Henrik Sundberg skrev:
Men som jag har det, en 50" dataskärm kopplad till datorn via wifi och kan ta del av samma program som alla andra men slipper betala... Detta är alltså en datamonitor och inte en TV, även om rånartjänst vill få det att vara en "tv motagare"!!!
Då gissar jag att det inte är en "ren" datorskärm du har. För dom tillverkas väl inte så stora. Har du en vanlig tv ? Eller du behöver inte svara på de ☺ Men bara använder den som datorskärm skall man betala ändå enligt lag.. men det är nog många som inte gör de ☺... men rent sådär om man har en liten radio köpt på öob för 99 kr så är man betalningsskyldig.

Fredrik86 skrev:
men rent sådär om man har en liten radio köpt på öob för 99 kr så är man betalningsskyldig.
Fel, avgiften tas bara ut mot tvmottagare :wow:

tommib
elmont skrev:
Sedan kan man ju undra vilka program som är bättre på betalkanalerna???? är det inte bara skit där också?? I alla fall jag kan inte hitta ett program om dagen (gäller alla kanalerna tillsammans) som jag vill se om man bortser från nyheterna.
Jag hittar inte ens det. Nyheterna läser jag i pappersformat eller på nätet.
Det enda programmet jag har sett på TV senaste åren är På spåret, som jag och frun tittar på då det sänds. Annars är TVn mest något som visar barnprogram från DVD/Dator när barnen är sjuka...

elmont skrev:
Sedan kan man ju undra vilka program som är bättre på betalkanalerna???? är det inte bara skit där också?? I alla fall jag kan inte hitta ett program om dagen (gäller alla kanalerna tillsammans) som jag vill se om man bortser från nyheterna.
Det är helt ointressant att veta vilka kanaler folk tycker är bäst. Det är principen att betala avgift för något som inte används. Tänk att du vill köpa illustrerad vetenskap i en affär, men det går Bara om du först betalar för Aftonbladet och Kalle anka som du ändå aldrig läser.

• Gilla
Henrik Sundberg
  • Laddar…
Fredrik86 skrev:
Då gissar jag att det inte är en "ren" datorskärm du har. För dom tillverkas väl inte så stora. Har du en vanlig tv ? Eller du behöver inte svara på de ☺ Men bara använder den som datorskärm skall man betala ändå enligt lag.. men det är nog många som inte gör de ☺... men rent sådär om man har en liten radio köpt på öob för 99 kr så är man betalningsskyldig.
99kr på öob. Jo förvisso men det är ju som att säga att alla som äger en bil ska betala, för din bil har väl radio!!
Min monitor är av märket Sony och är en ren datorskärm, bla använd för redigering av filmer och förhandsvisning av master kopior av nya filmer (då jag jobbat inom film industrin), det går alltså inte att koppla in en vanlig antennsladd i denna skärm. För övrigt så är det långt ifrån den största rena datamonitor som finns att köpa.

Från det ena till det andra är Sverige långt ifrån det demokratiska samhälle som vi alla blivit lurade att tro att vi bor i och detta bevisar en sådan liten sak som TV-licensen/avgiften...

Nej, en radio gör dig inte skyldig att betala TV-avgift.

Lustigt är däremot att en gammal tjock-TV räknas som TV-mottagare, fastän det inte finns någon TV-signal som denna apparat kan ta emot. Jag har kvar min till DVD-spelaren, men TV-abonnemanget kopplat till kabeldigitalboxen sade jag upp och någon antenn kan inte kopplas in. Lustig TV-mottagare som inte kan ta emot TV-utsändningar...

De enda gångerna jag tittar på SVT eller nån annan kanal är via datorn.

kanonkula skrev:
Faktiskt så kan de det!
Har en bekant som flyttade hemifrån och innan han hann anmäla tvinnehav, så ringde rånartjänst Kiruna, frågade om han hade tv, han sade nej, "försäljaren" påbörjade nästa mening och samtalet bröts. Några dagar senare dyker en faktura upp, den bekanta ringer upp rånartjänst och säger han bestrider fakturan,(men det kan man inte.)
Man kan få beslutet omprövat, vilket nekades, nästa steg är tingsrätt i Kiruna.
Han betalade in, ringde nästa dag att tv gått sönder. Nu får han besök/samtal minst 1gång i månaden. :wow:
Du kan ALLTID bestrida en faktura om du anser att du inte skall betala den. Det gör du genom att skriva på orginalfakturan "BESTRIDES" och skickar med ett brev där du tex. säger att du inte har någon TV.

Vad som sker är att ärendet kommer upp till förvaltningsdomstolen där du bestridit kravet på betalningen.

Så länge du bestrider fakturan med att du INTE ens har en TV så måste förvaltningsdomstolen ge dig rätt.

Men krångla inte till det genom att skriva att du har en Tv men inte använder den eller liknande, skriv bara att du inte har någon.Då måste de ge dig rätt och fakturan skrivs alltid av.

Det kostar inget att få sin sak prövad.

tommib
Thronborg skrev:
Du kan ALLTID bestrida en faktura om du anser att du inte skall betala den. Det gör du genom att skriva på orginalfakturan "BESTRIDES" och skickar med ett brev där du tex. säger att du inte har någon TV.

Vad som sker är att ärendet kommer upp till förvaltningsdomstolen där du bestridit kravet på betalningen.

Så länge du bestrider fakturan med att du INTE ens har en TV så måste förvaltningsdomstolen ge dig rätt.

Men krångla inte till det genom att skriva att du har en Tv men inte använder den eller liknande, skriv bara att du inte har någon.Då måste de ge dig rätt och fakturan skrivs alltid av.

Det kostar inget att få sin sak prövad.
Nej. En statlig avgift, likt TV-avgiften, ska betalas oavsett om man anser att den är riktig eller inte. Vg. se relevant lagtext: https://lagen.nu/1989:41#P15S1

Angående storlek på monitorer så har du helt fel. Det finns gott om monitorer i större storlekar. Kolla prisjakt. Det finns även en hel del som normalt inte säljs till konsument i proffssegmentet som inte har någon mottagare.

Angående borttagning av kanalväljare så kan du inte göra det som privatperson.

Finns betydligt större skärmar än så. Varenda reklamskärm ute i butiker etc saknar TV Mottagare. Vi har 98" i Sortimentet. Köper du en sån så har du dock inga problem med tv avgift heller:)

mojjen skrev:
Finns betydligt större skärmar än så. Varenda reklamskärm ute i butiker etc saknar TV Mottagare. Vi har 98" i Sortimentet. Köper du en sån så har du dock inga problem med tv avgift heller:)
Intressant, vilka är vi? Lägg gärna till en länk. Detta är ju ett bra alternativ för de som vill undkomma TV-licens.

MVH
Ole

C
j-o75 skrev:
Det är principen att betala avgift för något som inte används.
Jag kan förvisso tycka att det kan vara värt en slant för att det skall finnas oberoende media som bl.a. kan granska makten på ett objektivt sätt. Om de nu bara kunde vara objektiva och oberoende på riktigt och sluta lägga massa licenspengar på egenproducerade nöjesprogram osv. så kanske det inte vore så dumt även om man inte tittar så mycket själv?

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Problemet med tv-avgiften är inte att den finns, och vad den bekostar. Problemet är sättet det tas ut, och den onödiga kontrollorganisation som byggts upp kring den. I praktiken är det ju bara dryga hälften som betalar, vilket naturligtvis betyder att avgiften är dubbelt så hög som den borde. Nej det givna är att den bekostas av skatt, som allt annat som anses vara av vikt för samhället.

- Men jag tittar inte på tv? Nej och alla åker inte bil, eller tåg, eller ringer, och så vidare. Det är nödvändig infrastruktur.

- Men då kommer det vara föremål för politisk påverkan genom hot om justering av denna skatteintäkt? Det låter som dravel. Givetvis kan man göra en blocköverskridande överenskommelse, fondera pengar, finansiera via en stiftelse, eller vad katten lösning som helst.

Det är helt rätt cplam.
Använder man något skall man naturligtvis betala för det. Så är det. Men personligen tycker jag att public service SVT har blivit indoktrinerings TV som har en politisk agenda som i alla fall inte jag gillar.

Det mest rättvisa och enklaste skulle nog vara att man som i de flesta andra kanalerna kan prenumerera på specifika program som sport, barn, kultur, samhällsprogram etc.

Att som det nu är på förslag att baka in det i skatten tycker jag är helt förkastligt då ju alla måste betala oavsett om de har TV eller ej, dessutom så måste varje skattskyldig betala i samma hushåll så en familj med 2 barn som bor hemma där alla arbetar måste betala TV-licens x 4. Ett bra sätt att öka på statens kassakista så klart.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
"Kommer inte undan faktura"? Jag har ingen tv å kollar inte heller. Jag brukar få ett inbetalningskort varje år...betalar inte den...å hör inget från dem efteråt. Måste man inte erkänna själv för att betala? Annars måste dem ju ha bevis dem inte kan få, jag menar dem får ju inte gå in!

C
elpaco skrev:
Givetvis kan man göra en blocköverskridande överenskommelse, fondera pengar, finansiera via en stiftelse
Bortsett från det där med att fondera pengar så är det väl exakt så SVT/SR fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.