Hej, undrar om det blir dyrare att flytta köket till en annan del av huset om jag kan dra v/a från källaren än attriva ut detgamla o göra om allt?

S
Klart det blir lite mer kostnad om du flyttar köket , ska till lite mera rör .och kanske genom någon vägg , beror även på var du kan koppla på rören från köket
Men har du en källare och kan ta några rör i taket så går det bra , från kök är det bara 75 mm
avloppsrör som behöv plus Varmt och kallt vatten 15 mm koppar

Även ny IM-kanal och lite ny el tillkommer

P
Gjorde exakt som du planerar för 3 år sedan. Imkanal fick bli genom yttervägg då "nya" köket är i en gammal tillbygd del av huset som ligger utanför ursprungliga huskroppen och bara i ett plan. Vatten och avlopp var hyffsat enkel då allt fanns i källare snett under. Elen hade jag ändå behövt dra ny så ingen extra kostnad där. Grymt skönt att ha kvar sitt gamla kök under hela byggtiden.

https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-koek.244498/page-2

Fast att dra imkanal genom yttervägg på ett godkänt sätt är svårt. Handlar om brandskydd.

P
Inte särskilt svårt tycker jag. Körde med brandmatta och brandspjäll. Allt godkänt av sotaren. Att gå upp genom taket hade varit väldigt svårt i mitt fall.

Ok, låter bra.... vi får nog också göra imkanal genom ytterväggen! Tack för alla tips

S
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.