A
Tjena,
Någon som har arbetat med tunnputs på lecablock?
Om jag förstått utförandet rätt, kan säkert variera mellan fabrikat, så är det att:
1. kamma ut bruk/puts. 5-6mm
2. montera armeringsväv, arbetas in i bruket med typ svärd eller putsbräda
3. påföring av ett andra skikt bruk (ytskiktet) 3-4 mm
4. putsa med typ filtbräda

Har jag förstått deta hela rätt? På pappret ser det ut som ett okomplicerat och relativt snabbt arbete
Ytan lär väl knappast bli som en bredspacklad/tjockputsad vägg, efftersom man inte har något att raka av mot,
men tillräckligt bra för en källare.

Frågor:
1. Hur gör man påföringen av skikt nummer två, för att få ett jämnt resultat?
2. Hur skulle ni uppskatta tidsåtgången? 0,5 - 1h per löpmeter 2,30m hög vägg?

J
A Asgeirrr skrev:
Tjena,
Någon som har arbetat med tunnputs på lecablock?
Om jag förstått utförandet rätt, kan säkert variera mellan fabrikat, så är det att:
1. kamma ut bruk/puts. 5-6mm
2. montera armeringsväv, arbetas in i bruket med typ svärd eller putsbräda
3. påföring av ett andra skikt bruk (ytskiktet) 3-4 mm
4. putsa med typ filtbräda

Har jag förstått deta hela rätt? På pappret ser det ut som ett okomplicerat och relativt snabbt arbete
Ytan lär väl knappast bli som en bredspacklad/tjockputsad vägg, efftersom man inte har något att raka av mot,
men tillräckligt bra för en källare.

Frågor:
1. Hur gör man påföringen av skikt nummer två, för att få ett jämnt resultat?
Du drar på bruket med med att större stålbrätte. Sedan får man ha en rätskiva och kolla av med så det blir någorlunda jämt..
Lägger med en bild med stålbrätte men det finns många olika storlekar och alternativ..
A Asgeirrr skrev:
2. Hur skulle ni uppskatta tidsåtgången? 0,5 - 1h per löpmeter 2,30m hög vägg?
Tror inte du själv mäktar med 2.3m2 i timmen med färdig yta..

• Stålpoleringsbräda 260x500 mm med två handtag används för jämnt brukslager vid renovering och byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jansson69 skrev:
Du drar på bruket med med att större stålbrätte. Sedan får man ha en rätskiva och kolla av med så det blir någorlunda jämt..
Lägger med en bild med stålbrätte men det finns många olika storlekar och alternativ..

Tror inte du själv mäktar med 2.3m2 i timmen med färdig yta..
ok, så man drar på andra skiktet. Tack.
Nej du har nog rätt, jag var lite optimistisk. Tar ett tag om man ska dra på det i rätt tjocklek och sedan putsa till ytan. Första skiktet bör gå hyffsat snabbt, beroende på hur tungt det är att jobba in armeringen.
Vad skulle du uppskatta i tid per m2?

J
A Asgeirrr skrev:
ok, så man drar på andra skiktet. Tack.
Nej du har nog rätt, jag var lite optimistisk. Tar ett tag om man ska dra på det i rätt tjocklek och sedan putsa till ytan. Första skiktet bör gå hyffsat snabbt, beroende på hur tungt det är att jobba in armeringen.
Vad skulle du uppskatta i tid per m2?
Såhär skriver Weber.
Underlaget ska vara väl härdat, det vill säga en yta av block, tegel eller betong ska vara härdad så att inte fukt finns i underlaget innan putsningsarbetet påbörjas.
Börja med att montera alla hörnlister therm 391 i smygar och hörn med therm 261 EF-bruk och även alla diagonalarmeringar i fönster, dörrar och balkonger. Montera therm 400/401 startlist i botten på fasaden.
Tidigast dagen efter alla detaljer runt fönster och dörrar är monterade så kan putsningsarbetet av fasaden påbörjas. Dra eller spruta på cirka 6-7 mm therm 261 Ef-bruk på fasaden, arbeta in therm 397 glasfiber-
nät i det våta bruket med hjälp av ett stålbrett eller en bred spackel, bruket ska omsluta glasfibernätet helt, inget nät får synas. Allt nät ska ha minst 10 cm överlapp i alla skarvar.
Tidigast dagen efter ska ytterligare cirka 2-3 mm therm 261 Ef-bruk dras på den putsade och armerade ytan, detta spacklas ut till en slät yta och filtas till önskad struktur. Samma utförande gäller för invändig puts. När den filtade ytan har härdat och är jämntorr,
tidigast 3 dygn efter filtning kan man välja att måla ytan..

Är du händig men inte putsat innan så kanske du gör ca 1-1.5m2 färdig vägg per timme om du får flyt i det och kör sammanhängande dagar, det är lite jobb med täckning städning och rengöring av verktyg mm..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.