MrJay MrJay skrev:
Vet du hur man sätter egen DNS på iPhone om man har 3 som operatör (ej wifi)?
Ingen aning och är ingen vän av iPhones. Kör en prima Samsung Android.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
sysmali
P paralun skrev:
Jo nu var det åratal sedan jag besökte en piratsajt och det var ju Tele2, Telenor samt Tre som dömdes till att blockera vissa IP-adresser.
[länk]

Sen hur svårt är det ändra DNS till vad man själv vill?
Ville mest påvisa att ISPs blockerar siter. Nästa gång kanske de blockerar byggahus.se efter påstötningar från annan aktör.

Är inte riktigt med på vad du menar med "hur svårt är det ändra DNS till vad man själv vill"?

MrJay
P paralun skrev:
Ingen aning och är ingen vän av iPhones. Kör en prima Samsung Android.
Nu var inte frågan om du har en korea-lur men jag tolkar det som du inte kan googla dig till svaret.

sysmali sysmali skrev:
Ville mest påvisa att ISPs blockerar siter. Nästa gång kanske de blockerar byggahus.se efter påstötningar från annan aktör.

Är inte riktigt med på vad du menar med "hur svårt är det ändra DNS till vad man själv vill"?
Jo man väljer ju vilken DNS man vill använda i inställningarna. Google 8.8.8.8, OpenDNS 1.1.1.1 osv.

Sen vill inte jag ha en typ av Kinas "the great firewall", håll Internet rent från filtreringar.

sysmali sysmali skrev:
Håller med dig i stort, men just Taylor Swift vägrade ju Spotify mellan 2014-2017 så det verkar finnas artister som av olika anledningar endast finns på vissa streamingtjänster.

Ironiskt nog så verkar Telia blockera vissa URLs som inte Bahnhof gör. Denna länk fungerar med Bahnhof för mig, men inte med Telia.

[länk]
(för den som inte vill prova är det en torrentsite.)
Har inga problem med att accessa den siten via fibern (Telia), däremot får jag följande felmeddelande när jag går via mobilnätet (Telia),
Felmeddelande som visar "Något gick fel" och information om "ERR_NAME_NOT_RESOLVED" på webbplatsen 1337x.to när man använder Telias mobilnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:
Kom på att det troligen beror på att jag har satt annan DNS på routern.

Edit2:
Genom att byta DNS på telefon till tex "dns.google" så kommer jag åt siten även via mobilnätet.

Redigerat:
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
sysmali
Demmpa Demmpa skrev:
Har inga problem med att accessa den siten via fibern (Telia), däremot får jag följande felmeddelande när jag går via mobilnätet (Telia),
[bild]
[video]fiber från Te

Edit:
Kom på att det troligen beror på att jag har satt annan DNS på routern.
Där ser man.

Med fiber från Telia och mobilt med Fello (telias nät) når jag ej sidan.

Men Bahnhofsfiber når jag sidan.

MrJay
P paralun skrev:
Jo tar några millisekunder för Google att svara på.
[länk]
Först och främst, posta inte länkar med tracking parametrar, sen så gällde frågan Apple iPhone.

MrJay MrJay skrev:
Först och främst, posta inte länkar med tracking parametrar, sen så gällde frågan Apple iPhone.
Jo det väl lika enkelt?

iphone change DNS som sökord.

MrJay
Visa mih
P paralun skrev:
Jo det väl lika enkelt?

iphone change DNS som sökord.
Helt fel. Jag sa ”ej wifi” så du får förbättra din prompt en aniiiing

Spoiler: Du kan inte ändra DNS för mobilnätet på en iOS enhet utan att använda VPN

MrJay MrJay skrev:
Visa mih

Helt fel. Jag sa ”ej wifi” så du får förbättra din prompt en aniiiing

Spoiler: Du kan inte ändra DNS för mobilnätet på en iOS enhet.
Jo men då läser du ju bara första träffen man får.... ser inte svårigheten men har ingen iPhone att testa med.

Tror det är så enkelt som så att de som känner till och besöker "kriminella" sajter och har kunskap att göra ev. inställningar som krävs.😉

A AndersS skrev:
Tror det är så enkelt som så att de som känner till och besöker "kriminella" sajter och har kunskap att göra ev. inställningar som krävs.😉
Jo som jag skrev så var det åratal sedan jag besökte en piratsajt, sen har man väl fått "städa ur" ett antal datorer där ägaren laddat ner något suspekt och fått in malware.
Sen att byta DNS är ju inget konstigt därute, kör Duckdns själv för egen IP adress.

J JohanLun skrev:
Som konsument skulle jag vilja ha en tjänst där jag får titta på vad jag vill hur mycket jag vill, jag betalar för hur många strömmar som kan vara igång oavsett var, dvs om min familj kan nöja sig med 2 strömmar betalar jag för det.

Jag vill betala till EN provider, sen får den providern betala varje rättighetsägare utefter hur mycket jag tittat. Då kommer skitprogram inte få några intäkter och försvinna.

Som det funkar nu är det som att alltid köpa en färdig matkasse med mjölk, kaffe, limpa, kött och potatis. Även om jag bara behöver kaffe måste jag köpa resten.

Hade jag inte de andra familjemedlemmarna skulle jag nog klara mig på skogsTV (SVT alltså).
Streamingtjänsterna samlar ju redan idag in data på vad som folk tittar på och använder denna för att optimera sitt utbud. De gör nog sitt absolut bästa för att inte lägga pengar på skit som ingen vill ha. Så det borde redan vara självsanerande enligt i princip samma mekanism?

Även med din modell så skulle pengarna gå till stora produktionsbolag som försöker gissa sig till vad folk vill ha här näst. Projekten måste finansieras I förväg och när man väl märker att ingen ville titta så är det redan för sent. Man räknar hem förlusten och försöker gissa bättre i framtiden.

J
S Staffan-N skrev:
Streamingtjänsterna samlar ju redan idag in data på vad som folk tittar på och använder denna för att optimera sitt utbud. De gör nog sitt absolut bästa för att inte lägga pengar på skit som ingen vill ha. Så det borde redan vara självsanerande enligt i princip samma mekanism?

Även med din modell så skulle pengarna gå till stora produktionsbolag som försöker gissa sig till vad folk vill ha här näst. Projekten måste finansieras I förväg och när man väl märker att ingen ville titta så är det redan för sent. Man räknar hem förlusten och försöker gissa bättre i framtiden.
Det vore bättre om streaming bolagen inte gjorde egna exklusiva serier utan köpte content.

Lika som att Telia inte bör bygga egna sökmotorer eller nyhetssidor.

• Gilla
keeej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.