha kraft att bära fram bilden till Er tv. Är det av estetiska skäll Ni inte önskar antenn eller parabol? Uppge gärna vart i Västra Götaland Ni bor.
    Mvh Jonas

Redigerat av moderator 6 sep 2009 21:22
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.