7 342 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
TV-mottagning förlorad
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
@Troberg: Det som är lätt för vissa behöver inte vara det lätta för andra.
@TS: Så här ser en koaxialkabel ut i genomskärning:
[
Det kan skilja lite mellan olika kabeltyper, vissa äldre har ingen folie.
Det som kan hända är att mittledaren går av precis där den är fastskruvad i kopplingsdosan på taket. Detta kan vara svårt att se utan att man släpper på den lilla skruven som fixerar mittledaren. Har snön rasat iväg så kan den ha sträckt upp kabeln så att ledaren har gått av.
@TS: Så här ser en koaxialkabel ut i genomskärning:
[
Det kan skilja lite mellan olika kabeltyper, vissa äldre har ingen folie.
Det som kan hända är att mittledaren går av precis där den är fastskruvad i kopplingsdosan på taket. Detta kan vara svårt att se utan att man släpper på den lilla skruven som fixerar mittledaren. Har snön rasat iväg så kan den ha sträckt upp kabeln så att ledaren har gått av.
I de digitalboxar jag haft kontakt med kan du någonstans i menysystemet se kvalite, oftast i procent, på mottagning, dvs det som boxen får in från antennsladden. Är det det noll så finns inget in och med största sannolikhet ligger felet tidigare. Brukar fungera nedåt 30-40% sedan brukar det kunna uppstå vissa störningar.
Men som du skriver så försvann mottagningen efter ett snöras. Finns det någon del av kabeln som var direkt påverkad?
Om så är fallet kan man misstänka att kabeln ryktes med en bit och lossnade där den är inkopplad, är det tänkbart? Kontrollera då den kopplingen.
Kan även vara så att kabeln sitter fast i kopplingsplinten men att det blev en kortslutning, dvs skärmen/flätan och ledaren trycktes samman någonstans, leta även efter sådant.
Hittar du inget visuellt så är det till att börja mäta.
Men som du skriver så försvann mottagningen efter ett snöras. Finns det någon del av kabeln som var direkt påverkad?
Om så är fallet kan man misstänka att kabeln ryktes med en bit och lossnade där den är inkopplad, är det tänkbart? Kontrollera då den kopplingen.
Kan även vara så att kabeln sitter fast i kopplingsplinten men att det blev en kortslutning, dvs skärmen/flätan och ledaren trycktes samman någonstans, leta även efter sådant.
Hittar du inget visuellt så är det till att börja mäta.
Tycker det verkar förvirrat.
Börja med att säga att antennen är enbart det som spretar och inte hela röret och allt sånt.
Men som jag förstår det så har du en antenn(där det sitter en dosa, dipol), från denna går en kabel som går till en splitter(förgrenare) och från denna så går den vidare till tv.
Har du någon dosa inomhus som är kopplad till antennsladden samt till vanligt strömuttag? om du har flera sladdar in i huset måste du kontrollera bägge sladdarna.
Mest troligen så är det inte strömförsörjning från boxen då de brukar lämna så lite i ström och om det är så att den strömförsörjer antennen så borde antennen vara tämligen ny(eller förstärkaren).
Det låter som om det är gamla saker som har suttit där i en evighet.
Ta lite bilder och lägg upp om du är tveksam. Det hjälper mycket.
Börja med att säga att antennen är enbart det som spretar och inte hela röret och allt sånt.
Men som jag förstår det så har du en antenn(där det sitter en dosa, dipol), från denna går en kabel som går till en splitter(förgrenare) och från denna så går den vidare till tv.
Har du någon dosa inomhus som är kopplad till antennsladden samt till vanligt strömuttag? om du har flera sladdar in i huset måste du kontrollera bägge sladdarna.
Mest troligen så är det inte strömförsörjning från boxen då de brukar lämna så lite i ström och om det är så att den strömförsörjer antennen så borde antennen vara tämligen ny(eller förstärkaren).
Det låter som om det är gamla saker som har suttit där i en evighet.
Ta lite bilder och lägg upp om du är tveksam. Det hjälper mycket.
Hejsan.
En felkälla som jag helt har glömt att både tänka på, och rapportera hit till forumet är vår son på 1 år och 4 månader. När vi kontrollerade hela kabeln från TV till antenn så visar det sig att den är urkopplad vid en skarvkontakt inne i vår garderob. Vår garderob där ovan nämnde son gärna befinner sig. Han kopplar gärna med sladdar, trots att det är strängt förbjudet.
Det var bara ett sammanträffande att all snö rasade ner samma helg som det slutade fungera, och locket på antenn-dosan har säkert varit öppen längre än så.
Nu fungerar TV precis som det ska.
Tack för ert engagemang och jag ber om ursäkt för att jag slösat bort er tid
Hälsningar
Björn
En felkälla som jag helt har glömt att både tänka på, och rapportera hit till forumet är vår son på 1 år och 4 månader. När vi kontrollerade hela kabeln från TV till antenn så visar det sig att den är urkopplad vid en skarvkontakt inne i vår garderob. Vår garderob där ovan nämnde son gärna befinner sig. Han kopplar gärna med sladdar, trots att det är strängt förbjudet.
Det var bara ett sammanträffande att all snö rasade ner samma helg som det slutade fungera, och locket på antenn-dosan har säkert varit öppen längre än så.
Nu fungerar TV precis som det ska.
Tack för ert engagemang och jag ber om ursäkt för att jag slösat bort er tid
Hälsningar
Björn
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra att ha en blivande nätverkstekniker i huset 
Trobergs kabelmätarskola:
1. Sätt mätinstrumentet på att mäta kontakt (oftast piper de då när det är kontakt). Oftast en diod-symbol på väljaren på instrumentet ( --|>|-- ).
2. Koppla loss kabeln i båda ändarna.
3. I ena änden av kabeln, mät från ett stift/tråd till alla andra, i tur och ordning. Upprepa med nästa, så att du mätt mellan alla stift/trådar. Du vill inte ha kontakt nu, har du det så är det en kortslutning någonstans, byt i så fall kabeln.
4. Eftersom du troligen har en jättelång kabel med ändarna på olika ställen, så räcker inte mätinstrumentets tåtar till. Då för man vara lite lurig och eventuellt ta hjälp av en medhjälpare. I ena änden av kabeln, koppla ihop två stift/trådar. I andra änden, mät mellan dessa två trådar. Upprepa med två nya stift/trådar tills alla trådar varit med i en mätning. Nu vill du ha kontakt, annars är det ett brott på ledningen, but i så fall kabeln.
De här små instrumenten för under en hundring funkar utmärkt för att göra denna mätning med:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
http://www.jula.se/multimeter-ut20-b-405014
Koaxialkablar kan vara lite kinkiga, eftersom deras egenskaper kan ändras om de böjs eller kläms, men har du ingen mottagning alls så är det inte problemet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Visst ja, din TV-sändning fungerade intebjorn_s skrev:
Det som är lite extra roligt är vilken film som Frank tittar på, men många missar den fyndigheten.
Testa med en ny koaxialkabel, lätt att dra direkt ifrån antenn in i box.
Hade själv problem när vi gick ifrån 'vanlig box'' till HD-box att signalen uteblev, verkade konstigt först för den gamla boxen funkade kalas men den nya var helt noll på mottagningen.
Så testade en ny lös kabel direkt ifrån antennen in i boxen och då blev det bild på en gång, signalstyrka mm visar uppåt 100%.
Antagligen fukt som trängt in i gamla kabeln och sabbade signalen.
Hade själv problem när vi gick ifrån 'vanlig box'' till HD-box att signalen uteblev, verkade konstigt först för den gamla boxen funkade kalas men den nya var helt noll på mottagningen.
Så testade en ny lös kabel direkt ifrån antennen in i boxen och då blev det bild på en gång, signalstyrka mm visar uppåt 100%.
Antagligen fukt som trängt in i gamla kabeln och sabbade signalen.
Och problemet var löst om du skrollat upp några inläggjojjeblom skrev:Testa med en ny koaxialkabel, lätt att dra direkt ifrån antenn in i box.
Hade själv problem när vi gick ifrån 'vanlig box'' till HD-box att signalen uteblev, verkade konstigt först för den gamla boxen funkade kalas men den nya var helt noll på mottagningen.
Så testade en ny lös kabel direkt ifrån antennen in i boxen och då blev det bild på en gång, signalstyrka mm visar uppåt 100%.
Antagligen fukt som trängt in i gamla kabeln och sabbade signalen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
