Byggahus.se

TV-bilden hackar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Har gjort om lite på sonens rum.
    Har bl.a. satt upp ett nätverksuttag till hans Xbox, PS4 och TV.
    Anslutningen kommer direkt från fiberdosan och ligger inte efter min router. Har läst här att man ska göra så för sådan utrustning. Har satt upp en 5-portas switch från Kjell &co efter uttaget.
    Sonen upplever inga problem med spelandet men TV:n hackar från och till.
    Vad kan vara felet? Har jag gjort fel eller kan det vara något fel på utrustningen? Jag har bra siffror när jag mäter på bredbandskollen och har inga problem någon annanstans i huset.

2. blackarrow
    Medlem · Nivå 15
    Kan du ge en referenslänk till något inlägg som ger dessa råd?

IP-TV-boxar skall koppas till mediaomvandlarens/mediadelarens port för IP-TV. Jfr antennsladd fast digital.

Många tror en router bara är en Wi-Fi accesspunkt men det är den som skapar ditt lokala nätverk och innehåller flera funktioner för detta som att dela ut IP-adresser och agera brandvägg för att skydda dina prylar från att bli ”hackade” och infekterade med virus mm.

Du kan koppla in hur många switchar du vill efter din router.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 11
    Precis det där måste vara en missuppfattning. Att tvbox ska kopplas direkt är ofta fallet, eftersom de vanligtvis inte går via publika internet, men allt annat ska garanterat sitta efter routern.

• Laddar…
  4. blackarrow
    Medlem · Nivå 15
    Jag skulle tvärs om TS påstående hävda ett det är ett väldigt vanligt problem i trådar här på byggahus att man försöker ansluta prylar utan, eller före, routern, men att man frågar varför det inte fungerar.

I villa funkar det sällan, i lägenheter ökar chansen då det finns olika lösningar på hur man bygger och administrerar nätverk.

Jag har inte någon större erfarenhet av TV-boxar, men en jag tittat in i hade en adress på WiFi’t och en adress på det trådbundna TV-nätet.
    (En 2:à med lite trådade prylar friskt kopplat i mediacentralen och en router kan ha ett Wifi/Lokalt nätverk och 3 publika IP adresser... och fungera väl.
    Medan en router i villa som får för sig att vara switch en stund och låta alla anslutna prylar hämta IP-adresser från internetoperatören kan få sin port avstängd.)

5. L
    Medlem Nivå 3
    Vet inte vad som blev fel när jag skrev min fråga.
    Det var inte meningen att provocera någon så mycket att man kände sig tvungen att få länkar som bevis, att behöva förklara för mig vad en router är, vad folk tror om routrar o.s.v.
    Jag ville bara i all vänlighet få tips och hjälp samt höra om jag kopplat fel och hur jag i så fall skall koppla för att det ska bli rätt. Eller om en switch kan försämra tv-bilden.
    Det fungerar ju på annan TV, som är kopplad på samma sätt med skillnaden att den inte ”delar” uttaget med X-box och PS4 via en switch.

Redigerat 18 okt 22:01
    • Laddar…
  6. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Om vi inte tar med i funderingen hur nätet är uppbyggt med fiberavlämningar routrar och switchar så kan det vara svårt att ge tips. Vore nog bra med info om vilken leverantör du har då det finns lite olika sett att leverera TV och internet på.

Men ett tips kan vara att kabeln fram till din nya switch inte klarar mer än 10 meg och då kommer du inte få TV plus PS4 mm att funka bra troligen.

7. blackarrow
    Medlem · Nivå 15
    Ber om ursäkt om jag var ohövlig och skrev ett svar som inte var till någon hjälp.
    Alla frågor är tillåtna.
    Det var absolut inte meningen att du inte skulle få hjälp med titt problem.

8. blackarrow
    Medlem · Nivå 15
    En skiss på hur det är kopplat vore bra så det inte blir några missförstånd om utrustning eller hur det är kopplat.

Kör ni IP-TV med IP-tv abonnemang?
    Många nöjer sig med Netflix, YouTube och play-tjänster över vanliga internet.

9. N
    Medlem · Nivå 5
    Jag kör boxer tv via internet (Bahnhof). Jag köpte en switch där jag kan prioritera porten till tv-boxen och det funkar bra efter jag ställde om prio till hög. Innan var det suddigt och hackade. Jag vill ha boxen i samma nät som övriga prylar så den är inkopplad efter routern.

10. J
    Medlem · Nivå 11
    Eftersom vi fortfarande inte vet vilken leverantör det gäller så är det svårt att säga exakt men eftersom du har en switch kopplad innan boxen så ska de helst klara igmp och qos för att prioritera tv. De andra burkarna tävlar så att säga om trafiken. Det kan förklara att det funkar på den andra boxen. Sedan så ska man som sagt hos 9 leverantörer av 10 inte blanda tv och bredband innan routern. Ibland inte efteråt heller.

• Laddar…