Då jag mekar med motorer och sånt som är oljigt får jag ont i fingrarna och huden blir torr. Så jag försöker ha handskar på mig, men man tappar känsla och blir lite klumpig.
Nu har jag sett i diverse tv-program typ wheelers dealers och liknande att de har väldigt tunna hanskar. Ser ut som engångshandskar men verkar hålla att meka med.
Det jag sett här hemma är antingen doppade (= ganska tjocka) vanliga handlar eller engångshanskar som inte håller.
Nån som vet vad det är för typ av hanskar som tv-killarna använder?

Redigerat:
Jag kör med blåkläders montagehandskar för allt finjobb (snickeri, cykelmek och liknande). De kostar 129:- på jula och jag tycker de är tunna, bekväma handskar och jag tror de är gjorda för att meka med. När det är dags för fuljobb som förstör handskarna snabbt (t.ex. gräva i trädgården) så tar jag grövre handskar.

MaxPax skrev:
Inget svar på din fråga men jag kan rekommendera dessa då de är prisvärda och skapligt tunna:

[länk]
Även jag har provat den där man jag tycker inte dom håller så bra, riktigt tunna och fina men jag sliter ut dem på en dag eller två. Sen är dom riktigt billiga.
Däremot dessa håller i vart fall någon vecka av konstant snickrade, aningens tjockare än 525:orna.
Guide 580 - Lite dyrare, jag tror jag betalar 23+moms för dessa hos min leverantör. Men dom håller bra mycket bättre än 525.

http://www.ullaredlantman.se/billig...-online/arbetshandskar/handske-giude-580.html

ullberg
Mell skrev:
Nu har jag sett i diverse tv-program typ wheel etsade Åkers och liknande att de har väldigt tunna hanskar. Ser ut som engångshandskar men verkar hålla att meka med.
Om fetstilen är ett autocorrect-fenomen och du menade Wheeler Dealers så kan du kika här

http://www.greasejunkie.com/shop/

/U

Redigerat:
Jag brukar köpa nitrilhandskar på eBay. Kostar från 1 krona styck inkl frakt och uppåt beroende på tjocklek och kvalitet.

Biltema har billiga handskar som är tunna och smidiga. Dom är inte oljebeständiga men latexhandskar under så blir man inte kladdig iallafall och kan jobba klart och sedan slänga handskarna.

ullberg skrev:
Om fetstilen är ett autocorrect-fenomen och du menade Wheeler Dealers så kan du kika här

[länk]

/U
Haha, jo det var det jag menade....

Det är nitrilhandskar som Nilsson2 nämnde som du är ute efter. Ser ut som latex men de är olje och fett tåliga. Jag använder sådana när jag skruvar i cyklarna. Köpte mina på RS-online.se

http://se.rs-online.com/web/p/disposable-gloves/7158184/.

Något att tänka på är att de inte är lika töjbara som latex så du måste kolla storleken.

Som jag uppfattat det så är varken nitril- eller latexhandskar helt och hållet täta, så om man håller på med någon kemikalie som man inte vill ha på sig så måste man kasta handskarna efter en arbetsdag då kemikalierna 'kryper' igenom materialet. Rätta mig gärna om jag har fel men så har jag blivit lärd av kemikalieexperter på jobbet.

Det stämmer säkert. Finns även de som påstår att kondomer inte skyddar mot HIV då ex luftmolekyler kan tränga igenom latexen. Men i praktiken är det inget problem då man inte har denna typ av handskar mer än någon eller några timmar innan man slänger dem. Händerna blir som russin då de inte släpper ut fukten.

Jag menade bara att man inte ska lägga handskarna åt sidan för att använda en annan dag. Släng dem istället.
Håller f.ö. med, det är ingen höjdare att ha på sig den typen av handskar alls.

Fast kemikalier kryper igenom alla handskar. Det finns inget att göra åt det utom att byta regelbundet.

Drömhus2012 skrev:
Jag menade bara att man inte ska lägga handskarna åt sidan för att använda en annan dag. Släng dem istället.
Ser detta som ett icke problem. Är faktiskt mer imponerad om någon lyckas använda Nitril-handskar två gånger. :D

Granngården har 100-pack för ca 200 kr om man känner sig obekväm med att beställa på internet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.