God kväll

Har ett litet problem, har precis bytt bredband från Telia ADSL till Telenors mellan med router/modem Huawei B683.

Dock stöter jag på lite patrull när det gäller hemma-nätverket, helt plötsligt så hittar jag inte de andra datorerna i nätverket och inte heller utdelningarna.

Det går att pinga dem via IP-adress, men inte via "namn". Försöker jag pinga dem via namnet verkar det som att den försöker gå via extern IP-adress???

Jag är inte särskilt insatt i nätverk, inte alls min specialitet, behöver lite hjälp här. Är jag rätt ute om jag tror att det har med DNS att göra? Har försökt att googla lite på B683 men hittar inte särskilt mycket matnyttig info.

Någon som har haft samma situation eller är riktigt grym på detta? Delar gärna lite screenshots om det skulle hjälpa?

Du har helt rätt i att problemet är DNS-relaterat. Det behövs en DNS som översätter dina datornamn till IP-adresser. Om du inte har en egen DNS-server (vilket det inte låter som att du har) behöver routern agera DNS-server för dina interna datornamn och IP-adresser. Jag känner inte till just den router du nämner, men någonstans ska du kunna aktivera dess DNS-funktion. Och så ska du se till att den DNS-adress som routern delar ut till dina klienter via DHCP är adressen till sig själv, och INTE Telenors DNS-adress (för i så fall får man just den effekten du beskriver). Alternativt om du kör statisk IP i dina klienter ska du i deras inställningar ange routern som DNS.

Hoppas detta var någorlunda begripligt.

JAg är lite mer tveksam. Windows kör ju också med broadcast om den inte får ett svar från DNS.

Om den inte får svar, ja. Men antag att DNS-adressen i DHCP pekar på en extern DNS (eller att routerns interna DNS default inte accepterar interna uppdateringar/kompletteringar och gör forward externt av frågan), och att det efterfrågade namnet finns även i den externa DNS:en. Då får Windows ett svar - ett felaktigt, externt svar, och skickar trafiken dit.

Eller tänker jag fel?

Hursomhelst, detta är spekulationer eftersom jag inte vet hur TS utrustning fungerar. Jag har själv alltid haft en egen DNS-server, då vet man vad som händer.

då kan man ev få de effekterna. Jag har alltid undvikit så kallade hemmaroutrar

Får jag gissa - du har en ASA 5505?

Nix. Har iofs en PIX520 i förrådet men jag är såpass skadad att jag har en ISA/TMG som hemmabrandvägg ;)

• Gilla
pinnladan
  • Laddar…
Aha. Den tanken har inte slagit mig, men det kan ju vara en variant att få ordning på brandväggsfunktionen, faktiskt. Kör du den virtuellt eller fysiskt? Om fysiskt, tror du att det fungerar att lägga den i en virtuell maskin?

Både ISA02006SP2 och TMG2010 går fint att köra vrituellt.
Se bara till att konfa det yttre interfacet så att bara ISA/TMG burken ser det (inte så bra om hostmaskinen får använda det tex)

Låter bra. Menar du separat nätverkskort eller är det OK att dela ett nätverkskort på flera IP, där det är ISA/TMG-burkens IP som konfas så att det kan nå yttre interfacet?

Mats skrev:
Nix. Har iofs en PIX520 i förrådet men jag är såpass skadad att jag har en ISA/TMG som hemmabrandvägg ;)
Är det skadat? Vi som byggt själv då? (Linux, två interface, iptables för både v4 och v6, Snort för övervakning) Vad är vi? :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Är det skadat? Vi som byggt själv då? (Linux, två interface, iptables för både v4 och v6, Snort för övervakning) Vad är vi? :)
Högst normala tycker jag... :thumbup:

lars_stefan_axelsson skrev:
Ekonomiska?

Mats skrev:
Ekonomiska?
Ja! Som jag försöker förklara för min fru när jag håller på med något rolig hemma, "här är min tid gratis älskling"... ;)

StockholmM skrev:
Låter bra. Menar du separat nätverkskort eller är det OK att dela ett nätverkskort på flera IP, där det är ISA/TMG-burkens IP som konfas så att det kan nå yttre interfacet?
Flera kort min ett externt och ett internt. Men konfar man fel så kan vä3d maskinen se båda och då har ju inte den burken något brandväggsskydd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.