markusla skrev:
En mer teknsik lösning är att t.ex sätta en HTPC istället för Digitalboxen från Telia.
Det kan man göra, men inte om man vill se på TV. Finns mig veterligen ingen möjlighet att ta in Telias IPTV med något annat än deras box.
Problemet med att se olika kanaler på de båda apparaterna är inte heller något vi behöver ta höjd för i denna tråd, med de begränsningar TS räknar upp lär den begränsningen redan finnas i ADSL-linan.
 
alfista skrev:
Det kan man göra, men inte om man vill se på TV. Finns mig veterligen ingen möjlighet att ta in Telias IPTV med något annat än deras box.
Problemet med att se olika kanaler på de båda apparaterna är inte heller något vi behöver ta höjd för i denna tråd, med de begränsningar TS räknar upp lär den begränsningen redan finnas i ADSL-linan.
Det jag tror att markusla menade var att man med en HTPC kan ta emot playkanaler via webläsaren. Då kan man oftast ställa ner kvalitén så att bandbredden räcker till.
Men min gissning är att det då blir så omständigt att titta på tv att man oftast skiter i det, så funkar iaf jag :)

skickat från en telefon nära mig.
 
alfista skrev:
Ja det säger TS redan i inledningen. Att de inte kan ha en box till för bandbredden räcker inte till.

Det var mest för att förtydliga att det inte går s.a. TS inte blir besviken ifall distinktionen inte gått fram.
 
Mja, min tanke var mer att ha en HTPC med t.ex MediaPortal eller DVBLink som tar emot signalen.
Sedan kan andra klienter i hemmet titta på "strömmen" (stramen) från HTPC'n. Det går mycket riktigt inte att ta emot fler kanaler än 1 pga bandbredden. Men man kan styra och välja kanal från de andra burkarna.

Men, jag har inte ComHem och vet därmed inte om ComHem lyckats låsa det hela på något sätt så det inte går. Jag har dock sett i DVBLink forumet och andra forum att det finns folk med ComHem som använder andra än ComHem boxar så det borde funka.
Men ja, det kanske är en onödigt teknisk lösning för att slötitta litte i sovrummet.
 
markusla skrev:
Men, jag har inte ComHem och vet därmed inte om ComHem lyckats låsa det hela på något sätt så det inte går. Jag har dock sett i DVBLink forumet och andra forum att det finns folk med ComHem som använder andra än ComHem boxar så det borde funka.
TS har inte ComHem, TS har ADSL & Telias IPTV.
 
Ahhh så sant, slarivgt av mig.
Hur som helst så går det att lösa med IPTV också. :)

Telia skickar bara sina strömmar med olika VLAN Taggar.
 
markusla skrev:
Telia skickar bara sina strömmar med olika VLAN Taggar.
Förvisso, men de är krypterade och dag har mig veterligen ingen hittat någon metod att dekryptera dem i en HTPC, så jag tror inte det är någon vettig väg för TS.
 
Om jag har en scartsplitter från boxen och tar ena scarten till tven i tvrummet och sätter en scartadapter till rca kabel i det andra uttaget på splittern och sätter en rca kabel där till en scartadapter i tven i sovrummet. Skulle inte det fungera? Om det skulle fungera så är kostnaden under 150-200 kr ist för förslagen jag har fått i tråden. Pluss att det nog inte blir sämre bild i tven i sovrummet. Rätta mej om jag har fel.
 
Redigerat:
Eller köra HDMI till tven i tvrummet och köra scart till tven i sovrummet från boxen. Scart med adapter till rca isf. Och att jag inte kan byta kanal från sovrummet är jag medveten om att jag inte kan göra med den kopplingen.
 
båda förslagen funkar.
gällande fjärrförlängning så har bl.a. Kjell&co fjärrförlängare via koaxkabel, dom funkar bra, har tidigare haft RF-förlängare men dom störs av bl.a. trådlösa termometrar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.