Hej

Vi har TV mottagning via antenn på taket. Det har helt plötsligt slutat fungera, och jag är lite osäker på hur jag ska felsöka det. Jag misstänker att felet ligger i antennen, för det slutade fungera nu för någon vecka sedan sen när det var mycket snö som smälte och drog ner ifrån taket. Men det kan såklart även vara fel i boxen.

Hur felsöker jag det här? Jag har varit uppe på taket och tittat på antennen. Det sitter en plastdosa där kabeln kommer ut, men jag kunde inte se något märkligt där i. Precis som man aldrig ser något märkligt när man tittar på elektronik som inte fungerar :confused:

Hälsningar

Björn

Hur ser systemet ut? Digitalbox? Helt svart eller är boxen ok? Kollat hela antennkabel?

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Precis, det är en digitalbox. Den verkar fungera på det sättet att jag kan slå på den och söka efter kanaler. Har även gjort en fabriksåterställning. Kopplingen mellan TV och boxen är också ok, eftersom jag ser det menysystem som boxen generar på TV:n.

Hur menar du kollat hela antennkabeln? Att den är ikopplad överallt, eller om det är brott på den eller nåt? Jag kan ju inte göra mer än en okulärbesiktning antar jag.

Finns det några andra saker mellan? Förstärkare, splitters osv osv?
Slutar den plötsligt fungera så kan det ju vara en elektrisk förstärkare som har lagt ner. Annars brukar det bli sämre och sämre tills det slutar fungera helt(brukar, det måste inte vara så i ditt fall och med det digitala nätet så kanske inte har märkt det på samma vis man gjorde förr).

När du söker efter kanaler, hittar den några?
Om du tittar i menyn på boxen, kan du se mottagningen och dess styrka/kvalite?

Det är väl det att börja med, eller ta dit någon som kan. Men det är ju inte direkt raketforskning.

Nej, inga saker emellan. Och nej, den hittar inte en enda kanal. Ingen signal whatsoever. Väldigt märkligt.

Som jag tolkar TS så la det av när snön rasade från taket.
Har jag fattat det rätt så kan vi ju tänka oss att det kan ha gett just ett kabelbrott eller att antenen har vridit sig på nått sätt.

Kabel, kontakter, kopplingar eller antenn. Skriva isär lådan på antennen och se om det ser bra ut.

Joens skrev:
Kabel, kontakter, kopplingar eller antenn. Skriva isär lådan på antennen och se om det ser bra ut.

Nu är jag i och för sig emot särskrivningar (hör inte hit, förlåt)
men hur ser TS om det "ser bra ut"?

Mitt råd:
Vicka och dra lite i kontakterna.
Hjälper inte det, köp nya grejer (= offra hundralappar).
Hjälper inte det, kalla på en teletekniker (också hundralappar).

Skulle tro att det sista alternativet är det bästa och billigaste.

Men vad vet jag? Har inte TV.

men hur ser TS om det "ser bra ut"?
Precis min poäng. det är rätt svårt att se på elektronik om det är något som inte är som det ska. Jag kan ju alltid tömma en burk elektronikrengöring i den.

Lådan på antennen var mitt första besök, för locket var öppet och hängde i vinden, så den såg misstänkt ut. Nu vet jag iofs inte om locket öppnat sig nyligen eller om det vart så i flera år (Vi köpte huset i somras).

Om locket var öppet skulle jag gissa på att mittledaren har gått av, det kan vara svårt att se utan att lossa på skruven som fixerar mittledaren. Gå upp på taket och lossa lite på skruven, brukar vara en kopparskruv. Då bör du se om det är något brott på kabeln. Alternativt ta en bild och posta här.

Bor du hyfsat nära en sändarstation? Skulle kunna prova isåfall att skaffa en billig inomhusantenn för att se om du får in någon signal.

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Man brukar se på elektronik om det har ergat(hur man stavara det vet jag inte) och om det ser fuktigt slitet ut.

Men om man köper nya saker så kan det handla om 500-1500 beroende på hur stor antenn du har samt hur mycket kabel. Själv hade jag troligen bytt både antenn och kabel.

Köp inte en biltema antenn såvida du inte har superbra mottagning utan överväg då att köpa den hos en firma som jobbar med dessa saker.

Tex Triax, Televes och sådana märken är bra. (dyrare men mycket bättre)

Aha, då kanske jag ska ta en titt till. Så som det ser ut, så går kabel ifrån huset upp till den öppna dosan där den är fäst, och ifrån samma dosa går sen en kabel vidare ut på antennen till en annan dosa på en annan del av antennen. Den dosan är stängd och den har jag inte tittat i.

Mittledaren, är det något som sammanbinder dom här två kablarna i den första dosan eller?

Den "öppna" dosan kan vara en förstärkare. Jag uppfattade det som att den satt på själva antennen, men är det möjligen så att den sitter på maströret till antennen? Sitter den såpass nära taket att snön kan ha nått upp till den? Antennförstärkare spänningsmatas via antennkabeln. I många fall så sitter det ett spänningsaggregat någonstans på vägen (inomhus). Antennkabeln är då ansluten till aggregatet som "för in" spänningsmatning på ex. 12V likspänning. I moderna TV apparater och dekoders finns det en inbyggd spänningsmatning (som man brukar kunna slå av och på via inställningsmenyn), då behövs inte det separata spänningsaggregatet.

Börja med det lätta: Mät upp alla kablar.

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.